Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 996 ggr
monstermash
6/29/13, 10:32 PM

Malmös regnbågsfestival

Glitter och glamour å ena sidan - allvarligt budskap å andra. Regnbågsparaden i Malmö samlade många - trots regnet. Men någon regnbåge på himlen blev det inte.

Regnbågsfestivalens parad startade klockan 13 på Stortorget och gick mot Davidshallsgatan, förbi Spångatan och till Folkets park. Paraden avslutades med en parkfest i Folkets park. Ikväll samlas festivaldeltagarna på Tangopalatset. Förutom organiserande RFSL gick även representanter från polisen, polisledningen och Gaypoliser i Sverige med i tåget.

"Viktiga frågor"

Susanna Trehörning, Kriminalenhetschef i Malmö representerar Polisen i paraden. Susanna säger att:

– I dagens Sverige borde det vara fullt accepterat - alla människors rätt att vara den dem är - utan ifrågasättande! Så upplever tyvärr inte jag att vårt samhälle är fullt ut. Genom att gå med i paraden vill jag visa att dessa frågor är viktiga. Jag anser att vi måste ta aktiv ställning för att få till en förändring.

Förra årets kastade ett antal personer ägg mot deltagare i paraden - polisen har inte fått in några anmälningar om brott mot årets parad. Årets regnbågsfestival är den trettonde i ordning och temat är ”skyddsvärd”.

Källa

Annons:
Upp till toppen
Annons: