Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 824 ggr
monstermash
10/1/13, 9:10 PM

Litar du på polisen?

"Även om polisen inte registrerat homosexuella på decennier, säger RFSL:s ordförande Ulrika Westerlund att många HBTQ-personer som utsatts för brott har lågt förtroende för polisen.

På 70-talet hade Stockholmspolisen ett internt register över homosexuella.

Enligt kriminologen och författaren Leif GW Persson så innefattade registret flera tusen homosexuella som rörde sig i Stockholmsområdet och personerna kunde hamna där på väldigt lösa grunder.

– De behövde inte ens vara brottsliga, säger han till P4 Väst. Snarare var homosexuella oftare brottsoffer.

Även om registreringen av homosexuella i Stockholm upphörde på 70-talet och attityden har förändrats, menar RFSL:s förbundsordförande Ulrika Westerlund, att många brottsutsatta HBTQ-personer inte har något förtroende för polisen.

– Att man till exempel tror att man inte ska bli bra bemött om man anmäler ett brott, att man tror att man kanske kommer att bli kränkt en gång till, då av polisen. Den typen av känslor finns i HBTQ-gruppen.

Och även om tidsandan och synen på homosexualitet på 70-talet kan vara en förklaring till polisens registreringen då, finns det inga ursäkter, menar hon. 

Ulrika Westerlund tror inte att sannolikheten är särskilt stor för att den typen av registrering av homosexuella skulle ske i dag.

– Alla reformer som genomförts på grund av HBTQ-rörelsens arbete har ju bidragit till en attitydförändring. Men det är ju inte heller tillåtet att diskriminera romer och ändå fanns det registret, säger Ulrika Westerlund."

Källa.

Litar du på polisen?

Annons:
Wony
10/2/13, 3:39 PM
#1

En svår fråga. Jag tror att man nog alltid kommer att hitta både rötägg och de som gör saker inom gråzoner, men merparten av poliserna är säkerligen proffsiga och bra. Precis som inom de flesta branscher alltså.

Däremot så känns det väl viktigt att allmänheten kan känna ett förtroende gentemot polisen, då det är dit man ibland kan behöva vända sig.

Anonym
Anonym
10/2/13, 10:23 PM
#2

Jag tycker ungefär som #1 men tvärt om. Har man tur hittar man en guldklimp bland alla rötäggen. De finns säkert, men de är svåra att hitta. Är i alla fall min bild av polisen.

Sen hjälper det inte att jag är född som tjej, vi har en förmåga att bli sämre bemötta i övrigt med 😕

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: