Annons:
Etikettkomma-ut-historier
Läst 2175 ggr
[vinterflinga]
2013-09-28 08:27

Känner mig utlämmnad...

Jag tycker situationen blev  pinsam och utlämnande. Just för jag inte är DÄR än, i det stadiet jag borde varit nu,men alla mognar väl olika…och jag är sämst på att stå för den jag är och nu skäms jag .

Jag var på ett samtal igår med min samtalskontakt på psykiatrin, då jag skulle berätta om min familj och vad de gjort mig i livet och vad jag fått lida för det nu som vuxen så tog det stopp :'(….

Iallafall tyckte hon att det var dags att i min ålder skaffa mig en egen familj ( det kan jag förstå) men det var inte det jag ville få fram och prata om  utan hur jag haft det.

Sedan sa hon bara' DU ÄR VÄL LESBISK ? ' Jag bara ' ehmm…. ja….'  Hon bara ' BLEV DET PINSAMT NU ?!  Jag bara ' JAAA' Hon bara bestämt och med hård ton ' SÅ ÄR DET IALLAFALL ' …

Jag känner mig utlämnande , trots att jag är vuxen och borde vara bättre än så……

Jag tycker ordet LESBISK låter så illa, homosexuell känns trevligare på något sätt :)

Annons:
Tjeja
2013-10-07 18:59
#1

Vad var det där för *ä*la radarpucko? Vem är hon att bestämma vad någon annan har för läggning och svara på frågan åt dig?

Jag hade begärt att få någon annan samtalskontakt som är mer ödmjuk inför dina känslor! Tänk om du själv itne alls vetat vart du står än? Skulle hon då bara bankat i dig "hur det är" då liksom?

Blir arg och ledsen när jag läser! Förstår verkligen att du känner dig utlämnad! :(

Skulle du våga och orka att tala om för henne nästa gång att du inte vill eller är beredd att tala om ditt eget kärleksliv än och att det är din historia du känner behov av att prata om nu i första hand?

Stoor kram till dig!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[vinterflinga]
2013-10-07 20:13
#2

Tjeja

Det känns SÅ bra att du reagerar, jag försöker släppa det och inte tänka på det ( försöker ständigt jobba på att INTE ta åt mig av saker folk säger) :P

Hon är den första kontakten som faktiskt lyssnat på mig och sett till mina känslor och så mot kontakter innan, men visst finns det saker ändå som känns mindre bra som det här t.e.x . Jag förstår ju henne med , i min ålder har många ( typ alla) familj och barn och partner. Det är verkligen så, sen mognar man väl olika med att kunna stå för sin läggning oavsett ålder, jag vet ju att jag måste bli bättre på det också .  Jag ska snart sluta gå hos henne ( hon anser inte att behandlingen ger något-vilket jag gör) men iaf, det gör väl att jag ännu mera får försöka tänka på sättet hon sa det inte var menat illa just för jag vet att vi snart avslutar.

Hon vet att jag tidigare hade flickvän och att vi vad sambos..men inte mera än så.

Tack för din omtänksamma kommentar. :)

Tjeja
2013-10-07 20:43
#3

Men nu tycker jag att din kontakt låter konstigt igen…

Om du känner att behandlingen hjälper dig så gör det ju det! Inte kan hon säga då att det inte gör det?

Ok om hon anser att hon inte är kapabel att ge eller hjälpa dig mer, men det innebär ju inte att du inte känner att du blir hjälpt för det!? Det låter ju uppenbarligen som att ni strävar åt helt olika håll och det är klart hon kan känna att hon har svårt att hjälpa dig då. OM ho strävar efter en förändring i hur du lever och gör saker medan du söker hjälp att bearbeta ditt förflutna..

Kan det vara så att din samtalskontakt är skolan i kbt (kognitiv beteendeterapi)? Medan du just nu faktiskt kanske skulle känna dig mer hjälpt av en klassisk psykoterapeut egentligen?

Låter också i mina öron som du tyvärr fått dåliga erfarenheter av vården och det gör mig ledsen. Tyvärr gör det mig itne förvånad däremot. Svensk sjukvård i allmänhet och psykiatrin i synnerhet är katastrofdålig nu för tiden.

Om hon ställde frågan till dig rakt ut om du är lesbisk så låter det ju ändå som om hon inte var säker på att det var så? Har du sagt tydligt att din exsambo verkligen var din flickvän eller har du bara antytt att ni inte bara var kompisar/roomates? Oavsett så tycker jag det låter klumpigt sätt av en professionell samtalskontakt ändå!

Eftersom du känner att samtalen ändå ger dig hjälp tycker jag att du ska söka efter en ny annan samtalskontakt. Finns det inte någon annan mer hbtq-vänligt inriktad psykolog eller terapeut i din kommun/landsting som du själv känner till, eller hon skulle kunna rekommendera dig till?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[vinterflinga]
2013-10-07 20:55
#4

**Tjeja
**
Vi verkar se resultatet på olika sätt, mycket  saker är så mycket bättre…men tyvärr inte tillräckligt så jag får vara kvar. Då har hon ändå inte gett upp direkt, den tidigare kontakten blev jag fullständigt överkörd och nertryckt av och hade inget att säga till om, då hon ansåg att jag inte blev hjälpt efter att vi setts 3-4 gånger ( högst) så slängde hon bokstavligt ut mig, det har aldrig någon gjort innan, aldrig att jag har svårt med att relationer så. Det har funkat med alla utom henne, jag blev helt förstörd av frustration av att inte få den hjälp jag behövde och var helt överkörd. Jag tog sedan kontakt med en annan vårdkontakt och uttryckte allt det här vilket den här personen fick veta och det gjorde inte saken bättre, vilket hon sa med att jag skulle lägga av med och att jag inte hade där att göra mera och körde ut mig bara ur rummet.

Helt otroligt, så har aldrig någon bemöt mig innan.

I kontakten nu har vi jobbat med olika saker och just förra gången kom det här med det förflutna på tal…vi har gått igenom många saker. 

Hon vet mkt väl att jag är

homosexuell

, jag sa att jag hade sambo tidigare ( flickvän alltså ) så det vet hon om, varför hon frågade igen var nog mer ett konstaterade att ' visst har jag rätt att du är det ' tror jag.  Jag har haft svårt tidigare för hennes sätt, ( då hon menat väl) men jag har haft svårt med kroppskontakten, ( då hon kramat om mig, hållit min hand och så..) men det är jag som har svårt för det och absolut mitt fel som inte sagt att jag är obekväm med det.

Tjeja
2013-10-07 21:04
#5

Blir helt mållös över de bemötanden som du har träffat på! :(

Tyvärr har ju hela vården sedan maktskiftet i regeringen blivit allt mer inriktad på snabba resultat, och får de inte snabba mätbara resultat enligt de mallar de fått att hålla sig till får man inte mer hjälp.

Det är skandal! För det är inte många människor som passar in i några färdiga mallar ö h t. Och speciellt i vården borde man vara noggrann med att individanpassning omöjligt kan handla om några mallar! :(

Så ledsen att du inte fått bättre hjälp! :( Kram!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[vinterflinga]
2013-10-07 21:08
#6

Tjeja

Så omtänksam du är :) , nog för man kan avsluta en kontakt för man måste, såklart..men om man gör det på ett bra,trevligt, omtänksamt sätt så underlättar ju det :) istället för att bli skälld på, utkörd och nertryckt av.

Annons:
mogfarm
2013-10-10 17:36
#7

Det kryper i hela kroppen på mig när jag läser det där. Är du säker på att det verkligen ger dig någonting att gå kvar där? En sådan människa borde bara få en att må sämre. Jag förstår att hon har bra sidor också och att det kan kännas bra att prata med henne också, men en sådan person hade sänkt mig i längden helt klart. Det låter väldigt värderande, det med familj. Du kan väl bilda en familj med en ny flickvän om du vill ha familj, det har ju inte med att göra om du är lesbisk eller inte. /Monica.

Niclas87
2013-10-10 20:18
#8

Skaffa en annan direkt.

Inget fel att ha någon annan läggning.

Tummen upp för dig som står för det. Halva vunnet skulle jag vilja säga.

Så modig är inte jag…

Svordomar och ovårdat språk är inte tillåtet härinne, därför har jag modererat inlägget. //Wony

[vinterflinga]
2013-10-10 21:05
#9

Monica

Jag måste snart avsluta kontakten eftersom jag inte får gå kvar …. så det är inte många gånger kvar nu. Jag förstår hur du menar och det är verkligen så som du säger. Tack för kommentaren :) men jag antar att hon sa ' Du är väl lesbisk?!' som ett konstaterande att jag ÄR det , alltså att hon ville fråga så hon inte uttryckte det att det var dags att skaffa sig en pojkvän snart och så..hon ville vara säker på att min läggning var just det. Kan det inte vara så? Hon har frågat om jag har kontakt med RFSL här i staden där jag bor och hon har hjälpt mig kollat upp när de har öppet osv… 

Jag vet att jag hade svårt då hon tog min hand då vi var ute och gick och höll i den en stund och sådär rörde mig på ryggen,men vissa personer är ju fysiska och jag är ju inte den som säger till, mera försöker visa att jag kanske inte uppskattar det riktigt.

[vinterflinga]
2013-10-10 21:07
#10

Niclas

Vad bra sagt, inte för jag står för det mera än att hon vet, sen har jag ändå väldigt svårt för att prata om det, är inte många som vet de av de jag känner eller de jag lär känna heller direkt. Jag MÅSTE bli bättre på det…

mogfarm
2013-10-11 10:02
#11

Jag förstod i och för sig att du inte får gå kvar heller. Samtidigt som det verkar kränkande i sig tror jag verkligen att det är bäst för dig. Det hade absolut varit till större skada än nytta om du hade fått gå kvar. /Monica.

[vinterflinga]
2013-10-11 12:05
#12

Monica 

Jag vill ju tycka bra om henne eftersom hon varit så mkt bättre än många andra med, men du har säkert rätt.

Niclas87
2013-10-11 16:27
#13

Ifråga sätt henne annars. Om man inte ifrågasätter andra männsikors beetende emot dig och vad dom kan kläcka ur sig.

Så ''bygger'' dom bo i ens huvud och ingen människa orkar leva så tänk om hon menar så och så och så. En flod som rinner ut i tusen andra istället för att ta reda på var floden kom kommer ifrån eller varför

Hur hon menar osv budskapet du sände ut framgick inte riktigt vad hon kunde menat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: