Annons:
Etikettallmänt
Läst 2484 ggr
Anonym
Anonym
2013-11-07 10:52

Homosexuella syskon

Jag är en icke öppet homosexuell tjej som för ett par år sedan fick veta att min syster (som jag delar mamma men inte pappa med) är homosexuell med.

Av 2 barn vår mamma fött är alltså alla homosexuella.

Jag har till och från gått och funderat på hur det kunde bli så. Jag menar, trots att vi är många är vi ju ändå inte så pass många att det ofta händer att 2 hamnar i samma familj. ;)

Jag undrar lite om det var en ren slump att vi föddes av samma mamma i samma familj. Hade miljön vi växte upp i en påverkan. Vi har levt hela våra liv med bara vår mamma, som aldrig haft ett stadigt förhållande med en man under vår uppväxt. Påverkade det oss alls, eller hade vi bara turen att födas i samma familj? Jag vet inte, vad tänker ni? 🙂

Annons:
Anonym
Anonym
2013-11-07 11:00
#1

Det gick visst inte att redigera trådstarten så jag skriver ett komplement här. Jag skrev att vi levt hela våra liv med ensam mamma men det stämmer inte riktigt. Jag levde ihop med mamma och pappa mellan 0-6 år, sedan levde mamma, jag och systern med systerns pappa under ca 2 år, utöver det levde vi ensamma med mamma.

Jag har ingen aning huruvida homosexualitet är ärftligt, miljöpåverkat, eller bara blir, och vet inte om det finns några säkra svar på det heller. Men jag tycker det är en intressant tanke, speciellt efter detta. :)

TatsuOni
2013-11-07 14:59
#2

Sin läggning är någonting man föds med även om olika personer kommer underfund med den under olika tider i livet. Så miljön är det inte🙂 Skulle tro att det är en ren slump.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Tjeja
2013-11-07 18:33
#3

Jag tror att största anledningen är biologisk och ärftlig! Det sitter i hjärnan! Därför tror jag inte att det är någon slump!

Tror snarare att kombinationen av er mammas gener för hormoner och hjärna tillsammans med viss påverkan från er uppväxt givetvis har bidragit. Även vad ni fått från era pappor rent genetiskt också förstås.

Men kanske er mamma, som inte alls är född i en lika öppen tidsålder vad gäller andra läggningar än normen, skulle ha levt annorlunda om hon själv inte blivit indoktrinerad att tänka på ett visst sätt?

Varför har hon haft svårt att leva kvar i sina relationer med män egentligen? 

Jag säger inte att er mamma är homo, men kanske hon egentligen ligger närmare bi-skalan egentligen och också hade blivit bi eller homo om hon istället vuxit upp med det om en helt ok norm? Kanske har hon känslor nedtryckta som hon inte ens själv vet om eller är rädd för?

I vilket fall som helst så har man ju bevisat att homosexualitet är biologiskt betingat i grunden och inte kan styras helt av miljö och uppväxt rent känslomässigt. Och då kan ju givetvis de egenskaperna gå i arv genetiskt precis lika väl som vilka andra egenskaper som helst!

Ni två, du och din syster, är i alla fall inte någon slump! Ni är barn med ett biologiskt arv och uppvuxna i en tid då egna känslor accepteras och uppmuntras på ett helt annat vis än tidigare i modern svensk historia. Även om det finns mycket kvar att önska av förändringar i samhällsattityder etc ännu. 🎈

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Namiko
2013-11-08 05:48
#4

Jag har ingen aning om hur vanligt det är, men du är inte ensam om det. I min familj är vi tre systrar och alla tre är homosexuella.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: