Annons:
Etikettreligion-och-hbtq
Läst 5987 ggr
monstermash
2013-09-05 14:04

Tillåter din religion HBT?

Tillåter din religion att du lever ut din sexuella läggning inom HBT eller är det någonting din religion tvärtom tar avstånd ifrån? Vilken religion tillhör du?

Annons:
monstermash
2014-01-10 16:56
#1

Putt

Wony
2014-01-10 17:54
#2

Att jag aldrig sett den här innan! Jag funderade just på vilken/vilka religioner som tillåter HBT… Vore jättespännande om det finns någon/några som kan dela med sig av sin kunskap!

regskylt
2014-01-10 18:48
#3

Jag skiter egentligen rent ut sagt vad själva religionen säger, men jag är troende Jude, och jag accepteras inom min församling. Tyvärr så har den välkända HBT-positiva rabbinen slutat i höstas, men jag har även blivit respekterad för den jag är. Fast då har jag inte öppet sagt att jag är Transsexuell, men min klädsel och att jag bär kippa tror jag säger sig självt. Men frågar någon så har jag tänkt att svara ärligt.

Det förekommer regelbundet föreläsningar och tolkningar från ett HBTQ-perspektiv av den Heliga skriften Torah (gamla testamentet) 

Jag har en Pride-flagga med Davidsstjärna på i sovrummet på väggen. Den har jag fått från en i församlingen under Pride sthlm. Gick i Pride-paraden med synagogan förra året.

samisilver
2014-01-10 21:28
#4

Jag är kristen och kommer från en kristen familj och så, men mina föräldrar och syskon brydde sig då inte när jag sa att jag var bi. Så jag vet inte riktigt.

monstermash
2014-01-10 23:20
#5

#4 - Vet du inte vad din religion säger om din läggning?

AilyAdams
2014-01-11 08:57
#6

#3 Åh, vad underbart att läsa det du skriver. Jag gillar alla samfund i alla religioner som omfamnar medmänsklighet innan de letar belägg för häxjakt. 🌺

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
AilyAdams
2014-01-11 08:59
#7

I en tråd på Kolhydrater iFokus - Leksaker efter kön (http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/52850e568e0e74052a00008d-ot-leksaker-efter-kon?readstate=false) som spårat ur fullständigt finns en kristen kvinna som menar att homosexualitet kan botas med förbön… Kan det vara något? *Djup suck* 

Det är, som jag förstått det, enligt henne, inte naturligt att vara en HBT-person utan detta är en effekt av syndafallet. Jag är inte själv religiös, så jag kan inte säga om detta är rätt eller fel. Men jag tycker flera kristna (och även muslimer) är snabba att förklara fenomen i bibeln/koranen som inte passar en modern livsstil med att samhället var annorlunda då denna skrevs, för att sen omfamna extrema åsikter i den därför att det sammanfaller med deras egna. 

Sen är det ju faktiskt så att i antikens grekland och under romartiden hände det att, i varje fall män, tog sig manliga älskare. Det var inte något som sågs som omoraliskt. Det samma gäller för Asien. Det finns skrifter sen tusen år tillbaka i Asien som tar upp homosexualitet. Vad jag förstår har det dock varit mer ok med homosexuella män, än med homosexuella kvinnor.

Krama varandra i trafiken! 🤗

 **************************
Heter det De eller Dem?

samisilver
2014-01-11 16:41
#8

5# Jo det är klart, enligt bibeln står det ju att eva ska vara med adam och vice versa. Men ingen jag känner har sagt att homosexualitet är fel, och båda mina föräldrar är väldigt religösa. Men jo, jag antar väl att min läggning går emot min religon.😃

Tjeja
2014-01-11 17:19
#9

Jag undrar lite också.

Jag vet ingen av de "klassiska" religionerna som i sin "klassiska/ortodoxa tappning" erkänner homosexuallitet.

Varken Kristendom, Judendom eller Islam gör det i sina ortodoxa konservativa versioner vad jag vet i alla fall.

Budhism och Hinduism vet jag inte alls, men kan tänka mig att de är betydligt mer öppna för det i grunden än kristendom och islam i alla fall.

De religionsinriktnigar och grupper jag känner till som är HBTQ-positiva är vanligtvis nyare modernare i sina tolkningar av sina texter och ses ofta som mer reformativa grupper vars tolkningar inte alltid accepteras alls av de mer ortodoxa grupperna.

Den religion med flest öppna utövande homosexuella och i sin grupp i religionen mest accepterade har jag uppfattat som just modernare Judiska församlingar. 

Nu är jag inte jude själv, men har träffat på och hört talas om fler religiösa och sin församling accepterade judar precis som #3 beskriver sig än några andra av de klassiska religionerna.

Om man däremot talar om "de icke klassiska" religionerna, finns det nog fler varianter.

Själv är jag i min mening väldigt starkt troende och andlig, men tillhör ingen specifik religion, i min tro och världsbild finns inget som talar fördömande på något vis mot homosexuallitet utan accepterar och älskar varje individ så som den individen är. I min tro är kärlek centrum och all uppbyggande kärlek uppmuntras.

Oj vad lång utläggning detta blev då… 🤪 inte meningen! Hoppas någon orkar läsa ändå! 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

TatsuOni
2014-01-12 12:47
#10

Är inte religös själv, men när jag gick i gymnasiet och vi läste om om budhism så fick vi ett varsit häfte att lära ifrån. Där i hade en känd budhistledare sagt att "för oss är det alltid en självklarhet att hata homosexuella". Jag blev arg över att de delade ut detta som läromaterial då jag inte alls tyckte att sådana åsikter hörde hemma som fakta i undervisningen. Detta var som sagt ett utalande av en person och jag personligen tycker att det går emot den budhistiska läran… Sedan vet jag inte hur den allmäna synen på HBTQ ser ut inom budhismen, men som sagt så verkar det finnas ett visst motstånd även där. Synd!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

monstermash
2014-03-18 13:00
#11

#9 "Budhism och Hinduism vet jag inte alls, men kan tänka mig att de är betydligt mer öppna för det i grunden än kristendom och islam i alla fall."

Det kan jag inte påstå. 😮

Om du googlar på "HBT Religion" dyker följande två citat upp från RFSL;

**Vedalitteraturen - Hinduism
**Srimad-Bhagavatam 3.20.26 ”Min Herre Brahma, skydda mig från dessa syndfulla demoner som rasar med en lust för homosexualitet och som har kommit för att anfalla mig!”

**Pali Tipitaka - Buddhism
**Tredje regeln ”Jag antar träningens regel att inte gå fel i sexuell njutning.”

Anonym
Anonym
2014-03-18 19:04
#12

Jag är emot religion. Religion föder ondska och hat. Jag är för kärlek och värme. Att alla har lika värde. Att kärlek är det finaste som finns, oavsett om kärleken finns mellan en man och en kvinna, en kvinna och en kvinna eller en man och en man. Eller för den sakens skull, en kvinna och en man och en kvinna till och fjorton män till, om man vill leva så. :) Jag tror på mig själv, och att om jag utövar min sexuella läggning med kärlek och respekt för min partner, kan det inte vara annat än rätt. Och skulle det sen vara så att när jag lämnar livet plötsligt får erfara att en gud finns, så finns det inte på världskartan att denne guden skulle förkasta mig för att jag levt mitt liv genom att älska. En sådan gud skulle jag inte vilja spendera evigheten hos, då väljer jag nog den andra sidan själv. ;) /Lou

vallhund
2014-03-19 03:10
#13

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
monstermash
2014-03-19 13:13
#14

#13 - Sorgligt att vi år 2014 ska behöva trådar om ifall homosexualitet är okej, oavsett religion. Suck.

vallhund
2014-03-19 13:22
#15

#14 Jag blev väldigt illa berörd o illamående av att läsa tråden. Att ge sig själv rätt att döma ut människors sexualitet som görs i tråden (under pretext av kärlek) är moraliskt förkastligt i min bok.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

monstermash
2014-03-19 13:35
#16

Jag håller helt och hållet med dig! Tyvärr har jag läst trådar där inne om ämnet som gjort mig ännu mer illa till mods än just denna tråden.

Men det visar också att kampen inte är vunnen, att våra rättigheter fortfarande inte är självklara, inte ens i ett land som Sverige.

vallhund
2014-03-19 13:54
#17

Jag hamnade där inne av en slump, tråkigt på jobbet + nya inlägg. Jag är förmodligen jämnårig med Metusalem, knappast några hbt vänner från min ungdom som lever idag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[::Vera::]
2014-03-19 21:04
#18

Råkade av slump börja läsa den tråden (#13), och skrev ett par inlägg, men blev så jäkla ledsen o arg, så valde att lämna den.

Jag tillhör ingen religion, men tror på en massa annat. Tror på frihet under ansvar, kärlek och respekt och allas rätt att älska utan att bli särbehandlade. Tror att vi människor är beroende av varandra inklusive djur och natur, och därför behöver vi respektera varandra så gott det går. Tror att tolerans för olikheter bidrar i högre grad till fred än vad religioner (med dessa uråldriga omskrivna, egentolkade förhållningsregler som de innehåller) generellt gör.

Jag ser på HBT personers lika värdighet som en självklarhet, och inte som en kamp. Frihet är en självklarhet och det är helt ok att ta sig den friheten.

monstermash
2014-03-19 21:08
#19

#18 - Du verkar ha en sund världsbild. :-)

Angående att det inte är en kamp utan självklarhet så håller jag delvis med dig. Det är en självklarhet, men för att det ska bli och vara självklart måste vi kämpa oss till det, ingenting kommer gratis!

[::Vera::]
2014-03-19 21:49
#20

#18 Jo absolut visst är det en kamp, och jag är så glad att de som har styrka, kunskap och vilja att verkligen synliggöra, debattera och demonstrera, skriva böcker eller göra film etc , verkligen gör det. Det är detta som jag främst förknippar med kamp. Det har aldrig legat för mig att föra den typen av kamp bara, tror inte att jag hade lyckats så värst bra 😕.

Men det är klart att det även kan kan upplevas som en kamp i vardagliga sammanhang, som att t ex våga vara öppen, tala/visa öppet vem man är osv. Kommer väl ihåg när det mesta kändes som en kamp, vilket var tufft.  Men det var många gånger en kamp bara med mig själv också.

Mmmm… Det jag egentligen menar är att jag numera bara ser det som att det här är jag, ta det eller ej. Dvs det är ingen kamp för mig. Jag väljer inte att gå i frontledet, för jag är inte alls bra på det. Men jag hoppas att det kan göra, åtminstone lite skillnad, att vara öppen och bara vara självklar..om du förstår hur jag menar?

Annons:
monstermash
2014-03-19 22:00
#21

Jag förstår hur du menar och jag tycker du deltar i kampen, genom att avdramatisera det. 

I mitt privatliv gör jag det inte till någon stor grej heller. Men det har aldrig stoppat mig från att våga ta plats och diskutera om ämnet, och sprida kunskap - eller delta i pride tåget. 

Jag tycker denna diskussionen vi går in i är väldigt intressant, så jag skapar en ny tråd så får du gärna hänga över på den!

[::Vera::]
2014-03-19 22:21
#22

#21…Ja precis så jag tänker, och har hoppats på att jag bidrar lite. Det var riktigt skönt att höra att du tycker att jag deltar 🙂. Har ju känt att jag borde engagera mig mer i det som verkligen syns och hörs tydligt.

Ok, jag håller med om att det är intressant. Hänger på, men vet inte när bara. Måste ta tag i en del annat nu.

monstermash
2015-10-29 20:50
#23

Någon mer religiös som anslutit sig till oss här inne och vill berätta hur er religion ser på hbt?

Emmyjane
2015-12-11 14:39
#24

Jag är kulturell kristen men i hjärtat vild häxa som dyrkar Gudinnor. Jag är gift och lever i en homosexuell relation men anser nog att jag blir kär i en msk och inte ett kön, Jag är nog bi. Min religion är ett egen bygge med det bra från allt jag stött på i livet och tror ger positiv inriktning på livet.

Kadoor
2015-12-19 20:23
#25

Jag är själv inte religiös. Tror dock på t.ex. det övernaturliga, eller ja andar och så vidare. Men inte på någon gud…
Blir otroligt ledsen när jag hör folk som påstår att "Gud" hatar/inte accepterar HBT-personer, men som samtidigt också säger att Gud älskar alla(kanske inte står eller är sagt precis på det sättet, men det är i princip den bilden en del ger). Alltså va? Om Hen älskar alla, borde väl Hen älska HBT personer också, eller? Jag tycker att det är otroligt konstigt att ha den synen, att Gud endast älskar vissa människor för att de har "rätt" läggning/identitet.. Om nu Gud finns, borde Hen älska alla oavsett läggning, identitet och så vidare. 
Som sagt tror jag inte på en gud, utan jag tror på annat här i världen. Enligt mig handlar inte livet om att be till någon uppe i himlen, utan att älska sina medmänniskor samt djur& natur, ta hand om dem och älska vem f*n man vill oavsett vilket kön personen har.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Upp till toppen
Annons: