Annons:
Etikettallmänt
Läst 1088 ggr
Cafesinner
2013-07-20 11:06

Att förklara trans* för en sexåring.

Konversatoin jag och Saskia, 6 år, just hade. På Engelska eftersom det är dottern i min fosterfamilj är i Ramsey Meerside. 

Saskia: No, that's boy stuff!
Jag: You know, some boys like girl things and girl clothes too.
Saskia: Are there boys who wear dresses?
Jag: Yes there are.
Saskia: Why would they do that?
Jag: Imagine if you were a boy, and you were not allowed to have any girl stuff. No pretty dresses, pink or Hello Kitty. Would you think that was fun?
Saskia: No!
Jag: So if you were a boy would you not want girl things too?
Saskia: (Tänker efter en stund)…Yeah i would.
Jag: See that's why some boys want girly things. Just like some girls want boy things.
Saskia: I have a boy thing too. I have the beast from Beauty and the beast. 
Jag: I see. Well, that's cool then. 
Jag: *visar bilder från ett trans*läger jag nyss bloggade om*
Saskia: That one's a girl!
Jag: No they're all boys.
Saskia: Now that's a girl!
Jag: No Saskia, they are all boys. 
Saskia: Is that a boy too?
Jag: Yes. Doesn't he look pretty?
Saskia: Yeah….very pretty. But how do they have long hair?
Jag: (förvånad att hon inte vet) Well, boys hair grows out just like girls hair. If you don't cut it it will become long just like yours.
Saskia: Oh! (ser helt klart impad ut)
Jag: Isn't all this pretty cool?
Saskia: Yeah it's pretty cool! (ler finurligt)

Annons:
Wony
2013-07-20 11:14
#1

Barn är roliga att prata med ibland, fast ärligt talat vet jag inte om jag hade kunnat förklara det på ett bättre sätt än vad du gjorde. Helt lagom nivå tycker jag. 🙂

Tänk om fler förklarade sådant åt barn medan de är små och inte har hunnit påverkas så mycket av normer.

Cafesinner
2013-07-20 12:43
#2

Nej jag försökte hålla det simpelt nog för henne att förstå. Gillar personligen inte att kalla saker för flicksaker eller pojksaker.

arikawa_akira
2013-08-08 23:15
#3

Jag sa så här en gång då jag förklarade det för en yngre person: 

Vi pratade om hur jag kunde vara kille trots att jag inte var född det (biologiskt) och att jag var hos läkaren ofta och vad läkaren skulle göra. Jag sa då ungefär så här: 

'Jag är en kille jag fick inte rätt kropp då jag föddes. Precis som någon kan födas med flera eller färre fingrar och tår så föddes jag med kroppsdelar som inte borde varit där. Men precis som med andra som har fler eller färre kroppsdelar än de ska ha så kan man oftast fixa såna saker hos doktorn och det är därför jag måste gå dit. '

[PuffBuck]
2013-08-13 21:19
#4

Nej så sött, bra gjort! :D

Wony
2013-08-13 21:53
#5

#2 Jag tycker inte heller om att dela upp i flicksaker och pojksaker. Fast det är väl ett nödvändigt ont ibland, som när man förklarar transämnen för någon som inte vet något alls om det. Själv ser jag saker som saker, inte mer med det än så. :)

Upp till toppen
Annons: