Annons:
Etikettallmänt
Läst 1616 ggr
Jesperlinden97
2013-07-21 15:50

Gaybröllop?

Jag har alltid undrat… 
Enligt traditionen så går ju bruden till brudgummen genom kyrkan, (Vet inte vad det kallas).

Men som sagt har jag ALLTID undrat hur det går till när ett par med samma kön gifter sig? Är det olika? Vad har dom oftast på sig? 

Förlåt för rörigt inlägg, hoppas ni förstår, haha

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Annons:
[MikeW]
2013-07-21 19:01
#1

Vi kan gifta oss jesper och ta reda på det ;) xP

Jesperlinden97
2013-07-21 21:51
#2

#1 Jaa <33

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Afturelding
2013-07-23 13:31
#3

Den svenska traditionen är från strax efter medeltiden, och den innebär att brud och brudgum går tillsammans. Detta symboliserar att man valt varandra av egen fri vilja, medans den tidigare traditionen (som också är den som överlevt i USA och UK) symboliserar att kvinnan ges bort av sin far till en ny man som ska styra över henne. Samma symbolik kan appliceras på samkönade par.

Således finns det inga problem, om man följer vår tradition. Vi valde att gå tillsammans när vi gifte oss förra månaden, och det är det bästa valet jag gjort. Pirret i magen och den fantastiska känslan när jag tog hans hand och musiken började spela är oslagbar.

Men, vill man köra på amerikanskt (eller anglosaxiskt) och i kyrkan så är det bäst att fråga prästen. Man får inte ens ha brud/brudgummsöverlämning i vissa församlingar, eftersom att företeelsen ses som mycket förlegad och förtryckande i Sverige. Gifter man sig borgerligt så gör man precis som man vill, och det finns nog lika många varianter som det gör par.

De flesta bögpar jag sett som gift sig har haft formell klädsel i form av kostym, frack, jaquett eller högtidsklädsel, men det finns såklart de som har informell klädsel också. Lesbiska par är mer varierade tycker jag, vissa par har båda brudklänning, andra kostym och brudklänning, andra bara kostym, vissa har bara lite finare vardagskläder osv. Och de som är Genderfluid eller dylikt är såklart ännu mer varierade, av naturliga stjäl.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

arikawa_akira
2013-08-08 23:08
#4

Först måste jag bara säga att jag HATAR ordet bög. Det låter mer som ett skällsord än en benämning på en man älskar andra män. Gay låter så mycket bättre. 

Nu till frågan. Jag tror att det inte finns några direkta regler hur ett homosexuellt par gifter sig. Vill de gå in tillsammans eller en och en så är det upp till dem. Jag tror att många gifter sig i kostym, som brudens brudgum gör, enda skillnaden att det finns två män i kostym istället för bara en :P Men det finns de som har helt andra kläder också. Vissa har teman och klär ut sig. Andra går till stadshuset och klär sig casual osv. Med andra ord så är mitt svar på frågan, ett gaybröllop är precis som paret vill att det ska vara.^^

[MikeW]
2013-08-09 00:17
#5

#4 Men gay är på eng, på svenska är det bög. Vi är i sverige så vi borde prata svenska :P

Fattar inte varför du tar illa upp för ordet "bög".. Bög betyder att man är en kille som älskar killar..

arikawa_akira
2013-08-09 12:37
#6

I mina bekantskapskretsar har man alltid kallat det gay. Har man kallat det bög så har det varit i samma syfte som då man i England eller Usa blir kallad fag,faggot, fruitcake, poofter etc. :P Min åsikt helt enkelt.

Annons:
Jesperlinden97
2013-08-09 12:40
#7

Jag tycker också bög är ett skällsord, låter jättefult i mina öron! .__. 
Fast jag föredrar nog inget av orden, säger hellre ''Jag gillar gillar'' än att säga ''Jag är bög/gay''

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

arikawa_akira
2013-08-09 12:47
#8

Ja samma här. Om någon frågar så säger jag bara 'Japp jag gillar killar' :P Jag har aldrig riktigt fattat varför det ska vara så kinkigt huruvida vem man gillar. Each to his own~ 😃

[PuffBuck]
2013-08-13 20:25
#9

Jag anser iallafall att det är minst lika "fult" som ordet lesbisk och har dessutom hört att homosexuella av manligt kön gärna använder sig av ordet för att avdramatisera det. Bög har ju VÄXT FRAM till ett skälls ord snarare än att ha varit ett ifrån början ^^

Men självklart får man själv välja vilket ord man använder beroende hur man känner inför dessa :)

Bunn
2013-08-27 16:53
#10

Håller med #9, bög/lebb har blivit skällsord för att folk använder dem i felaktiga sammanhang.

monstermash
2013-08-27 21:34
#11

Back to topic! Skapa en egen tråd om ni vill diskutera hurvida bög är ett skällsord eller inte. :) Tack!

[PuffBuck]
2013-08-27 21:56
#12

#11 Förlåt mig :)

Upp till toppen
Annons: