Annons:
Etikettdiskriminering
Läst 1288 ggr
Jeuni
3/14/13, 7:50 PM

Homofobi

Jag är homosexuell och ingen utav mina vänner eller familj vet om det. Det känns lite jobbigt att komma ut just nu eftersom en av mina närmsta vänner är homofobisk. Hon har gjort det väldigt klart att hon starkt ogillar HBT-personer och tycker att det är fel på alla sätt och vis. Jag tycker väl att det är lite ledsamt. Är inte riktigt säker på vart jag ville komma med det här inlägget, tror nog att jag bara vill skriva av mig lite.

(Hoppas att jag inte är helt ute och cyklar när det gäller vilken grupp det här inlägget ska vara i)

Annons:
[rocklover]
3/14/13, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

jag vet att detta kan låta hårt..men…lämna din vän (ja, jag vet det är riktigt svårt! min bästa "vän" accepterade inte min läggning och lämnade mig -.- so what?) …en som inte kan acceptera dig för din läggning är ingen vän :)

Jeuni
3/14/13, 7:56 PM
#2

#1 Vet att jag borde göra det, men det är så mycket svårare att verkligen göra det än att bara tänka på det.

[rocklover]
3/14/13, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 jag vet, det tog över 1 år för mig att lämna henne (var tvungen att låtsas vara hetero så att miss omogen skulle bli glad -.-) -.- nu accepterar hon mig…fast hon har sårat mig nog! när hon lämnade mig gråtandes…jag minns det…jag satt där iregnet, grät, hon stod där borta och skrattade 😭 jag började tro att det var fel på mig :( gjorde allt för att smälta in :( men nope..LOVE IS LOVE! när ska de fatta det?

Jeuni
3/14/13, 8:33 PM
#4

#3 Det var starkt gjort utav dig! :)

Får väl se hur det går med det hela, heh.

[rocklover]
3/14/13, 8:36 PM
#5

#4 ..jag kan stötta dig om du vill…jag vet att det är svårt att komma ut (..höll på att få panik när jag väntade på mammas svar på mitt sms…"Mamma…JAG ÄR Bisexuell!!"…O.o) :3

Jeuni
3/14/13, 8:47 PM
#6

#5 Tack :)

Annons:
Kimji
3/14/13, 10:06 PM
#7

Vänta med att dömma ut din vän. Det är lätt att ogilla något man är okunnig om och bara ser på avstånd. Kanske ändrar hon uppfattning om hon får veta att just du är gay. Men gör hon inte det så blir det nog väldigt svårt att vara vänner.

Jeuni
3/14/13, 10:28 PM
#8

#7 Ja, det är svårt att se saker från två olika perspektiv, men antar att jag drar lite paralleller till en händelse som skedde för ett tag sen.😮

[Rhodugune]
3/15/13, 12:26 PM
#9

#8 Det är inte lätt att se förbi negativa erfarenheter, lätt att fastna i rädslan att det blir nog samma sak den här gång med.

Kanske du kan öppna upp med att prata mer om homosexuallitet, inte om dig utan mer generellt, jag tror som Kimji att hon kan få sig en tankeställare om du är öppen om vad du tycker om det och ni kan diskutera vad det innebär och känner hon någon som du vet är homosexuell eller Bisexuell, kanske det blir annat när hon får någon som hon verkligen känner som är det?

Jeuni
3/16/13, 10:22 AM
#10

#9 Har nog inte tänkt på det på det sättet. Men problemet är väl att vi har pratat om homosexualitet tidigare, då generellt, och det slutade alltid med samma resultat.

[haku]
3/16/13, 1:01 PM
#11

Jag har en vän som jag vet tycker att homosexualitet är fel. Det hände också att jag berättade om min läggning för henom (lång historia varför jag gjorde det). Vi är fortfarande vänner även om inte så nära. Vi pratar inte om "detta" mer. Det känns för privat att prata med någon överhuvudtaget om jag ska vara ärlig… 

Men folk är olika och vänskap kan se olika ut… Man kan inte alltid godkänna allt ens vänner gör och tycker och bara ha vänner med samma värderingar som en själv… Men det finns saker som man inte kan/vill kompromissa om för dessa är mycket viktiga för en. Då får man väl avsluta vänskapen antar jag…

Jag har en annan vän som är väldigt ateistisk och tycker ganska illa om religiösa människor, i alla fall de som uttrycker sin tro på olika sätt. Och av någon anledning så lyckas Hen ständigt råka möta och bli vänner med religiösa människor ;) Jag tycker det är lite komiskt för själv möter jag nästan bara ateister :P (jag är själv troende)

Kanske kom lite ifrån ämnet men min poäng är att man kan vara vänner till viss del även om man har olika värderingar. MEN det finns också gränser och det avgör man själv. Jag skulle till exempel ha väldigt svårt att vara vänner men någon som är transfob för jag får för starka känslor om ämnet. Men en som är homofob skulle jag kanske försöka prata med och visa min sida på saken och försöka fortsätta vara vänner med personen trots sin homofobi.

En "fobi" brukar oftast handla om att man är rädd för det man inte kan förstå. Jag tänker att man kan försöka visa förståelse för detta för det är ändå ganska mänskligt. Jag försvarar inte homofobiskt beteende, försöker bara sklija på person och handling… Vi har trots allt alla fördommar, fördommar finns i alla grupper…

Sen finns det riktiga hatare vars hat verkar vara så djupt att det känns meningslöst att ens försöka argumentera emot. Man måste ändå skydda sig själv…

Ursäkta att det blev långt detta….

[Rhodugune]
3/16/13, 5:35 PM
#12

#11 Visst är det så,  jag älskade ditt inlägg, tack för att du delade med dig av dina funderingar, de kändes klockrena för mig. :)

Jag håller med att man ska skilja på person och handling, för ingen är felfri, och alla har vi har bra/starka sidor och dåliga/svaga sidor och de senaste som man behöver jobba med i olika grad.

Världen blir väldigt begränsad om man bara ser människor i svart eller vitt, alla gör fel ibland, även med de godaste av intentioner.

Jag tror på att kärlek föder kärlek, att i alla möten stora som små, korta som långvariga, att bemöta med omtanke och att vara rädda om varandra, behandla varandra med respekt.
Det känns gott i själen att både få ta emot och ge omtanke, ofta kan så lite göra en så stor skillnad.

Och förlåta dem som inte är öppna nog att ta emot det, det gör inte det mindre rätt att man försökte även om det inte fungerade, kanske sådde man ett frö som inte syns än. :)

Upp till toppen
Annons: