Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 1403 ggr
Cazzos
2013-06-23 11:20

Osäker

Hej!

Vi skulle göra en undersökning i skolan förut (2+ mån sen) som handlade om allt möjligt i ens liv, och de första frågorna är ju självklart namn, ålder, kön och läggning.

Mina tjejkompisar kryssade i "Hetero" utan att tvivla, men när en av dem såg att jag hade kryssat i "Vet inte" så stirrade hon på mig chockartat, typ "Men ew", och såg helt skräckslagen ut, då hon och jag hållt på mycket med varandra (som kompisar) och klängt på varandra.

Jag har aldrig känt någonting för tjejer, men jag är fortfarande ung och vet inte hur det blir i framtiden, det är därför jag valde det alternativet. Jag menar inte att jag kanske blir bi/homo/vadsom, men man vet ju aldrig.

Hon sa "Men du är väl hetero?!?!?!", och jag blev så påverkad av hennes skräckslagna blick och hennes kommentarer, jag visste inte hur jag skulle förklara det, så jag skrattade och sa "Jag skojar bara", suddade ut mitt alternativ och kryssade i "Hetero", och hon typ suckade i lättnad och ba "Jag tänkte väl"…

Jag dras ju till killar i dagsläget och majoriteten av "tiden", men ingen vet väl hur morgondagen ser ut?

Jag känner att om det kommer upp sådana här frågor igen på en undersökning eller något liknande, så vill jag ju fortfarande svara "Vet inte", för att jag vet ju inte om jag blir homosexuell inom 6 månader?

Vad har ni för reflektioner kring detta, vad skulle ni gjort om ni var i min sits?


Annons:
Wony
2013-06-23 11:38
#1

Jag skulle kryssa i det som stämmer för tillfället. Därför att det, som du säger, kan förändras hur man känner. Men en enkät ger ju bara en bild av hur någon svarat precis i det ögonblicket. Det är ju inget som måste vara sant för all framtid. Så ser i alla fall jag det.

Cazzos
2013-06-23 11:48
#2

#1 Ja, så tänker jag också…

Jag är "alltid hetero", men vet som sagt inte hur jag känner om 1 månad, eller 1 år…

Med tanke på att jag aldrig behövt förklara detta för någon för att det aldrig hänt förr så vet jag inte hur jag ska säga om det händer igen. Jag vill inte behöva sitta och förklara det, min kompiskrets i skolan är varken homofober eller så. Men det är väl annorlunda om ens vän "visar sig" ha en läggning som man inte trodde förut. Jag menar inte att det är så i mitt fall, men som ett exempel.


Wony
2013-06-23 13:06
#3

Jag har ett liknande dilemma med enkäter. Nämligen när det bara finns två rutor, en för tjej och en för kille. Eftersom jag ibland identifierar mig som det ena, men en annan dag som det andra. Ibland löser jag problemet genom att rita dit en egen ruta, ibland tar jag det som passar för dagen. 

Jag önskar att fler kunde sätta en "annat" som val…

Men jag tycker att man ska välja det som känns bäst när man ska kryssa i enkäter. Vill man kryssa hetero så gör man det, vill man kryssa något annat så gör man det. 🙂

Polish
2013-06-23 17:48
#4

Först och främst så skulle jag ha vägrat att ange min läggning. Det har ingen annan än du och din eller dina eventuella partners något med att göra.

Du verkar vara en öppen för att det kan förändras under livets gång, vilket det kan göra. Det är sällan som man är helt det ena eller det andra.

Om det var din skola som gjorde undersökningen så tycker jag att det var fel av dem att ha med den frågan. Dels för att de inte har med det att göra och så är det väldigt få som är tvärsäker på sin läggning i unga år.

Tänk på dig själv och vad du vill i livet.

TN

Cazzos
2013-06-23 19:01
#5

#3 Ja, det gör jag ju, dock känns det jobbigt när ens kompis/ar ska kommentera om jag inte kryssar i det "självklara" 🤪

#4 Det var inte min skola, utan någon slags organisation som samlade in dessa undersökningar i bl.a. Tyskland. Det handlade typ om hur ens liv påverkas av det kulturella blabla.

Om det händer igen så kommer jag att försöka förklara utan att det blir missförstånd.. Det är ju så jag tänker, och jag hoppas att mina kompisar kommer att förstå det och kanske relatera.


Bunn
2013-06-27 02:50
#6

Homo/bi/whatsoever är inget man blir, utan något man är. Dock tog det mig ca 17 år att acceptera och inse att det faktiskt var så! Idag är jag lyckligare och mer harmonisk/tillfreds i, och med, mig själv än vad jag någonsin varit tidigare i livet.

Annons:
nlinds
2013-06-27 08:48
#7

#6 håller med dig. Det är inget man blir, det är något man är och kanske senare kommer underfund med och accepterar.
Jag kom också ut när jag var 17, för alla. Kände mig fri. :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

MissInAction
2013-06-27 16:14
#8

Håller med #1 att man kan ju svara utifrån hur man känner just när man svara på frågorna.

Fast egentligen så skulle jag önska att såna frågor försvann helt. Vad har de för betydelse liksom? Det talar endast om vem eller vilka man kan tänkas bli attraherad av eller kär i. So what? Nej det är löjligt och irrelevant, tycker jag. 
Tycker personligen att det är onödigt att begränsa sig genom att dela in folk i olika fack. Av den anledningen brukar jag dock identifiera mig som bi, då det känns som att jag täcker in det mesta… även om jag hittills aldrig har varit kär i en annan tjej. 

Jag kan nog förstå att när man blir såpass chockad och förvånad över en kompis reaktion en sån gång, att man inte står på sig utan istället säger att man skämtar. Det är ju synd att det är så isåfall. Och jag hoppas att du får möjlighet att fundera igenom hur du egentligen tänker kring det här, så att du kan ge ett svar och stå upp för hur du faktiskt känner, nästa gång 😎 Och vore jag då kompisen som reagerade så starkt, så skulle jag känna mig väldigt dum….


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Cazzos
2013-06-27 20:06
#9

#6 Så känner inte jag :) #8 Mjo, det skulle vara tråkigt om min kompis hade börjat döma mig eller dra sig undan om hon verkligen trodde att jag var bi/homo. Det var en ovätad reaktion, det var därför jag inte gav respons och skämtade bort det..


Bunn
2013-06-28 00:38
#10

#7 Jag är 28 idag och kom ut för min familj (pappa, mamma och syskon) för knappt en månad sedan :)

Upp till toppen
Annons: