Den svenska traditionen är från strax efter medeltiden, och den innebär att brud och brudgum går tillsammans. Detta symboliserar att man valt varandra av egen fri vilja, medans den tidigare traditionen (som också är den som överlevt i USA och UK) symboliserar att kvinnan ges bort av sin far till en ny man som ska styra över henne. Samma symbolik kan appliceras på samkönade par.
Således finns det inga problem, om man följer vår tradition. Vi valde att gå tillsammans när vi gifte oss förra månaden, och det är det bästa valet jag gjort. Pirret i magen och den fantastiska känslan när jag tog hans hand och musiken började spela är oslagbar.
Men, vill man köra på amerikanskt (eller anglosaxiskt) och i kyrkan så är det bäst att fråga prästen. Man får inte ens ha brud/brudgummsöverlämning i vissa församlingar, eftersom att företeelsen ses som mycket förlegad och förtryckande i Sverige. Gifter man sig borgerligt så gör man precis som man vill, och det finns nog lika många varianter som det gör par.
De flesta bögpar jag sett som gift sig har haft formell klädsel i form av kostym, frack, jaquett eller högtidsklädsel, men det finns såklart de som har informell klädsel också. Lesbiska par är mer varierade tycker jag, vissa par har båda brudklänning, andra kostym och brudklänning, andra bara kostym, vissa har bara lite finare vardagskläder osv. Och de som är genderfluid eller dylikt är såklart ännu mer varierade, av naturliga stjäl.