Annons:
Etiketttrans
Läst 2560 ggr
Anonym
Anonym
2013-09-11 22:00

Nybliven gender bender

Hej, jag är ny här på HBT. Ni får ursäkta att jag är anonym men det är för att jag fortfarande inte riktigt vant mig vid det jag kommit fram till…

Jag har kommit fram till att jag är ftm-transa, eller något åt det hållet åtminstonde. Själv har jag blivit lite förtjust i beskrivningen gender bender. Jag är en kvinna, och jag känner mig som en kvinna men jag känner mig mer bekväm och attraktiv när jag klär och sminkar mig som en androgyn kille.

Än så länge har jag bara "varit kille" när jag är ensam, men har skickat några bilder till min bästa vännina för att fråga om jag är övertygande. Om jag verkligen ser ut som en kille alltså. Hon svarade ja, och att jag ser riktigt bra ut som kille. Det är enda gången jag känt pirr och fått ett leende av en komplimang angående mitt utseende 😇

Jag har bestämt mig för att försöka se mer androgyn ut, så att jag lättare kan välja om jag vill se kvinnlig eller manlig ut beroende på hur jag känner den dagen. Det blir viktminskning, muskelträning och fler försök för att få mina ögonbryn att växa ut igen. Ögonbrynen har faktiskt varit svårast än så länge…

Jag funderar även på att skaffa en binder, men det känns som ett så stort steg på något vis. Jag kan inte förklara varför, men det känns som ett mindre och enklare steg att köpa bandage och linda själv även om jag är tveksam till att jag kan få till ett lika bra resultat på det sättet.

Kände att jag behövde skriva av mig lite, då jag inte har någon att prata om sådant här med irl. Än så länge har jag bara berättat för två av mina vänner om detta, dels hon som fick bilder samt en till som inte var lika förstående. Inte dömmande, men samtidigt inte förstående.

/Genderbendern

Annons:
Pelle Långlös
2013-09-13 15:53
#1

Hej. Jag själv är också FTM. Jag har alltid varit en kille och jag hoppas jag få dö lycklig som en man. Men det verkar vara omöjligt med mina psykiska diagnoser. Man måste få vara stabil säger dom.

Binder kan jag inte ha för mina bröst kommer att synas ändå.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anonym
Anonym
2013-09-13 16:15
#2

#1 Skönt att veta att man inte är ensam 🙂 Själv känner jag mig mer som ett mellanting mellan man och kvinna, eller kanske både och? Det finns vissa saker jag inte skulle vilja göra som man, och vissa saker jag skulle må bättre av att göra som man.

Har precis som du lite problematiska diagnoser som försvårar livet i övrigt, och jag har därför funderat på att ta upp detta med min psykolog. Frågan är bara hur, hur talar man om för folk att de bör börja förvänta sig att möta en kille istället när de ska träffa mig? De två jag redan talat om detta för har halvt om halvt luskat ut min maskulina sida själva, så det vart aldrig något bombnedslag för dem. Men resten av världen? Har två vänner till jag funderar på att komma ut till, men är nervös…

Jag tror att jag skulle kunna använda en binder med ganska gott resultat. Har en ganska liten överkropp som det är, och fortsätter jag gå ner i vikt så blir det inte mycket byst kvar att försöka gömma. Mitt problem är snarare att försöka dölja mina höfter. Har en överkropp i stl M, men höfter i XL.

/Genderbendern

Pelle Långlös
2013-09-13 16:19
#3

Ja du höfterna är svåra. Jag har fött tre barn så de har blivit mera tydliga (nu är det bara en massa fett på min kropp så de naturliga kurvorna syns inga, hehe).

Det enda jag ångrar mig är att jag väntade så himla länge med att berätta detta. Visserligen fick jag ett äktenskap och tre barn.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anonym
Anonym
2013-09-13 16:36
#4

#3 Jo, höfterna verkar vara ett problem för många ftm's… Har försökt googla mig till träningsprogram och dylikt i hopp om att träna bort dem men verkar lönlöst. Det verkar istället rekomenderas att träna upp överkroppen och gömma midjan.

/Genderbendern

Pelle Långlös
2013-09-13 16:40
#5

Höften går inte att träna bort. Det är skelett och på kvinnor så är de bredare för att kunna bära och föda ett barn.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anonym
Anonym
2013-09-13 16:48
#6

#5 Jag tänkte mer på fettdepåerna utanför benen, någon kvinnor oftast har extra av med 😛

/Genderbendern

Annons:
monstermash
2013-09-14 22:12
#7

#6 - "fettdepåerna"?

Pelle Långlös
2013-09-14 22:47
#8

Ja fläsket på låren.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

monstermash
2013-09-14 22:51
#9

Ja, jag förstår att ämnet handlar om det efter att ha läst tråden. ;) Men har aldrig hört ordet förut, så vill veta om det är slang på någon viss dialekt eller så?

Anonym
Anonym
2013-09-14 22:54
#10

#9 Jag trodde det var ganska vanligt slang, därav att jag använde det. Kan tilläggas att jag är från Stockholm.

/Genderbendern

Salish
2013-09-22 10:06
#11

Hej TS! Jag känner ungefär som du, alltså lite som både och. Vissa dagar är jag mer åt det ena eller det andra hållet. Måste bara säga att en binder är en bra investering. Jag använde bandage förut men slutade använda det, för bandage gör ont, är svettigt, ger inte efter så lätt och allt det där. Och yes, höfter är ett stort problem. Om man har byxorna lite längre ner på höfterna kan man åtminstone dölja dem lite grann. ^^

Anonym
Anonym
2013-09-22 16:16
#12

#11 Hejsan 🙂

Jo, gjorde faktiskt lite efterforskningar kring binders förra veckan och beställde en från Les Love Boat, så jag hoppas att den ska dyka upp snart.

Angånede höfterna så har jag faktiskt börjat gå ner lite i vikt redan så sakta, sakta minskar höfterna. Har legat på ca 10kg övervikt ett tag nu, så är fler fördelar än så med min viktminskning, men kommer bli kul att kunna införskaffa ett par herrbyxor om någon månad!

Vet inte om detta är en lite för privat fråga, om det är det så får du gärna ignorera den, men vet folk i din omgivning om både din maskulina och feminina sida? Om dom gör det, hur talade du om det för olika personer?
Jag vill själv komma ut, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väg. Är ju inte direkt någon man kan göra ogjort så att säga 😇

/Genderbendern

Wony
2013-09-22 16:59
#13

Kul att läsa ditt inlägg TS, och jag känner igen mig i att det kan vara svårt att vara öppen med det IRL, och ibland är det helt enkelt lättare att prata av sig online med likasinnade eller i alla fall människor som har lite mera tolerans. :) Själv är jag Genderfluid, upplever att jag kan känna mig som tjej ena dagen, och kille andra dagen, eller däremellan. Kan tycka att det är rätt komplicerat att förklara för människor som aldrig lärt sig så mycket om transrelaterade ämnen, men försöker ändå att komma ut för allt fler i min närhet. Det kan vara en rätt långsam och frustrerande process har jag märkt!

Annons:
Anonym
Anonym
2013-09-22 23:45
#14

#13 Nej, att komma ut verkar inte vara det lättaste här i livet. Jag har funderat på ifall förvarningsmetoden eller att bara en dag dyka upp som kille är det bästa…

På något sätt känns det som att det inte kommer tas lika seriöst att jag vill klä mig som kille, som när en kille vill klä sig som tjej.

/Genderbendern

Anonym
Anonym
2013-10-16 21:05
#15

Tänkte att jag kan erbjuda en liten update!

Jag står nu i kö för att träffa en ny psykolog som jag hoppas kan hjälpa mig komma ut ur garderoben, eller som kan slussa mig vidare till någon som kan hjälpa mig. Min gamla psykolog är tyvärr sjukskriven, och kommer fortsätta vara det till obestämd framtid.

Känns lite tråkigt att behöva ta en så här stor grej med någon helt ny, men med tanke på alla tankar och stressen tankarna fört med sig så antar jag att någon är bättre än ingen.

Jag har även fått hem min binder som jag beställde från Les Love Boat, och den är underbar 🙂 Har använt den nästan varje dag när jag varit hemma. Planerar därför att beställa hem några andra modeller från dem när ekonomin tillåter, och göra en liten recension när jag kommit långt nog att inte vilja vara annonym längre.

För den som är nyfiken så är det denna jag köpte.

/Genderbendern

Tjeja
2013-10-16 22:32
#16

Trist förstås att behöva byta psykolog så där mitt i! Speciellt om du trivdes med den du hade. Håller tummarna att nästa du träffar är minst lika bra och bättre! :) Härligt annars med din uppdatering att det känns som det går åt rätt håll för dig! Super! Och att binder verkar fungera så bra också! Heja dig! :D

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2013-10-16 22:58
#17

#16 Än så länge har jag trivts bra med alla jag träffat som jobbar på samma enhet som min gamla psykolog, så jag tror nog att det ska gå bra med den nya med 🙂

Tills dess har jag tänkt försöka ta lite små steg här och där själv, så gott det går åtminstonde. Försöker bland annat lära mig att framhäva mina mer maskulina ansiktsdag samt att gå med lite mindre rumpsvängande 😛

/Genderbendern

Upp till toppen
Annons: