Annons:
Etikettallmänt
Läst 2332 ggr
Wony
2013-11-01 07:43

Tredje kön?

Jag lyssnade idag på P1 morgon, där man hade en diskussion om huruvida Sverige borde införa ett tredje juridiskt kön. Ett av argumenten mot detta var en ökad risk för identitetskriser hos ungdomar, samt att intersexuella och intergender ska ses som undantag och behandlas som sådana. Ett av argumenten för var att inkludera och ge fler människor rätten att själva bestämma och att få rätt kön i t ex identitetshandlingar. Vad tycker du i frågan, och varför?

Annons:
seba
2013-11-01 07:55
#1

Eftersom det handlar om personer som är både kvinna och man, eller "inget av det" kan det vara bra för dem att också ha en könstillhörighet som alla andra. Sen är jag lite kluven till huruvida man ska kunna bestämma sig för om man är man eller kvinna, om man vill klassa sig så.

Wony
2013-11-01 08:07
#2

Jag tycker att det är bra om man kan införa det. Personligen uppskattar jag som är Genderfluid inte att kallas för ett undantag. Det känns som att bli klassad som sjuk, som någon som inte passar samhället. Sedan tänker jag att om människor som är FtM eller MtF får byta till sitt kön, borde de som inte identifierar sig som man eller kvinna få byta till ett annat kön. Att det skulle göra ungdomar förvirrade tror jag är ren bullshit.

Anonym
Anonym
2013-11-01 14:46
#3

Jag tycker att det skulle vara bra med ett tredje kön, dels för folk som inte identifierar sig som man eller kvinna men även för de som är födda som varken eller/både och fysiskt.

/Genderbendern

Tjeja
2013-11-02 11:45
#4

Håller med #3

Speciellt för de som inte är födda som man eller kvinna!

När intergender-bebisar föds idag så gör man en utredning och sedan "bestämmer/ger" man barnet det ena eller andra könet! FORTFARANDE! Det var för övr inte länge sedan man t o m försökte könskorrigera bebisar per automatik om de inte "passade in" när de föddes!

Detta tycker jag är så fruktansvärt hemskt att ett tredje kön borde finnas, om inte för något annat, så åtminstone för dessa barn så de kan få växa upp och sedan välja själva vad de vill titulera sig som, ett, två eller tre liksom!

Och tycker inte att det ska handla om "undantag" det är väldigt olyckligt att prata om saken i sådana termer. Utan det ska handla om ett av de naturliga könen, bara det att intergender inte är lika vanligt som man eller kvinna. För har man fötts sådan så är det ju av NATUREN! (Allt naturligt är inte vanligt bara för att det är naturligt!)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Wony
2013-11-02 12:30
#5

#4 Jag håller med dig i det du skriver, däremot kallas det intersexuell när det handlar om fysiskt kön, däremot intergender när det är könsidentiteten som det handlar om. 🙂

Tjeja
2013-11-02 15:13
#6

Ok! #5 

Har jag verkligen blandat ihop det så? jag trodde faktiskt det var tvärt om, att sexuell hade med identiteten att göra och gender om fysiskt kön!.. I s får jag lära om nytt idag! 🙂👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Wony
2013-11-02 16:35
#7

#6 Jag tror de flesta förstår vad man menar ändå, men så är det. På engelska är det mer logiskt än i svenskan. På engelska är ju "sex" det fysiska könet och "gender" är mer förknippat med identiteten. På svenska blandas begreeppen tyvärr lite hejvilt. 😛

Anonym
Anonym
2013-11-02 17:06
#8

#7 Det förklarar varför de säger gender crisis och inte sex crisis 😃

/Genderbendern

Jenny49
2013-11-05 15:20
#9

Hej!

Jag är Transsexuell (mtk) men kom tyvärr lite sent ut med det.  Har egentligen vetat om det under hela min uppväxt att jag var mer tjej en kille, men har trott hela tiden att det  var maj det var fel på. blev mobbad i skolan bl.a. blev kallad för pågatös, (är skåning). Började min process så sent som 06, och dumt nog flyttade him igen från Kiruna mitt i processen så det drog ut mer på tiden. Dess utom så nyligen var jag tvungen att ta bort min prostata för där var cancer i  den. Så den andra operationen får helt enkel vara, är snart 64. Fortsätter sminka mig, klär mig i klänningar och kjolar och i bland bara byxor och t-tröja. Hade önskat att jag hade haft större bröst för att bära upp vissa klänningar. Så för min del hade det varit perfekt om jag hade kunnat registrerat maj som Hen.

Puss och Kram

Jenny

Jenny Gärdsell 

Skanetos_49@hotmail.se gardsell.se@gmail.com www.gardsell.se Södergatan 12a 275 75 Lövestad Skåne Sverige 076-779 57 43









Gronstedt
2013-11-07 10:59
#10

Jag är helt för uppdelning i Man, Kvinna och Annat.

Cahira
2013-11-09 02:33
#11

Folk har redan börjat kalla "tredjekönpersoner" för Hen och jag hatar det! Hen används för mig då man inte vet om man är en han eller hon och tycker att det kan lika gärna fortsätta som så. Men att kalla någon för Hen i det fallet får det, i mina öron, att låta som att personen i fråga är könlös som en barbie. 

Hin som tredje kanske skulle funka. Han, hon, hin och Hen. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Gronstedt
2013-11-09 10:56
#12

#11: Personen är inte "könlös som en Barbie", personen är bara inte definierad som han eller hon. Varför är det så besvärande för vissa att till exempel jag varken är man eller kvinna?

Cahira
2013-11-11 05:55
#13

#12 Säger bara att så känns det för mig själv då jag blir kallad Hen, eftersom det används oftast då en person inte vet om man är han eller hon. Om de vet att jag står "mittemellan" och fortfarande kallar mig Hen så känns det inte bra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2013-11-11 06:04
#14

Tillägg: Många föräldrar kallar sina barn "hen" så de ska få välja. So far so good. Men vore toppen om det fanns ett tredje att välja med. 

Eller om det var som i Finland. Alla är en hän.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tjeja
2013-11-11 19:55
#15

"Hin" skulle för mig låta som ett elakt hån! Hin används i gamelsvenska för hänvisning till djävulen "Hin Håle" och är ett maskulint ord om man tittar på ordens ursprunglia genus!

Tråkigt att du tycker Hen känns fel när folk som känner dig som mitt emellan kallar dig för Hen, för i mina öron låter det som dem snarare försöker tala om dig med respekt för att du upplever dig mitt emellan i så fall…? eller?

Jag förstår inte heller varför "hen" skulle ses som könslös när det är en kompromiss mitt emellan han och hon!?

Är du ung? Jag frågar för jag funderar på om det kan vara något av en generationsfråga lite hur man uppfattar begreppet "hen".

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Wony
2013-11-11 20:36
#16

Personligen tycker jag att Hen är ett ypperligt ord, som är väldigt inkluderande och allomfattande, men såklart får man ju välja själv vad man vill bli kallad.

Själv bryr jag mig inte nämnvärt var man kallar mig, däremot kan jag uppskatta att de som jag kommitut för på något sätt visar att de förstår/respekterar min identitet. Hur, är mer irrelevant.

Cahira
2013-11-12 01:01
#17

#15 Det hade jag inte hört talas om så där lärde jag mig nåt nytt. 

Ung och ung, är väl en åsiktsfråga. 27. 

Hade en stor konversation om detta igårkväll med en vän och kom fram till mitt "problem". 

Folk säger Hen då dom inte vet om det är en han eller hon. Om man aldrig får reda på han eller hon och fortsätter på Hen så är det som "Jag vet inte vad du är". Jag förstår att Hen är ett bra ord egentligen, intellektuellt, men varför det känns så fel för mig vet jag faktiskt inte. 

Min vän berättade att i finland är alla en hän och vi la in scenariot att han och hon skulle slopas och alla skulle vara en Hen i sverige och då kände jag plötsligt att då skulle det vara okej, för då är ordet "hen" mer specificerat än vad det är nu då det används lite hipp som happ. Folk kallar sina barn Hen så dom kan välja "vad dom är" sen. Min logik tycker då att det ska finnas ett till man kan välja om nu detta ska vara ett neutralt genus. Men om Hen skulle användas som ett tredje kön så skulle det eventuellt användas annorlunda. 

Så, jag bestämde mig enkelt och simpelt för att haka på finland. Jag är en hän som alla andra. 😃 Problem solved. 😎 Så nu slipper jag störa mig nåt mer. 😛

Ja jag saknar några skruvar i kontoret. Vet inte helt varför.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: