Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 17211 ggr
Tjeja
2013-11-01 11:45

Polyamorös vad är det?

Vad är Polyamorös för dig?

Själv var jag på en polyträff för ett tag sedan, och där diskuterade vi en del om vad polyamorös innebar för oss. Det visade sig att vi alla som var där hade ganska olika idéer och tankar om vad det egentligen innebär.

För mig tex så innebär det att man/jag kan bli och vara kär i flera personer samtidigt. Det behöver för den skull i min bok innebära att man är det bara för att man är polygam, dvs har flera relationer samtidigt…

Så att en person som är tex kär i sin sambo men har ett öppet förhållande och har fler sexpartners behöver för den saken skull inte nödvändigtvis vara polyamorös bara för att vederbörande är sexuellt attraherad av fler samtidigt. Även om det givetvis går i varandra då man som polyamorös ofta har sex med alla sina partners.

Men att man ändå har ett ansvar gentemot varandra i relationerna och även om jag har 3 relationer så är inget förhållande "fritt" eller "öppet" utan man är liksom "monogam" fast med flera samtidigt. Allra helst ihop i en grupp. Eller hur man nu ska förklara..

Men då fanns det andra i gruppen som ansåg sig poly eftersom de inte hade någon definierad relation med någon sexuell partner utan att de hade flera relationer med olika känslor på olika vis.. etc etc..

Andra i sin tur hade andra sätt att tänka och resonera på osv.. nästan alla verkar ha sin egen idé om vad det är och innebär.

Så nu undrar jag, vad tänker du det innebär att vara polyamorös? Vad innebär det för dig?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
nlinds
2013-11-03 12:03
#1

Jag är poly. För mig betyder det att jag vill ha två partners att göra ALLT med ihop. Nu har jag ju "bara" en pojkvän, men önskar att vi kunde få en tjej in i förhållandet så småning om. Som vi båda tycker om..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Tjeja
2013-11-03 12:22
#2

Mm.. 😃Precis så ser min dröm ut också! 🙂 Men för min del verkar det inte vara möjligt. Men ändå, alla har ju sina olika referenser.

Skulle du vilja att ni i eran tresamhet skulle ha "öppna" förhållanden då så att ni även fick ha sexuella äventyr med andra utanför er trio när någon av er får lust till det?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

nlinds
2013-11-03 13:20
#3

Ja, min pojkvän är inte poly, så tror aldrig min dröm kommer bli verklighet.. faktiskt :/

hmm nej.. Det skulle jag nog inte klara av faktiskt..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

bellanova
2013-11-29 17:58
#4

#1 jag vill också det

nlinds
2013-12-05 10:46
#5

#4 skönt att man inte är ensam !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Ove-D
2013-12-05 14:22
#6

"man är liksom "monogam" fast med flera samtidigt"

Det tycker jag är en bra beskrivning. Men inte nödvändigt i grupp.

Annons:
NatasjaHemby
2013-12-10 22:29
#7

Den andra polyformen du beskriver, med odefinierade relationer, låter mer som relationsanarki i mina öron.

Jag är polyamorös, vilket innebär att jag kan bli kär i flera personer samtidigt. Det är inget jag valt själv, det är min "läggning". Sedan har jag valt att leva som relationsanarkist, som en politisk strategi med feministiska undertoner. Relationsanarkin innebär att jag inte definierar mina relationer och inte gör någon större skillnad på vänskaps- och kärleksrelationer.

Ungefär så ser jag det 🙂

SE*Simbelmynes

Crucio
2013-12-11 15:01
#8

säger som någon sa innan, för mig låter det där med att ha öppet förhållande och sex med flera som just relationsanarki, för mig är att vara polyamorös (som jag är) att kunna bli kär i flera samtidigt.

rent krasst är det väl det ordet betyder. just att kunna bli kär i flera. inte att ha öppna förhållanden och sex med flera liksom, det kan man ju ha och ändå inte ha förmågan att vara kär i fler än en.

så jag tänker lite, är det verkligen en fråga om "hur man själv" definierar det, ordet har väl en betydelse ungefär som Transsexuell, Bisexuell osv., bara att den tenderar användas lite väl fritt? (men det kanske bara är jag som är dryg och stör mig på att min läggning kastas runt i alla random sammanhang.)

tänker att just läggningen/förmågan att vara kär "på riktigt" med allt det innebär i fler än en antagligen är ganska ovanligt. ibland är det som att folk knappt tror på det, utan att de tror att man är kär i en men har typ 'crushes' på andra, konceptet att man faktiskt kan vara -kär- i fler än en verkar många ha svårt att greppa…


Sajtvärd på Skrivlust

Ove-D
2013-12-12 15:11
#9

#8 Jag tänker som du gör. Jag ser inte att knulla runt har med att vara polyamorös.

Tjeja
2013-12-12 17:09
#10

#7 och #8

Tja, så som ni beskriver så tänker jag spontant också. Jag blir ju kär i flera personer, behöver nödvändigtvis inte ha med sex alls att göra egentligen.

Men på polyfikat jag var på blev vi nästan osams i gruppen, jag hade i stort sätt alla emot mig när jag resonerade att amori ju just handlar om kärleken och inte sexet.

Men skönt att fler tänker som jag, för där på fikan kände jag mig rätt ensam om att tänka på polyamori handlar om känslan av att vara just kär i fler samtidigt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Crucio
2013-12-12 19:34
#11

ja som sagt jag tror det är det ordet betyder, och att folk sedan tänker använda det bara för att de har sex med flera är lite tröttsamt.

du skulle sagt åt dem att googla ordet.

som exempel kan ju en asexuell person vara polyamorös. medan en person som bara har förmågan att vara kär i en i taget kan ha ett öppet förhållande och flera sexuella relationer. så är det ju en annan sak att ha flera förhållanden, där man helt enkelt är ihop med och har sex med flera, och är man då kär i dem alla så är man ju polyamorös… men vissa menar ju att de har olika känslor för sina olika partners, även när de definierar det som att de har förhållanden med flera, och att de bara är kära i sin 'huvudpartner.'

så när man är kär i flera så ingår ju ofta det sexuella, alltså på det sättet att är man inte asexuell vill man ha sex med folk man är kär i, men det är ändå irrelevant… så… jag vågar påstå att det du sa var rätt, jag tror verkligen det är definitionen av ordet, att det just är en slags känslomässig läggning precis som förmågan att bli kär i både män och kvinnor kallas Bisexuell eller förmågan att bara bli kär i personer av motsatt kön kallas att vara hetero osv.


Sajtvärd på Skrivlust

Upp till toppen
Annons: