Annons:
Etikettallmänt
Läst 853 ggr
timskoogs
5/30/13, 8:47 PM

Har ordet hen med HBTQ att göra?

Något jag har tänkt ganska mycket på när det gäller ordet Hen är om det egentligen har något att göra med olika sexuella läggningar.. I många fall är det säkert hbt personer som vill bli kallade för Hen. Men det är ju faktiskt inget som säger att man måste tända på båda eller samma kön bara för att man inte vill specificera sig?

Vad tror/tycker ni?

Annons:
iWontBite
5/31/13, 7:59 PM
#1

HBT står ju för HomoBiTrans, så jag skulle säga att det möjligtvis ligger under den sistnämnda kategorin. Eller Queer, då. De som tagit emot ordet med öppna armar är ju definitivt de som är könsneutrala, eller könsqueera, intersex, eller ja, något som inte är bara-man eller bara-kvinna.
Men det beror lite på. Ibland när det är uppe som ämne handlar det bara om det språkliga, och pm det är rätt att använda det på cistjejer och ciskillar osv. 

Jag tror inte ordet är så mycket en HBT-grej som det är ett ord främst HBT-personer har en stor personlig användning för, och det är därför det dyker upp i HBT-forum osv hela tiden. Sexuella läggningar tror jag verkligen inte att det har något som helst att göra med :P

Men det var bara mina fem öre

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Wony
5/31/13, 10:39 PM
#2

För mig har det att göra med transindentitet och en önskan om att få ha ett pronomen som man själv valt, som passar en.

Däremot skulle jag säga att det INTE har något att göra med sexuella läggningar att göra.

Jenny49
6/1/13, 3:30 PM
#3

Hej!

I mitt fall har det inte med vad man har för sexuell läggning. Utan det är så här att mitt jag är en kvinna, men min kropp är en mans, alltså är jag en hen

Puss och kram 

Jenny

Jenny Gärdsell 

Skanetos_49@hotmail.se gardsell.se@gmail.com www.gardsell.se Södergatan 12a 275 75 Lövestad Skåne Sverige 076-779 57 43









timskoogs
6/2/13, 6:06 PM
#4

Det ligger nog mycket i det ni säger! 🙂 Spännande att höra andras syn på det hela 🙂

karin46
6/6/13, 5:52 PM
#5

Ordet "hen" har inget med sexuell läggning att gör även om RFSL har arbetat för att få in det i svenska språket. Jag är glad att det nu finns ett "pronomen" som kan användas på alla oavsett kön. Att Hen har blivit så populärt bland hbtq-personer är inte svårt att förstå.

Förresten har någon av er, som mig, som har sagt en positiv kommentar om ett litet barn t.ex "vad duktig hon är" och så fått veta att det är en han? Pinsamt.

Sen är vi många som tycker vårt kön är av underordnad betydelse och av den orsaken föredrar att bli omnämnda av det könsneutrala Hen. Ett annat ord är sambo, som inte heller är maskulint eller feminint.

[haku]
6/7/13, 12:14 AM
#6

#5 jag har råkad benämna ett barn fel och tyckte i början det var jättepinsamt men sedan märkte att det inte var någon som verkade bry sig, jag menar, så farligt är det ändå inte… Ibland råkar man säga fel namn på personer också, det blir oftast ingen katastrof för det :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: