Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 3806 ggr
monstermash
2013-08-19 23:14

Tyskland erkänner ett tredje kön

Tyskland blir först i Europa med att erkänna ett tredje kön.

Från 1 november kan ett tredje könsalternativ – istället för bara han eller hon – skrivas in på barns födelsebevis.
Nu efterlyser RFSL en liknande lag i Sverige.

– Det handlar inte om att ändra de kön som redan finns utan om att införa en tredje möjlighet för de som inte känner igen sig någonstans. Deras vardag skulle bli enormt mycket lättare säger Maria Sjödin, verksamhetschef för RFSL.

Källa

Annons:
Wony
2013-08-21 15:29
#1

Härligt att det går framåt! Något land måste ju vara först. 🙂

Jesperlinden97
2013-08-21 20:18
#2

Hata mig inte nu,

men

det finns ju bara två kön. 

Man är antingen tjej eller kille, i ''könväg''. Det är så vi är skapade och det kan man inte förändra, om man inte opererar sig.

Sen om du är man och känner dig som kvinna, eller tvärtom är en helt annan sak. 

Du kan inte förändra det (Om man bortser från operation), för rent fysiskt är du antingen man eller kvinna. 

Säger inte att jag är emot transsexuella, om någon vän till mig, vi säger en kille. Skulle vilja tilltalas med ett kvinnligt namn, och att man säger hon/henne. Så skulle jag självklart respektera, och acceptera det!! 

Vill bara få fram att det bara finns två kön, ett tredje tycker jag bara är onödigt. 

Du är antingen man eller kvinna, fysiskt. 

Och du är antingen man eller kvinna, psykiskt. 

Detta är min åsikt.

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Wony
2013-08-21 21:01
#3

#2 Det finns intersexuella. De kan födas så, och ordet definieras "Intersexualism, (ibland intersexualitet, eller intersex), är ett tillstånd hos en individ som innebär att det biologiska könet, inkluderat gener, könshormoner och/eller könsorgan, inte entydigt kan kategoriseras som varken man eller kvinna. "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism

Dessutom, om man godkänner ett tredje kön kan de som är vuxna byta till ett legalt kön som passar dem, om de inte ser sig som varken man eller kvinna, eller båda och, eller ja… Listan kan göras lång.

Thaeri
2013-08-22 01:32
#4

Precis. Jag fick reda på det på grund av en lärare som tog upp det själv att intersex ens existerar. Av någon anledning sket man i det i sexualkunskapen under låg-, mellan-, och högstadiet😕

Till exempel Caster Semenya. Hon är intersex, och säga vad man vill om hennes idrottsliga prestationer och till vilket kön hon ska räknas till på löparbanan, så är hon en av dem som ligger mitt emellan kroppsligt och har gjort det sedan födseln. Men hon identifierar sig som kvinna, och då ska hon självklart få göra det i sitt privatliv allra minst.

Och om jag inte har helt fel är Jamie Lee Curtis (skådespelerskan) en av de kvinnor som har XY i kromosomväg, men blev immun mot testosteronet på fosterstadiet, så kroppen gick på grundritningen = kvinna.

Och så finns det foster vars genetiska uppsättning är XX (kvinna) men vars binjurar producerar för mycket testosteron, så de utvecklas till pojkar – och senare män – rent kroppsligt.

monstermash
2013-08-22 13:12
#5

#2 - Nej det finns inte bara två kön. Jag tycker dock #3 och #4 säger det väldigt bra.

"Du är antingen man eller kvinna, fysiskt. Och du är antingen man eller kvinna, psykiskt." Men om man är kvinna fysiskt och man psykiskt och inte vill göra en könsoperation - får man skylla sig själv om man inte får skriva rätt kön på blanketten då, för att man inte opererar sig?

"Detta är min åsikt."
Naturligvis är det din åsikt, varför känner du dig tvungen att berätta det? Alla presenterar sin åsikt i en diskussion. Inlägg med påhopp tas bort förövrigt så du behöver inte skriva "hata mig inte" i fortsättningen.

Thezz.
2013-08-22 13:25
#6

Hur tusan ska en bebis kunna veta om den är en Hen då?

Tänk om bebisen är en tjej och nöjd med det, men föräldrarna vill skriva in den som tredje könet? -.-'

// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] Glad

Annons:
monstermash
2013-08-22 13:29
#7

#6 - Om man föds i fel kön så kan man byta det när man är äldre. :) Förövrigt, ja, det är klart det kommer barn som får ett tredje kön, som själva vill definera sig som tjej eller kille bara. Men det föds också många barn som i tidig ålder känner att de hamnat i fel kropp. Det är en svår balansgång och jag förstår din tankegång fullt ut.

Personligen kommer jag ta det juridiska könet (tjej eller kille bereoende på vad barnet är) på mina barn, men vill dem när de är äldre göra könsbyte eller bli kallad för ett namn av motsatt kön har jag inga problem med det.

nlinds
2013-08-26 19:18
#8

härligt !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: