Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 1417 ggr
monstermash
2013-08-22 13:19

Hur långt får man gå?

Är det okej att försöka tvinga en homofob att ändra åsikt om gaymänniskor och att försöka omvända dem? Till vilken gräns?

Diskutera gärna!

Annons:
Geru
2013-08-22 13:22
#1

Rent krasst nej. Du kan inte tvinga någon att ändra åsikt - så länge dennes beteende inte går ut över andra på ett sätt som bryter mot lag, men det är då beteendet man kan förändra.

Du kan försöka övertala någon, eller liknande, men tvinga går liksom inte:p

Det är synd att det finns många homofober, många är det i ren okunskap.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

monstermash
2013-08-22 13:26
#2

#1 - Jag håller med dig :)

Wony
2013-08-22 15:20
#3

Min åsikt är att man kan lägga fram argument och visa på att personen kanske har grundat sin åsikt på felaktiga föreställningar om hur en ickehetero människa är. Men man kan inte tvinga denne att ändra uppfattning. Alla har ju rätt till sin åsikt.

Däremot, om en homofob (eller transfob för den delen!) agerar ut sina åsikter på ett negativt sätt mot andra människor och visar på bristande eller obefintlig respekt, så ska man sätta ner foten och visa på att det inte är ett acceptabelt beteende. För även om man tycker något är fel, berättigar det inte ett respektlöst beteende.

[MikeW]
2013-08-22 15:26
#4

Inte tvinga, men säga saker som kanske får dom att ändra på sitt tänkande. Jag har aldrig tvingat någon att tro som jag, jag sa fakta. Jag sa aldrig "tro på mig" jag sa sanningen. Jag låter han bestämma själv om han tror på sanningen eller inte. Jag tvingar aldrig.

CupcakeGod
2013-08-22 18:40
#5

Jag börjar seriöst bli trött på ordet "homofob"… Homofob hit och homofob dit. Gud, snart spyr jag om någon säger några gånger till. Man är inte homofob bara för att man ogillar hbt människor. 

Många av mina vänner är invandrare och jag snackar skit om svarta, araber, emos, invandrare ja allt man kan tänka sig. Det betyder inte att jag är rasist. 

Eftersom jag tvingar människor att stå ut med mitt bulls*it hela tiden så får jag väl lyssna på vad dem har att säga.

Men enough med OT. Nej det är inte okej att tvinga någon att ändra sina åsikter. Kanske prata lite om det och ta det lite mer positivt.

Jenny49
2013-08-24 13:32
#6

Hej!

Jag tror inte att man ska försöka omvända en homofob så länge det inte är hästs mot folkgrupp, lika lite som vissa extremt kristna försöker omvända maj till exempel.    

Puss och Kram 

Jenny

Jenny Gärdsell 

Skanetos_49@hotmail.se gardsell.se@gmail.com www.gardsell.se Södergatan 12a 275 75 Lövestad Skåne Sverige 076-779 57 43









Annons:
Morphogenesis
2013-08-26 00:41
#7

Det går i regel inte att tvinga någon att ändra åsikt, tvärtom så kan dessa snarare stärkas i sina föreställningar. Att allt för hetsigt försöka "lära upp" någon som har "fel" åsikt i någonting slår helt sonika väldigt lätt tillbaka. Sen så är ju homofobi, transfobi, rasism osv inte baserade på rationella och logiska tankar, och kan därför vara lite svåra att bemöta med ren fakta.

Wony
2013-08-26 18:50
#8

#7 Jag instämmer i vad du skriver om att hetsigt lära upp någon. Som du skriver kan det lätt slå tillbaka, och då inte bara mot en själv, utan även andra som tillhör samma grupp som en själv. Det är viktigt att man formulerar sig på ett bra sätt med väl valda ord för sammanhanget. Tyvärr blir det lätt hetsigt och det tycker jag är synd.

nlinds
2013-08-26 19:16
#9

Nej, det är aldrig okej att tvinga någon att göra något. Däremot kan man försöka ge kunskap istället för fördomar, alltså övertalning 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Morphogenesis
2013-08-26 19:17
#10

#9. Man kan försöka så pedagogiskt som möjligt gå till botten med varför personen i fråga har den fördom som den för fram, och på det viset upplysa personen. Men vissa är ju dessvärre så inskränkta att det inte kan gå fram.

nlinds
2013-08-26 19:26
#11

#10 det var just det jag menade.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Morphogenesis
2013-08-26 20:48
#12

#11. Absolut, förtydligade bara vad jag själv menade =)

Upp till toppen
Annons: