Annons:
Etikettallmänt
Läst 1107 ggr
Wony
6/30/13, 2:49 PM

En fråga till andra genderfluid

Brukar ni vilja bli kallade för något annat namn då när ni identifierar er mer som något annat kön än det ni fötts med? Hur låter ni i så fall omgivningen veta detta?

Annons:
Salish
7/1/13, 2:59 AM
#1

Nej, jag föredrar mitt vanliga namn, för mitt namn är inte könsbundet även om det traditionellt sätt är ett kvinnonamn. Har också ett manligt smeknamn men det är bara vissa av mina vänner som kallar mig det ibland.

Wony
7/6/13, 11:05 AM
#2

Praktiskt med namn som inte är könsbundet, själv har jag ett namn som är väldigt könsbundet. På vissa sajter på internet har jag ett smeknamn som är neutralt, men det är alldeles för osvenskt för att det ska funka här.

Salish
7/6/13, 1:13 PM
#3

Namnet är ju alltså könsbundet, men jag känner att det spelar ingen roll att mitt namn är ett kvinnonamn, för mitt namn har ju inte med mitt kön att göra. Jag skulle t.ex kunna heta Rolf utan att för den skull vara man.

Wony
7/6/13, 5:42 PM
#4

Aha, du menar så! Jag kan instämma i det, att man kan heta en sak och för den skull inte tillhöra det kön som är kopplat till det. Personligen kan jag dock känna att namnet är ganska kopplat till det och att det kan ha betydelse.

Salish
7/6/13, 6:44 PM
#5

Såklart det är väldigt starkt kopplat för många, men för mig personligen spelar det ingen roll, även om folk antar att jag är kvinna bara för att jag har ett kvinnonamn.

Upp till toppen
Annons: