Annons:
Etikettallmänt
Läst 5319 ggr
twnshend
6/17/13, 7:14 PM

Alex, pojk- eller flicknamn?

Hej, 

jag är alldeles ny här i gruppen och på hemsidan och detta blir det första inlägg jag gör.

Jag är en artonårig transkille som velat fram och tillbaka mellan namn väldigt länge. Jag har kallat mig Liam, och nu Alex. Jag började kalla mig Alex när jag tänkte att jag kanske är mer Bigender än trans. 

Saken är den att jag är väldigt rädd att ha ett namn som är för feminint. Jag vet att det är ett unisex namn, men jag vet inte om det är mer åt flicknamn eller pojknamn? Har försökt kolla runt lite, de flesta anser att det är fler pojkar som heter Alex än flickor. Men sen kollar man på någon annan hemsida så säger fler att Alex är mer flickigt. Många flickor som heter Alexandra kallar sig Alex, och vissa flickor heter helt enkelt Alex. Samma sak med Alex och Alexander, etc.

Nu vill jag öppna en diskussion här, typ.

Vad tycker ni? Är Alex mer åt pojkhållet eller flickhållet?

Annons:
MissInAction
6/18/13, 11:29 AM
#1

Personligen kan jag verkligen inte säga om jag tycker att Alex är mer åt pojkhållet eller flickhållet. För jag har träffat både tjejer och killar som kallar sig det. Oftast verkar de dock heta något annat. I filmvärlden är det likadant, har där sett både tjejer och killar med det namnet. Så jag relaterar verkligen namnet lika mycket till tjej som kille 😎


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

monstermash
6/18/13, 12:58 PM
#2

Jag håller med #1, tycker det är ett väldigt neutralt namn.

[MikeW]
6/18/13, 10:56 PM
#3

Personligen tycker jag att Alex är LITE mer åt pojkhållet.

Cafesinner
6/19/13, 8:19 PM
#4

Liiite mer åt pojkhållet kanske men mja jag tycker det är väldigt androgynt faktiskt..

Torreador
6/19/13, 8:24 PM
#5

Hm, jag tycker tvärtom… För mig är Alex mer åt tjej-hållet men det kanske är för att jag bara känt tjejer som heter Alex helt enkelt. Men det ÄR ju helt klart ett unisexnamn.

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Cafesinner
6/19/13, 8:28 PM
#6

Grejen med unisexnamn är ju att beroende på vem man frågar får man olika svar ;)

Annons:
[haku]
6/19/13, 11:01 PM
#7

hmm… är lite kluven… Har träffat både killar och tjejer med det namnet (och en del mittemellan för den delen) så det känns verkligen som 50/50 för mig… Kanske en smuuula åt killhållet. Fint namn oavsett! :)

Cafesinner
6/19/13, 11:06 PM
#8

Jag känner en Alexandra och en Alexander som båda kallas Alex^^

Bunn
6/23/13, 11:22 PM
#9

Själv har jag aldrig träffat en tjej med det namnet eller som ens kallar sig för Alex. Vet dock en kille som heter Alex och två som kallar sig det. Jag visste faktiskt inte att Alex var ett unisexnamn, så i min värld har Alex helt klart varit ett killnamn… men tur att det finns de som har mer koll på namn än vad jag har =)

Onslow
6/24/13, 4:24 PM
#10

Personligen har jag aldrig träffat en kille som kallar sig eller heter Alex, dock många tjejer. 

Beror helt på vem du frågar, dock. Gillar du namnet så kör på! :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Wony
6/26/13, 7:36 PM
#11

Jag tycker att det är rätt neutralt, kanske lite mer åt det maskulina hållet, men isåfall bara väldigt lite.

[tessemol]
6/29/13, 11:30 PM
#12

Jag tycker att Alex kan vara både och, samma med Kim…

Upp till toppen
Annons: