Annons:
Etikettkönskorrektion
Läst 2890 ggr
62546
2013-09-11 00:59

Frågor vid könsutredning (FTM)

Hej, jag har precis fått en tid hos könsutrednings-teamet och ska alltså snart få komma igång med att korrigera mitt kön. ÄNTLIGEN ÄR DET MIN TUR! Men jag har en fråga till er med erfarenhet inom TS-vården. Vad bör jag vänta mig för frågor? Min psykolog snackade även om ett flertal tester som brukas tas med i utredningen. Behöver all förberedning jag kan få! Tacksam för svar// Manuel

Annons:
Pelle Långlös
2013-09-16 13:42
#1

Jag får inte ens påbörja mitt byte för jag är inte psykiskt stabil. Som om jag nånsin kommer att bli det med mina diagnoser.

Hoppas att det skall gå bra för dig och tyvärr vet jag inte vad som kommer upp. Lycka till.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

monstermash
2013-09-19 01:56
#2

Vad kul att du får komma igång! 😃 🌺 Jag vet inte heller vilka frågor som kan dyka upp, men berätta gärna här inne när du väl får reda på det!

kastrullhund
2014-01-26 15:48
#3

Först o främst, grattis till utredningen! :) När det kommer till vilka typer av frågor som kommer upp så är det väldigt brett spektrum (iaf hos lundström). Du kommer bli frågad om allt ifrån när du kom fram till din situation/transexualitet, vilka som vet om det/när du kom ut, om du lever som din upplevda könsroll till frågor om ditt fysiska/psykiska mående till ditt personliga nätverk. Frågor som hur du känner dig över din kropp o vissa kroppsdelar till hur din situation påverkar din vardag etc etc. Eftersom man både träffar socionom, psykolog och läkare så kommer de hinna gå igenom dig "innifrån och ut" vilket är nyttigt innan ett så stort beslut men det kan stundvis upplevas väldigt inpå och jobbigt att prata om, det var iaf så som jag själv upplevde det. Hoppas jag kunde ge dig svar på något iaf :)

Upp till toppen
Annons: