Annons:
Etikettallmänt
Läst 2650 ggr
Bunn
3/20/13, 12:59 PM

femme eller butch?

Vi människor vill gärna placera saker i fack, även oss själva.

Vissa är det och andra är det inte. Några är si medan andra är så. 

De finns de som kallar sig butch och några som kallar sig femme, så nu till min fråga: måste man vara antingen eller, något dera eller kan man vara både och?

Jag älskar att klä mig "manligt" och att göra "manliga" saker, gör det mig  automatiskt till en butch?

men om jag älskar högklackade skor, urringade linnen och faktiskt sminkar mig och använder kjol/klänning är jag femme då?

Om jag klär mig i "manliga" kläder, älskar skor (både höga och låga), sminkar mig och bär kjol/klänning ibland (om än det är väldigt, väldigt sällan) vad är jag då?

Annons:
[haku]
3/20/13, 3:08 PM
#1

Ja du, bra fråga… Jag har inte upplevt att man måste definiera sig som antigen butch eller femme (inom Sverige i alla fall), men det är mycket möjligt att jag har missat något.

För mig är butch-femme en sorts relations-dynamik mer än identitet. För andra är det en identitet och kan ibland även kopplas till sin könsidentitet på olika sätt… (lång historia)

Jag blir rätt så irriterad när folk tar sig friheten att säga "du är X (lägg till valfri term)". Det är bara du själv som får definiera vem du är!

Om jag skulle t.ex. ta och klä mig i kilt, betyder det då att jag identifierar mig som skotte?

Manskläder/kvinnorkläder vad är man när kläderna åker av då?

Är man butch så är man det i hjärtat/själen, det spelar ingen roll vad man har på sig. Samma sak om man är femme eller något annat!

Och jag tycker INTE man måste välja mellan butch och femme om man inte känner att man passar in i dessa termer.

Kimji
3/20/13, 3:24 PM
#2

Sådana etiketter kan både vara praktiska när man vill generalisera och ett otyg när folk sätter etiketter på en som man inte vill ha. Man väljer själv vad man vill eller inte vill kalla sig själv. Själv är jag allergisk mot sånt och skulle inte kalla mig något av det även om jag vet hur andra skulle placera mig på skalan.

Tycker också att det är intressant när man får frågan "Så vem av er är "mannen" i förhållandet?". Tråkigt och konstigt antagande att man förväntas passa in i Heteronormen trots att man är HBT-person.

Bunn
3/20/13, 4:56 PM
#3

#1 håller med, blir också irriterad när folk tar sig friheter och kallar en xx. Jag definerar inte mig själv utifrån klädstil, läggning…. Jag hälsar inte på folk genom att sträcka fram handen och säga jag är xx, utan jag säger vad jag heter, men som #2 skriver så kan det ibland ha sina fördelar. Om inte annat för sin egen skull. Jag gillar inte att varken få eller ge etiketter, men vill för mina egna skull veta i vilken "kategori" jag hör hemma, även om jag aldrig skulle presentera mig själv som det ena eller det andra. Låter kanske flummigt, men hoppas ni förstår hur jag menar/tänker. Hjärtligt tack för era inlägg! :)

[haku]
3/20/13, 7:04 PM
#4

#3 Om jag har förstått vad du undrar så kan jag säga så här: Jag tror det som räknas allra mest vad gäller hur man tolkas av andra är bettendet framför utseendet, sen det fysiska kroppen och allra minst kläder, smink m.m.
Till exempel om jag tar på mig en kostym så kommer jag fortfarande att tolkas som femme och inte butch pga mitt feminina beteende och ansiktsdrag. Detta oavsett vad jag själv definierar mig som. Jag skulle dessutom kanske ses som lite udda av några eftersom kostym ses som ett manligt attribut som ska hänga ihop med manligt beteende om manlig kropp osv. 

Sen hur man själv definierar sig själv -om man nu känner ett behov för det- så är det ens egna känsla som är viktigast och inte vad man gillar för kläder. Så ser jag det i alla fall. Visst som femme brukar det ingå att gilla feminin klädsel men det kan mycket väl hända att man är femme utan att gilla kjol och högklackat. Och man kan vara butch och faktiskt gilla dessa saker…

Om man inte passar in i en definition av ett begrepp så brukar man oftast låta bli att kalla sig detta för att slippa förvirring och andras förväntningar m.m. Men i slutändan får man väl kalla sig det som känns rätt inombords, tycker jag. Känner du dig som butch så är du det. Känner du dig som femme så är du det. Känner du att inget av dessa passar dig så är det bara att strunta i det. Man behöver verkligen inte välja mellan butch och femme, det finns så mycket däremellan :)

Det är lite av mina egna tankar i alla fall…

Är de till någon som helst nytta eller är jag helt ute och cycklar om vad du undrade om?

Namiko
3/21/13, 8:12 AM
#5

Jag kallar mig butch. Mitt beteende drar åt det håll som uppfattas som manligt, jag älskar skjortor och går mest runt i herrkläder, har kort hår och ser något androgyn ut för det mesta. Det hindrar mig dock inte från att då och då klä mig i klänning/kjol, höga klackar, sminka mig och måla naglarna när jag känner för det. Jag älskar nämligen skor med klackar och mina väldigt feminina gotarkläder, men jag skulle aldrig få för mig att kalla mig för femme bara för att jag gillar klänningar och skor.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Cafesinner
3/21/13, 5:42 PM
Annons:
Bunn
3/21/13, 8:54 PM
#7

#4 Som jag upplever det så är det precis tvärt om, hur man tolkas av andra utseende framför beteende… även om båda sakerna givetvis spelar in. 

Jag ser väldigt feminin ut, både i ansiktet och i kroppen, men känner mig inte särskilt feminin. Det händer att jag sminkar mig ibland, målar naglarna, bär högklackat och klänning/kjol. Jag har kortklippta naglar och mitt hår är varken långt eller kort. Köper inte kläder på herravdelningen, men klär mig gärna i skjorta, jeans och annat. Problemet är just det att jag inte känner mig som varken butch eller femme… lite mer åt butch-hållet, men inte så att jag skulle välja att kalla mig för det. 

Många bra svar har jag fått så ag tackar dig än en gång för ditt inlägg! 

#5 Tack för ditt inlägg! Mycket bra skrivet :)

#6 Det var det bästa uttryck jag hört på mycket, mycket länge för att inte säga någonsin! :) Ska jag kalla mig själv för något så är det nog futch jag är. Stämmer bra in på mig. Hjärtligt tack för ditt inlägg!

Cafesinner
3/22/13, 11:00 AM
#8

7 - haha varsegod :)
Självklart behöver man inte sätta en fet stämpel i pannan för sig själv men ibland kan det vara skönt att behöva använda ett ord när folk tjötar istället för femhundra. ^^

BeccaTilda
6/10/13, 8:54 PM
#9

Också funderat på detta! Vet att tråden är några månader gammal. Likadant funderar jag på en till sak! Ofta är det ju en av varje oftast i ett förhållande! Typ min kompis är väldigt tjejig och faller alltid för butchiga tjejer. Jag däremot är också tjejig tjej, men faller för likadana tjejer! Har någon någon teori varför de flesta faller för motsatsen och varför vissa gillar samma? En butchig tjej är ist lite som en kille för mig! Oj vad rörigt! Hoppas någon förstår!

Mona22
6/11/13, 9:37 AM
#10

Måste man benämna sig något?

Jag är en heterotjej. Älskar bilar och flyg. Är gärna i garaget och grejar.

Har jobbat som målare, flygplanslastare och diverse "killjobb". Klär mig ibland i "killkläder". Är inte så mycket för smink utan är mest neutral.. är jag en kille för det? nej , en tjej som bara gillar typiska killgrejer.

[haku]
6/11/13, 11:50 AM
#11

#10 man "måste" ingenting men i vissa fall kan det underlätta att hitta det man söker…

Till exempel om man är butch och nästan uteslutande gillar femme så är det betydligt enklare att söka just det än att bara söka runt i allmänhet…

Men jag finner också intressant det #9 skriver och har ingen teori om varför vissa gillar en viss sorts individ. Jag antar att det är sånt som bara "är" utan att man kan föklara varför…

Upp till toppen
Annons: