Annons:
Etiketttrans
Läst 1282 ggr
Elias64
10/17/13, 9:45 PM

Namnbyte..

Jag undrar när ni tycker det är dags att byta namn när man gör en könsutredning? Jag påbörjade utredningen i våras och jag funderar på att skicka in en anmälan om namnbyte. Men är lite osäker om man ska göra det innan man får diagnosen vad tycker ni?

Annons:
monstermash
10/17/13, 9:51 PM
#1

Jag tycker att du åtminstone ska ha en diagnos innan du byter namn, byta namn är en stor process och det kan vara värt att avvakta och fundera yttligare på namnet man har tänkt sig.

Tjeja
10/17/13, 10:31 PM
#2

Det finns ju inget som hindrar att du börjar kalla dig för något annat namn och på så sätt känner dig för vilket namn du känner känns rätt och som "du" även innan du gör/genomför ett riktigt namnbyte! Tycker du ska börja där! Det är ju som sagt en process! När du sedan kommit så långt att ditt nya namn känns självklart som du och ditt könsbyte är klart är det ju bara att ansöka om namnbyte för att göra det helt ut på lagapapper också!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

imXeddie
10/18/13, 8:41 AM
#3

Du ska byta namn när du själv känner att det är dags, är du osäker på om du ska byta eller kanske inte helt och hållet hundra på vilket namn du ska ta dig så ska du absolut vänta. Som någon sa här ovanför också, du kan ju kallas för någonting annat än det som står i på papper. Men om du känner det som ett problem att "heta någonting som du inte heter" och om du är helt säker och det känns som om nästa steg för dig vore att byta namn så ska du göra det. Det finns ingenting som säger att du måste vänta tills du fått diagnosen om du känner att det tar för lång tid och att ett nytt namn skulle underlätta för dig. Jag själv tyckte att det tog lång tid och att det blev jobbigt i skolan när lärarna hade mitt gamla namn på alla papper och därmed hade sjukt svårt att säga rätt namn och så, jag var över helt säker på att jag ville heta Eddie och jag hade min familj på min sida så jag skickadein ansökan om namnändring redan innan jag fått en tid för att få påbörja utredningen. Lycka till och kom ihåg att det är ditt val, du gör som du känner och det du väljer att göra är det rätta för dig ! :)

regskylt
10/18/13, 7:33 PM
#4

Jag bytte namn för tre år sedan  - och jag har nu precis i dagarna fått min remiss till könsutredning ivägskickad. Så jag har levt i tre år med ett maskulint namn fast jag levt som kvinna.

I nuläget lever jag som något mellanting. Blir benämnd som kvinna men klär mig som en man. Hoppar runt mycket inom yrket och träffar nytt folk hela tiden som ser mig som kvinna tack vare att jag biologiskt ser ut som en, men ingen har reagerat på min klädsel eller mitt maskulina namn.

Byt namn när du känner att Du vill göra det. bara du har ett namn du känner att du trivs med.

Jag har funderingar på att den dagen jag fått diagnos fastställt så kommer jag att ändra hela mitt namnled, ta bort alla feminina namn och lägga till två maskulina namn till som jag valt ut.

kastrullhund
1/26/14, 3:40 PM
#5

Som personen innan skriver så tycker jag att du ska byta när du själv känner dig bekväm med det och att säga någon allmän riktlinje är svårt. Själv bytte jag "officiellt" drygt ett år innan jag fick min diagnos. Och själva genomförandet var enkelt, att ta ut en blankett där jag fyllde i mitt gamla namn, nya namn, anledning till namnbytet och personuppgifter. När blanketten var inskickad och kostnaden var betald tog det inte många dagar innan jag fick en bekräftelse om att namnbytet gått igenom :) Sen var det till att skaffa nytt ID kort, bankkort m.m.

Upp till toppen
Annons: