Annons:
Etikettallmänt
Läst 956 ggr
[haku]
2013-06-10 15:48

Att definiera sig eller inte

Ja, det är ännu ett ämne som det blev en lång diskussion om bland annat här.

Jag gör en ny tråd för att slippa high-jacka (värre) någon annans tråd (märkte att jag hade mycket att skriva om detta)

Grejen är att det verkar krylla av queer-definitioner numera. Det är ord och begrepp hit och dit och man kan få huvudvärk för mindre.

Så där står man och vet att man är queerish men utan att riktigt veta exakt vad man är. Man kan känna sig ganska säker att man inte hör till heterovärlden i vilket fall, vilket gör att man tappar en tidigare identitet och gemenskap (i det mån som man hade det innan -vill säga)

Samtidigt så säger många att det inte spelar någon roll vad man kallar sig och etiketter är för burkar- inte människor (läste det på nätet - tyckte det lät gulligt)

Min fråga nr1 är: Hur söker man stöd för att hitta sin identitet i en värld där det finns en mängd olika begrepp men många i omgivningen inte tycker begrepp är viktiga? Hur hanterar man situationen då man vill ha hjälp med att hitta ett fack att lägga sig själv i för att man själv behöver det, men mötts av en massa motstånd eftersom det ses som ett försök att begränsa sig själv istället för ett försök att höra hemma någonstans (något som i stort sätt varenda människa behöver).

Fråga nr2: Hur hanterar man situationen när man har bestämt sig för en viss identitet men omgivningen vägrar respektera den? Till exempel så säger man att man är transkille och omgivningen säger att nej du är inte det/ du är bara förvirrad. Och innan ni skriver att man ska strunta i vad folk säger och vara trygg i sig själv så vill jag påpeka att jag menar situationer då i princip ALLA i sin omgivning gör så. Att några enstaka individer säger dumheter kanske man kan tåla men jag har ALDRIG sett en person som är stark och lycklig HELT själv. Varenda människa som ha lyckats med något tackar sin familj och vänner om detta.

En gång frågade jag en kompis varför självmordsfrekvensen var så hög bland transpersoner. Han ansåg att det var pga den bristande sociala sammanhang och gemenskap - att man inte "blir sedd". Som människovarelse har vi ett behov att bli sedda och känna oss att vi hör hemma någonstans. Några påstår till och med att vi är flockvarelser.

Att vara sig själv för en som passar in och en som avviker från normen är inte samma sak. Att vara sig själv är en olika stor utmaning för olika personer. Och jag tycker det är viktigt att se svårigheterna som vissa grupper får gå igenom för att vi ska kunna få fler personer att känna sig som en del av gemenskapen. Att se olikheterna tycker jag ändå gör att man kommer närmare varandra.

Annons:
Gronstedt
2013-06-10 15:51
#1

*hovavtryck*

Detta är en mycket intressant fråga, där mina åsikter brukar vara totalfel och jag får näsan avbiten, så jag vill gärna läsa hur andra tänker och resonerar.

[haku]
2013-06-10 16:00
#2

#1 Vet inte riktigt hovavtryck betyder?

Vad roligt att du tycker det är intressant i alla fall! En del verkar tycka det är en icke-fråga… Jag verkar också ha åsikter som sätter näsan i fara (nu blir jag ännu mer nyfiken på vad du tänker där!)

Vill gärna veta hur andra tänker, tyvärr verkar det vara mest som mår bra och orkar skriva mest vars åsikter syns… Men går man runt i ständig förvirring om vem man är så är det inte alltid man orkar med någon debatt direkt… Och tyvärr verkar det ofta bli en debatt men jag hoppas att denna tråd skulle bli mer av en diskussion och stöd-tråd för dem som mår dåligt av detta. Många hamnar utanför och känner sig ensamma och udda… det är väldigt tråkigt att det ska vara så tycker jag :(

Wony
2013-06-10 20:14
#3

Jag är faktiskt också fundersam när det gäller de frågorna. Ibland tror jag att folk kanske försöker vara "snälla" genom att förneka en rätten att vara annorlunda, för om man följer normen så händer inget ont en. Eller något i den stilen känns det som i alla fall.

Upp till toppen
Annons: