Annons:
Etiketttrans
Läst 1414 ggr
Anonym
Anonym
2013-10-21 18:41

Hormoner för genderfluid/transa/m.m

Jag har funderat på en sak, får man endast hormoner om man planerar att till 100% byta kön som transa? Funderar på hur det är för dem som känner sig som ett mellanting mellan man och kvinna nämligen.

Annons:
Salish
2013-10-22 21:48
#1

Jag tror inte det. Det är nog också ganska svårt att medicinera sig så att man ser helt androgyn ut, utan det är nog antingen eller som gäller med hormoner.

Anonym
Anonym
2013-10-22 22:14
#2

#1 Gissade på det med, tänkte mest på folk som har väldigt feminina eller maskulina kroppar och ifall man kan smootha det lite 🙂 Så istället för att vara tex 100% kvinnlig så kommer man ner till 70%.

Lite dåligt förklarat men hoppas du förstår!

monstermash
2013-10-23 12:29
#3

Väldigt intressant fråga, jag googlade och hittade följande svar, jag fetmarkerade det som är extra intressant i denna diskussion.

"Som FtM behöver man alltså inte genomgå underlivskirurgi för att ändra sitt juridiska kön.

Det finns personer av alla kön inom TS-vården som av olika skäl inte genomgår underlivskirurgi eller ändring av sitt juridiska kön. Vissa önskar enbart hormoner och/eller överkroppskirurgi." (källa)

"(På ett fåtal team finns det även en annan diagnos som kan ges: "könsidentitetsstörning utan närmare specifikation". Den kan ges till dig som inte är Transsexuell men som ändå bedöms behöva hormoner och/eller kirurgi.)" (källa)

"Om man vill att kroppen ska bli mer lik en typisk killkropp tillför man hormonet testosteron, antingen via gel eller spruta. (…) Testosteronet påverkar kroppen på många olika sätt. Rösten blir mörkare, mensen försvinner, muskelmassan ökar, underhudsfettet minskar, man får skäggväxt och mer hår på kroppen. (…) Det är inte möjligt att få hormoner via landstinget utan att först ha fått diagnosen transsexuell  eller någon annan typ av likvärdig diagnos." (källa)

Anonym
Anonym
2013-10-23 13:03
#4

#3 Hmm… Intressant. Jag tolkar det som att det går att få, men att det kan vara svårt att få igenom i och med att man hamnar i lite av en gråzon när man inte vill byta till 100%?

monstermash
2013-10-23 13:13
#5

Jag tolkar det som att du måste ha en diagnos, men hur långt du vill gå är upp till dig. Att få diagnosen innebär alltså inte att du måste könskorrigera dig, men är ett måste om du vill få hormoner.

För TS/andra som inte vill könskorrigera sig hade jag rekommenderat att sträva efter att få diagnosen "könsidentitetsstörning utan närmare specifikation." då den verkar stämma in bäst.

Jenny49
2013-11-06 23:43
#6

Hej!

Jag fick inga recept på Östrogen förrän jag var säker på att jag var en kvinna i en mans kropp. 

Puss och kram Jenny

Jenny Gärdsell 

Skanetos_49@hotmail.se gardsell.se@gmail.com www.gardsell.se Södergatan 12a 275 75 Lövestad Skåne Sverige 076-779 57 43









Annons:
Cahira
2013-11-09 02:35
#7

Med tanke på att äggstockar fortsätter att skapa östrogen och vise versa så skulle det nog vara komplicerat att "stanna" 70% som du säger. Och tyvärr skriver dom ogärna ut hormoner så chansen är nog väldigt liten dessvärre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: