Annons:
Etikettallmänt
Läst 7003 ggr
Kimji
3/7/13, 11:08 AM

Kär i en tjejkompis

Ja det är som rubriken säger. Jag är så jäkla kär i en av mina tjejkompisar. Jag är själv tjej och 26 år.

Vi har känt varandra i ca tre år men jag var i ett långt förhållande med en kille de första åren och såg henne bara som en av mina bästa vänner. Men sen avtog mina känslor för min kille i takt med att mina känslor för henne växte och tillslut gjorde jag slut. Så nu står jag här och vill inget hellre än att bli ihop med henne men är för feg. Hon vet att jag är bi och även hon är det, men jag vet ju ändå inte hur hon skulle reagera och jag vill ju inte riskera att helt förlora henne.

Hon är väldigt introvert (läs tystlåten norrlänning) så det är svårt att läsa hennes signaler. Ibland känns det som att hon kanske också är intresserad och ibland inte. Men vi har alltid haft en väldigt speciell relation. Jag bestämmer mig ca tre gånger i veckan för att berätta men fegar ur varje gång och det har gått många månader sen jag gjorde slut med min kille.

Nån som har nått förslag på vad jag ska göra eller har liknande erfarenheter?

Annons:
Mojma
3/7/13, 11:17 AM
#1

Du kanske inte måste tvinga dig att "hoppa hela vägen", utan du kanske istället kan ge små flörtsignaler då & då och se vilka signaler du får tillbaka? Vilken respons hon ger. Ge det många försök i form av små-flört, så är detju omöjligt att hon missar det men du dundrar ändå inte på för mycket. :) Dåborde du märka till sist och kanske får du det gensvar du önskar och då blir det lätt för dig att berätta/det faller sig naturligt för er vad som händer. :)

Mojma
3/7/13, 11:19 AM
#2

Ska tillägga att jag själv är straight så har inte erfarenheten av just din situation, men hade gjort på detta vis om det gällde en potentiell pojkvän och det skiljer sig ju inte i själva frågan. :)

Hwinya
3/7/13, 11:19 AM
#3

Jobbig situation. Jag har precis varit varit med om en liknande situation. Jag blev verkligen jätte kär i en tjejkompis som jag inte hade umgåtts så mycket med tidigare men ju mer jag började umgås med henne och lära känna henne ju mer föll jag. Jag gick länge och våndades och trodde att hon också var intresserad för det var hela tiden små signaler och att hon gjorde saker med mig och lät mig göra saker som hon inte brukar låta andra göra. Även hon var lite så introvert (också norrläning i grunden) som du beskriver att din kompis är. Alla mina andra kompisar trodde verkligen att hon var intresserad pga hur hon betedde sig runt mig, även hennes (nyfunna) bästa kompis var helt säker på att vi skulle bli tillsammans. 

Till slut pratade jag faktiskt med henne för det blev inte hållbart i längden att träffa henne varje dag (vi läser samma program på universitetet) och vara jätte kär och undra om hon var intresserad eller inte. Tyvärr visade det sig att hon är asexuell. Det har tagit ett tag att komma över henne men vi är fortfarande bra kompisar och umgås utan problem. Visst, det var verkligen jätte awkward första veckorna, men ju längre tid det går så blir det bara bättre och bättre.

Så det enda jag kan rekommendera är att prata med henne för annars kommer du bara gå och undra hela tiden. Och om du vet att hon är bi så har du ju faktiskt en riktig chans till att det kan bli nåt, och förmodligen något bra om ni har varit så pass bra kompisar.

Lycka till! :)

Kimji
3/7/13, 11:38 AM
#4

#1 Jo jag försöker lite med det. Men det är svårt eftersom vi i mitt kompisgäng ändå har den jargongen. Dvs flörtar mycket på skämt utan att det betyder nått. Dock så känner jag att vissa saker hon sagt har varit sånt man inte säger till kompisar men det är svårt att säga var gränsen går för oss.

#3 Alltid intressant att höra om andra i liknande situation. Hoppas du lyckas hitta nån annan. =)

Just nu försöker jag stämma träff då vi är ensamma. Nån annan kompis lyckas alltid dyka upp och förstöra så det finns aldrig tillfälle =(

Namiko
3/7/13, 4:45 PM
#5

Jag föll för en kompis förut och var ganska övertygad om att hon var straight. Bestämde mig till slut ändå för att försöka se om det kunde bli något eller om hon verkligen var straight och/eller ointresserad. Jag gjorde så att jag började vara närmare henne lite eftersom, kramas lite mer än vanligt, sitta närmare när vi såg på film och efter en tid så slutade det med att jag höll om henne en hel natt. Vi höll ihop i ett halvår efter det, fortfarande nära vänner dock även om hon skaffat flickvän.

Hon hade nyligen kommit ur ett dåligt förhållande när jag återupptäckte mina känslor för henne (hade varit förälskad i henne under tonåren också) så jag ville verkligen inte göra något förhastat utan lät det ta tid så hon kunde känna sig bekväm med det hela.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Muusse
3/7/13, 9:24 PM
#6

Känner igen mig i det du skriver. Jag var själv kär i min bästa vän. Vid tillfället hade hon det väldigt jobbigt ( nyss tagit slut mellan hennes kille som sedan tog livet av sig) Mina känslor för henne vart starkare och starkare för varje dag och jag ville bara vara nära henne. Ett tips är att du fortsätter vara nära henne och som tidigare talare har sagt så kan du ju flörta lite extra med henne. Men mitt största tips är ändå att du försiktigt förklarar dina känslor för henne. ( jag själv gjorde det och hon berättade att hon kände precis lika för mig (y) ) Lycka till!

Annons:
[helenal]
3/8/13, 12:52 PM
#7

6, hur gick de för er sen?

Kimji
3/20/13, 3:30 PM
#8

I helgen ska hon, jag och några till på vår första gayklubb. Ska bli så kul! :D Ska såklart se om det kan bli läge för något att hända mellan oss men oavsett så ser jag verkligen fram emot det. Wish me luck ;)

[Rhodugune]
3/20/13, 3:51 PM
#9

Good luck! ❤️

Å vad spännande, jag hoppas att det får det att tända till mellan er :D

Bunn
3/22/13, 8:04 AM
#10

Ett tips är att fråga henne på ett fint sätt vad hon känner för dig. Kanske inte så rakt på, då kan hon bli osäker och inte våga svara sanningsenligt om hon inte vet vad du känner för henne. Lycka till!

Kimji
3/24/13, 4:12 PM
#11

Det hände inget alls. Jag är helt enkelt hopplöst feg. Samtidigt känns det som att det kanske är på väg i rätt riktning. Jag sov över hos henne efter krogen (av praktiska skäl) och hade väntat mig att bli förvisad till soffan men vi sov tillsammans i hennes 90 säng. Otroligt mysigt men minst sagt bitterljuvt.

hittanemo
3/26/13, 6:40 PM
#12

är i exakt samma situation som du! skillnaden är att jag har gillat en av mina bästa vänner mer än som en vän ändå sen i maj… tio månader nu :( väntar fortfarande på att det ska gå över haha :/

[rocklover]
3/26/13, 6:46 PM
#13

#12..jag kan skicka en bild på mig om du vill ;) ..fast…då kmr du ju att börja gilla mig istället! D:

Annons:
hittanemo
3/26/13, 7:00 PM
#14

#13 hahah, det skulle faktiskt underlätta att bli kär i någon annan!

[rocklover]
3/26/13, 7:07 PM
#15

#14..kan skicka en bild på min katt om du vill ( bara att skicka ett pm ;) ) han kan distrahera en väldigt mkt med sitt extremt gulliga face!

Kimji
3/27/13, 4:43 PM
#16

#12 Då är vi i exakt situation ;) Hon är definitivt en av mina bästa vänner. Svårt att säga hur länge jag varit kär i henne men tio månader vore ingen överdrift. Blir nyfiken på att höra mer. Har du försökt hinta och sådär? Jag har också hoppats att det ska gå över men känner att det inte kommer att göra det förrän jag vet säkert om hon är intresserad eller ej. Så länge det finns ett "tänk om" kan jag inte släppa henne.

hittanemo
3/27/13, 8:42 PM
#17

vi har haft perioder när vi har varit väldigt nära, asså väldigt gosiga att vi har kramats mycket och till och med pussats ganska ofta. jag försökte hinta, men antingen tog hon det bara som "kompismys" eller så valde hon att ignorera. eller så fick jag hintar tillbaka? jag vet inte, men eftersom det ite har lett någonvart så antar jag att hon aldrig gillade mig på samma sätt. hon sa ibland i konversationer att "man blir ju inte kär i sin bästa vän" osv, alltså sånt som skulle kunna vara hintar ifall hon visste om mina känslor. nu försöker jag bara komma över det, och låtsas att det är helt okej när hon pratar om vilka hon är på g med och så.. du då, har du försökt hinta?

Kimji
3/28/13, 12:11 AM
#18

Usch vad jobbigt.

Jo jag har väl försökt men det är svårt att bedöma vad som går fram eftersom vi alltid varit flörtiga med varandra på skoj. Dessutom är det nästan hopplöst eftersom vi aldrig är ensamma tillsammans. Hon bor i en korridor där alla är supersociala och hon kommer i stort sett aldrig till mig eftersom jag bor lite avsides. Men mest så är jag så patetiskt feg. Har övervägt att typ skriva ett brev eller nått men jag vill verkligen berätta öga mot öga… OM jag berättar.

hittanemo
3/28/13, 8:14 AM
#19

ja asså det är ju ett val man gör - förlora sin bästa vän och möjligtvis få en flickvän, eller att bara försöka leva med det. jag vet faktiskt inte vad som vore värst. själv har jag ju bara gått och väntat på att antingen hon ska säga något, eller att det ska gå över. nu pratar hon om andra som hon gillar och är på g med osv så det känns som att det är alldeles för sent, och att jag får begrava mina känslor nånstans där jag aldrig kommer hitta dom igen, haha. det låter lite tragiskt

Kimji
3/28/13, 10:53 AM
#20

Ja det är verkligen ingen rolig situation. Men jag måste säga att din uppgivenhet får mig att inse hur mycket jag vill det här och att hon måste få veta. Om det där förbannade "rätta tillfället" bara ville vara så snällt och dyka upp nån gång.

Har du någon vän som vet om det då som du kan prata med? Själv har jag bara nämnt flyktigt för en killkompis att jag är intresserad av en tjej. Jag är livrädd att hon skulle få veta från nån annan än mig. Plus att hela situationen får mig att känna mig rätt patetiskt vilket man inte direkt vill skylta med. Men det har varit väldigt nedbrytande att inte kunna prata med nån. Tur att vi har internet =)

Annons:
hittanemo
4/11/13, 12:07 PM
#21

ja det är tur! har inte sagt till någon (utom nu då), för att även fast ingen skulle säga till henne så skäms jag lite över att jag gillar henne. jag kan inte rå för mina känslor, men det är jobbigt att jag måste känna så för just henne just nu liksom. jag försöker bara låtsas att mina känslor inte existerar liksom. men jag råder dig verkligen att berätta för henne! önskar jag vågade, önskar att hon kände likadant, men nu när jag är säker på att hon inte gör det så finns det ingen poäng i det. om du vågar och vill, gör det!

Kimji
6/10/13, 10:41 PM
#22

Om någon är nyfiken så kan jag meddela att jag nu helt gett upp. Främst pga att hon är en så komplex person att det är svårt nog att vara vänner. Tror inte ett förhållande skulle fungera och då är det bättre att försöka glömma det hela. Kan inte påstå att mina känslor är borta men jag jobbar på saken och tror att allt ändå kommer att lösa sig till det bästa.

[haku]
6/11/13, 12:41 AM
#23

Tråkigt att höra det Kimji :( men kanske lika bra? Jag har känt igen mig rätt så mycket i din situation men har inte vågat skriva något… I mitt fall är vi inte ens vänner längre… :( Känslorna har försvunnit efter att hon behandlade mig jätteilla, jag trodde aldrig det var möjligt. Det var nog inget bra sätt att "komma över" henne på tror jag… Men det går inte att få det hela ogjort.

Upp till toppen
Annons: