Annons:
Etikettdiskriminering
Läst 2961 ggr
monstermash
2013-09-05 14:06

Fördomar inom HBT

Varför tror du det finns så mycket fördomar inom HBTQ, vad beror dem på? Hur kan vi HBTQ-människor göra för att få folk att ändra uppfattning om oss? Kan man på något sätt dra nytta av alla fördomar?

Annons:
Wony
2013-09-05 16:02
#1

Fördomar finns väl alltid, inom alla grupper tror jag. Det är lite så vi människor fungerar - man drar slutsatser baserat på tidigare erfarenheter, även om de inte stämmer…

Problemet, oavsett om det är inom HBTQ eller utanför, dvs hos "vanligt folk" är Nog i mångt och mycket okunskap, felaktig kunskap eller hårt invanda tankemönster.

CupcakeGod
2013-09-05 16:36
#2

Fördomar har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Så är det bara.

monstermash
2013-09-05 21:40
#3

#2 - Det besvarade inte direkt mina frågor ;)

[Mustangcab]
2013-09-08 05:38
#4

Det finns en del människor som är livrädda för folk som inte är "normala" dvs hetero. Varför vet jag inte. För mig är sexuell läggning inte speciellt intressant ifall jag inte själv har en sexuell relation till personen i fråga. Det är helt enkelt irrellevant

monstermash
2013-09-08 13:47
#5

#4 - Alla människor är normala, oavsett läggning, så tycker inte du ska skriva att hetero är normala.

[Mustangcab]
2013-09-08 14:44
#6

# 5 Jag skrev det inom citationstecken om du läser lite bättre😃

Sen är alla männskor inte normala det finns något som är normalt dvs en norm dvs vanligt förekommande och så finns det sjukliga avvikelser. Själv är jag inte normalt då jag är sjuk, jag har MS, och det är inte normalt det är en sjuklig avvikelse.

Men sårar det jag skrev någon så ber jag om ursäkt för det var inte meningen med mitt inlägg.

Annons:
monstermash
2013-09-08 15:22
#7

#6 - Jag har inga problem med min syn, så ja, jag såg det. Det förändrar inte hur jag ser på saken.

Jag är inte sårad, men jag tycker inte om generaliseringen om att hbt människor inte är normala, eftersom det inte finns något normalt precis som du säger.

Wony
2013-09-08 16:48
#8

Jag tycker att det finns något normalt, dvs det som förekommer mest. Heterosexualitet förekommer mest. Däremot kan man ju fundera på om det är bra att generalisera så. Frågan är vilket annat ord man ska använda utan att behöva skriva om det så krångligt.

Däremot varierar det "normala" beroende på kultur, samhälle och historiskt arv, anser jag. Och dessutom kan det vara subjektivt vad som är normalt - för mig är det normalt att identifiera mig som man ena dagen och kvinna nästa, men jag är medveten om att andra kanske inte tycker det är normalt.

Sedan så finns ju som sagt fördomar inom alla grupper, det är så människan är byggd. Enda sättet är att försöka påverka genom kunskap. När människor lär sig och får insikter om saker och ting, det är då som fördomar kan ändras.

[Mustangcab]
2013-09-08 16:52
#9

# 7 Dessvärre så finns det som ses som normalt och allt annat är onormalt. Tänk på Ryssland och våra baltiska stater. Och många flera länder också för den delen. Det är inte så länge sen som det blev tillåtet att vara något annat än hetero i Sverige heller. Fram till 1979 så betraktades homosexualiet som en sjukdom!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Homosexualitet

Från wikipedia

"Fram till 1934 kunde homosexuella samlag i Sverige bestraffas med straffarbete i högst två år. Efter en motion från Vilhelm Lundstedt togs straffbestämmelsen bort 1934, men en fullständig avkriminalisering av homosexuella handlingar skedde inte förrän 1944.[10] Sedan betraktades homosexualitet istället som en sjukdom fram till 1979.[11] Sedan slutet av 1980-talet har homosexuella i Sverige gradvis fått allt större rättigheter, inklusive rätten till samkönad adoption (2003) och rätten att ingå samkönat äktenskap (2009)."

CajsaBajsa2
2013-09-17 13:47
#10

Jag tänker att en anledning är att det handlar mycket om sex och intimitet och det är något man varken visar öppet eller pratar hur som helst om. Alltså kan folk ha kvar sina fördomar istället för att "bli motbevisade" eller vad man ska säga.

Vad man kan göra åt det vet jag inte, annat än att vara en bra människa i allmänhet.

Upp till toppen
Annons: