Annons:
Etikettkomma-ut-historier
Läst 3466 ggr
[MikeW]
2013-08-15 23:49

Min komma ut historie! :D

Så jag är 16 år nu, och har kommit ut till alla i min familj och vänner. Och jag tänkte berätta lite för er hur det gick :D

Så den första jag kom ut till var min bästa kompis Calle. Vi kände inte varandra in real life, för han bor i stockholm och jag i borås. Vi var vänner över internet och hade tänk jätte länge på att komma ut. Jag var så rädd för att komma ut men skickade ändå ett sms till honom att jag var bi.
Jag är igentligen homo men att säga att jag är bi känns lättare.

Han var accepterande först. Men sen så sa jag till han någon dag efter det att jag gillade en kille lite. Och då sa han "gay". Och "det är som att du bara gillar killar!".
Vilket var otroligt jobbigt för mig eftersom jag gör det, och han sa det som att det var något dåligt. Jag blev otroligt ledsen och ignorerade han efter det. Jag var jätte ledsen och det var då jag kom ut till min andra internet kompis Jojje.
Jag var väldigt ledsen och hon frågade vad som hade hänt, och då sa jag att jag var bi och hittade en kille jag gillade lite, och att Calle var taskig. Då sa hon att hon var glad att jag hittade någon och att hon inte hade något problem med det eftersom hon också var bi. Vilket var väldigt överaskande.
Tack vare henne så blev jag jätte glad, och hon gjorde att jag vågade komma ut till andra.

Efter jag berättade för henne så bestämde jag mig för att börja komma ut till min familj.
Jag kom ut först till min syster, hon har homosexuella kompisar så jag visste att hon inte skulle ha något problem med det.

Så den åttonde augusti 2012 skrev jag ett email till min syster.
Hon bor i göteborg och träffar henne inte så ofta så att komma ut genom email var bästa sättet.
Här är mina exakta ord:

_Jag- jag är bi. och har alltid varit det. Jag har börjat komma ut nu, har bara berättat det för två kompisar. Och jag ville att du skulle bli den första i våran familj som får veta, för jag vet att du är nog mest accepterande.

Syster- Det är jätte starkt av dig att våga stå för vem du är och acceptera vem du är! Jag är jätte stolt över dig och du ska vara jätte stolt över dig själv!!!
Din hemlighet är säker hos mig och du berättar för dom andra när du känner dig redo och om du vill ha hjälp att prata med dom andra då säger du bara till mig!
Om du behöver någon att prata med så vet du vart jag finns! :)

Kram

_Igen sa jag att jag var bi för att det var lättast.
Efter det så berättade jag till min storebror över skype, även om han alltid är i rummet bredvid mig xP
Jag sa igen att jag är bi. Han hade inget problem med det heller :)

Efter det så ville jag berätta för mamma.
Detta var otroligt svårt.
Älskar min mamma otroligt mycket, vi har aldrig bråkat eller något och ville vara säker på att hon inte hade något problem med det först.

Så vi satt och tittade på tv tillsammans och så kom det upp två homosexuella killar på tv. Och då frågar jag mamma "vad tycker du om homosexuella?" Hon sa "dom får älska vem dom vill! jag har inget problem med det." (inte hennes exakta ord, kommer inte ihåg så bra).
Jag tänkte säga något som "vad bra för jag är homo!" fast orden kom inte ut ur min mun.

Och då gick jag hit och frågade om tips hur jag skulle kunna komma ut, och fick ett tips ifrån Praefatio att jag skulle skriva ett brev.

Så det gjorde jag på kvällen, jag skrev något i stil med:
Mamma, jag har något jag måste berätta för dig. Jag har en hemlighet och har haft det hela mitt liv.
Jag är bi. Eller homo, jag vet inte men jag gillar killar mest. Det är typ 90% killar och 10% tjejer. Jag hoppas att du fortfarande älskar mig.

Inte direkt så men typ så skrev jag.
Jag la det under hennes mobil medans hon sov så att hon skulle se det på morgonen.
Jag gick och la mig, när jag vaknade så ångrade jag mig STORT.
Men jag sätte mig vid min dator och då kom hon in, log och gav mig en kram och sa att hon alltid skulle älska mig oavsätt vad, till och med om jag skulle vilja ha på mig tjej kläder :P

Vi snackade lite och så.

Sen kom jag ut till min bästa kompis Tiffany som även är mitt ex 🤐
Vi satt på bussen på väg hem. Och så vi om tjejer och så och då sa jag "jag gillar inte ens tjejer så :P" då sa hon "haha, du kanske gillar killar?" så nickade jag. Hon skratta lite och vände sig för att kolla ut genom fönstret och fort som helvete vände hon sig om och sa "ÄR DU SERIÖS?! =O" Jag sa "ja" och hon frågade typ 5 gånger till "ÄR DU SERIÖS?!" Ja sa jag hela tiden och så log hon efteråt och skrattade och sa haha! Jag har en homo kompis!!
Typ skit stolt xP
Jag kom även ut till alla på bussen där för vi var ganska högljuda xD

Så hon hade inte heller något problem med det!

Nu var det pappas tur.. Detta gick väl sådär..
Jag skickade ett sms till han en natt och sa att jag var bög.

.. han hade ingen kontakt med någon i familjen på en vecka efter det. Men jag tror inte att det var för att jag var homo. Det var en dålig tid jag berättade det. Han hade lite problem under den tiden.

Men efter en vecka så kom han in i familjen igen. Han nämnde inget om smset under flera veckor. Men sen helt plötsligt när jag snackar om en tjej som gillar mig så sa han "vet hon om att du är homosexuell?" Och jag ba "så du visste det! trodde du inte fick mitt sms" och då sa han "du är min son och jag kommer alltid älska dig."
Så han var accepterande av det också.

Sen kom jag ut för alla i klassen, råkade xP
Vi hade besök av en kille som var homosexuell under sex och samlevnadsveckan och han pratade om sitt liv. Och tiffany frågade ifall det fann några homo klubbar i närheten, och då sa ju jag helt glatt ut "Det undrar jag med!! =D"..

Haha, efter det visste alla i klassen det xP Och ingen brydde sig om det. Alla var accepterande.

Så min komma ut historia är ganska bra, det var bara calle då som inte var ok med det. Men annars var alla accepterande och brydde sig inte om det.

Fast min komma ut historia är inte klar än! Nu ska jag börja gymnasiet. Ny klass och skola, och fler personer att komma ut till! =D

Annons:
[RedHood]
2013-08-15 23:57
#1

Blev faktiskt lite tårögd! Jag är själv bi men har inte kommit ut till någon förutom mina dåvarande kompisar och min sambo. Min sambo, som då är kille, är väldigt accepterande och säger att han älskar mig oavsett 😊

Förutom denna Calle så var det ju helt underbart! Åh haha blir så glad av någon anledning! Eller ja du förstår! 😂

CupcakeGod
2013-08-16 05:09
#2

Gud vad mycket du har skrivit!! Du har ju iaf inte en homofobisk familj som lever i medeltiderna som jag och en kille jag känner. Hela skolan vet att han är gay, men stackars lilla vågar inte komma ut en eftersom hans föräldrar skulle överge honom. 

We're like twins <3 Bi today, gay tomorrow. Alla i högstadiet har alltid misstänkt att jag var bi/homo och en dag i 9an när vi skulle ha hemkunskap så frågade Diana mig om jag vet att jag är gay så råkade jag säga "kanske", helt plötsligt började alla titta på mig. Ingen brydde sig speciellt mycket. 

Jag kom ut som bi till 2 vänner på ett läger i slutet av 9an och dom var helt okej med det. Några timmar senare visste alla och alla var helt så "hahaha seriöst? alla visste redan". Så det kändes skönt.

Nu vet nog alla att jag är homo 😃

[MikeW]
2013-09-05 15:01
#3

Har börjat ny klass nu ju och har redan kommit ut till dom flesta. Typ 6-9 pers vet nu. Ingen hade problem med det där heller :)

Först kom jag ut till suthada, jag kollade på snygga killar på google när vi hade en klass och hon sa "trodde du var hetro" och då sa jag nej jag är homo :)

Sen var vi i aulan när jag kom ut till resten, min kompis gabbi frågade om jag och jonte var ihop då sa jag "nej han är hetro" då frågade hon "men inte du?" då sa jag igen att jag var homo. Och dom tjejerna runt oss hörde så klart också, och dom hade inget problem med det :)

[MikeW]
2013-10-24 22:33
#4

Har nu kommit ut till alla i den nya klassen! =D

Som jag skrev i #3 så kom jag ut till Suthada(sue) först och hon hade inget problem med det, sen kom jag ut till några andra tjejer i aulan.

Sen kom jag ut till några fler tjejer, vi skulle stå i bageriet och det fanns inte två omklädningsrum, så då sa tjejerna "Kolla inte!!" till mig och jag sa "tro mig det kommer jag inte" då sa Sue, "säg till dem.."

Då blev dem nyfikna och frågade vad hela tiden, då sa jag "jag är bög". Dem stod stilla lite och sen började en av dom hoppa i glädje och dom andra var skit glada och så snackade vi om det en liten stund och skrattade :P

Sen kom jag ut till Jolina, jag och Sue och Jolina satt i matsalen och åt, och så började jag och Sue prata om det, och då frågade Sue "ska du säga till alla i klassen?" jag sa "ja det kommer jag, jag gör det när det kommer upp" då blev Jolina nyfiken så klart också, och då sa jag "jag är bög". Hon tappade skeden och blev as glad och hoppade i stolen lite och ville bli min bästa vän xP (hon vill inte det nu längre dock för jag kom på att hon är jävligt lättskrämd så jag skrämmer henne hela tiden så hon undviker mig nu ;D xD)

Sen kom jag ut till två tjejer till i matsalen när vi åt en annan dag, jag och dom andra tjejerna snackade om det och då sa Sue "ni vet inte om det va?" "vadå" frågade dom, då sa jag att jag var gay och dom bara "okej" .. Typ brydde sig inte alls :P

Så då var jag ute till alla tjejer i klassen, ingen har något problem med det, det är bara fem killar i klassen tillsammans med mig.
Så härom dagen så kom jag ut till två killar för jag och tjejerna satt vi skåpen och pratade om killar och så, sen kom dem två och var lite förvirrade och sa lite tyst till Sue "asså.. är han..?" (dom var väldigt förvirrade) och då sa Sue "ja han är gay". Och då sa Amanda till dom "och börjar ni mobba han för det så slår jag er!" och då svarade en av dem "men jag har väl inget problem med det eller"

Så skojade han och jag lite =P Han andra som var med pratade inte mycket men snackade med han idag och han har inget problem med det tror jag, han är inte taskig eller något iaf :P

Sen så kom jag ut till Jonte.. Som jag trodde han visste jag var gay. Asså, jag har sagt det flera gånger, jag pratar alltid om killar och säger att killar är snygga och berättade att jag hade en pojkvän och allt.. Men nepp, han trodde jag skojade.. Han tror att jag har skojat i över ett år.. .-.

Så iaf jag var på bussen med han och två vänner till och då snackade vi och så kom det upp och jag bara "och jag är gay", då sa Jonte:
"Vänta, seriöst? är du verkligen homo?"

Jag sa ja och han var förvirrad och lite tyst sen sa han "Ahh, now it all makes sense!" xD

Så ja han visste inte, tydligen. Och var lite chockad typ hela bussresan och han verkade tänka väldigt mycket :P

Men han har inget problem med det :)

Nu är det bara en i klassen som inte vet, som är en kille. Han har tydligen problem med gays, men jag är inte rädd direkt och kommer det upp så kommer jag ut.
Och ifall han börjar bli taskig mot mig då kommer han få hela klassen emot sig så jag är inte så rädd ;P

Dem är alla väldigt accepterande och älskar dem så mycket!!
Speciellt Sue!! Hon känner även en kille som är gay, som bor typ jätte nära mig! har börjat prata med han nu och vi kommer träffas snart :)

Framtiden ser ljus ut för mig just nu =D

Älskar mina klasskamrater <3 Dom är bäst!

Jag har den bästa familjen och bästa klassen ever! Är så glad :)

TatsuOni
2013-10-25 19:47
#5

Vilken härlig klass du verkar gå i😃


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Tjeja
2013-10-25 19:48
#6

Ok.. jag är lite PMS;ig just nu och kanske exstra känslig därför..

Men efter att ha läst den här tråden och speciellt ditt sista inlägg nu så sitter jag med hjärtknip och tårar i ögonen!

Så skönt att dagens ungdommar är så mycket mer öppna och accepterande idag än tidigare generationer! Så skönt att så många av dina vänner och kamrater t o m blir glada när du berättar! 

Det värmer ett "gammalt tant"-hjärta som mitt! ❤️ 🤗

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[MikeW]
2013-10-25 23:33
#7

#6 Ja det är verkligen bäst :) Världen blir mer accepterande med tiden, jag längtar tills hur världen kommer se ut när jag är typ 40-50 år! :)
-

Min bror kom hem med en kille och två tjejer, jag känner killen för dem två är med varandra mycket men aldrig sett dem två tjejerna. Så min bror berättade att jag var homo till dem men dom trodde mig inte så dom kom in i mitt rum. Så sa jag till killen att jag var det och han svarade "det är coolt, jag respekterar dig för det faktiskt", och en utav tjejerna (som var ganska full kan jag tillägga) sa "ofta du är homo?", "fan vad coolt", "jag har aaaltid velat ha en bög kompis!", "är du verkligen det?" hon frågade hela tiden om jag verkligen var det och jag sa ja hela tiden, hon sa även hela tiden att det var skit coolt och jag bara sitter där typ "ja", "coolt.." xP
Den andra tjejen bara stod och skrattade åt henne xD

Det var roligt, fast blev lite pinsamt när hon frågade om jag har haft sex med killar eller gjort saker så frågade hon vad jag har gjort med en kille och vad någon kille har gjort med mig.. Och det var liksom min bror, hans kompis och en till tjej i mitt rum så det var lite pinsamt xD hon ville veta i detaljer typ vad jag har gjort :P

Tjeja
2013-10-26 12:27
#8

Då får du ställa samma motsvarande frågor tillbaka när någon frågar så!  Så kanske de fattar att det är lite för personliga frågor som inte känns mer ok att pladdra om för alla bara för att man är gay. ;)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: