Annons:
Etikettallmänt
Läst 2279 ggr
monstermash
10/6/13, 3:41 PM

Idoler och förebilder

I tråden "vem är din idol och förebild?" uppkom en diskussion jag tycker vi kan fortsätta på i denna tråden, angående vad en idol är.

Vad kännetecknar en idol? Är det någon skillnad mellan idoler och förebilder? Hur ser du på det hela?

Annons:
monstermash
10/6/13, 3:45 PM
#1

Jag anser att en förebild kan vara vem som helst som man möter i samhället, antingen IRL eller via internet/tidningar etc. Det är en person som man ser upp till. Varför man ser upp till personen kan vara pågrund av moraliska ställningstagande, klädstil, modemedvetenhet, fotoskills… Att personen är någon man eftersträvar att bli som, eller åtminstone ser upp till helt enkelt. :) Det kan förstås även vara ens vänner, föräldrar eller släktingar!

En idol å andra sidan är en känd person, som man ser upp till. Man kan ha idoler som förebilder, men jag tycker inte man kan ha förebilder som idoler, då idol för mig kännetecknas som en känd person. Endast kända personer kan vara idoler.

Wony
10/6/13, 9:08 PM
#2

Jag instämmer i vad #1 skriver, jag tycker att man kan ha en känd person som förebild, utan att för den sakens skull nödvändigtvis även se denne som en idol. För mig är en idol lite mer "tonårshysteri" medan förebild är mera vuxet, lite mera… genomtänkt på ett lite djupare plan.

Namiko
10/8/13, 4:52 PM
#3

Idol ser jag som någon där man är imponerad av deras färdigheter, som artister, idrottare mm. Men en förebild är någon som man ser upp till som person och vill vara mer som.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[NinaCrown]
10/9/13, 7:28 PM
#4

För mig är en förebild en person man vill vara mer lik, antingen fysiskt eller psykiskt. Personen har alltså lyckats med något som man själv vill lyckas med, och man är då villig att gå i dennes fotspår och söka samma eller bättre resultat.

En idol är någon man gillar, men inte nödvändigtvis någon som man vill vara som. Jag har flera kändisar som idoler, men jag skulle för allt i världen absolut INTE vilja vara som dem. Men jag kan ändå gilla dem, det dem gjort och suporta dem som ett fan 🙂

Upp till toppen
Annons: