Annons:
Etikettallmänt
Läst 1112 ggr
ettledigtnamn
2013-11-15 13:25

Hjälpa italienskt par med giftemål

Vi var på Sardinien i höstas. På ett boende var det 2 män som ägde stället. Redan tidigt anade vi att dom var ett par men det var först efter några dagar som dom avslöjade det. Dom undrade om/hur dom kunde gifta sig i sverige. 

Min fråga till er är hur vi kan hjälpa dom att lyckas med detta? Tips, råd m.m. 

Vi vill väldigt gärna hjälpa dom på traven.

Annons:
Anonym
Anonym
2013-11-15 14:19
#1

Kan man gifta sig i Sverige om ingen av parterna är svenska medborgare?

ettledigtnamn
2013-11-15 14:42
#2

Jadå, såpass har jag lyckats ta reda på. 

Detta vet(tror jag):

*En av dom måste få gifta sig med den andre i hemlandet om ingen är medborgare i sverige.

*Det räcker att ha tillfälligt uppehållstillstånd i sverige för att ovanstående inte skall gälla. Dom kan då gifta sig här oavsett.

*Dom får gifta sig kyrkligt om allt övrigt är uppfyllt.

Men kvar är då en del hinder.

*I italien är inte homogiftermål ok. D.v.s. ingen av dom får gifta sig med den andre i hemlandet. Går detta att komma runt?

*Hur ordnar men ett tillfälligt uppehållstillstånd enkom för att få gifta sig här?

Anonym
Anonym
2013-11-15 14:59
#3

Göta petter, det var en hård nöt… Jag skulle ringa någon. Skatteverket troligen, de måste ha svaren på dina frågor. Hoppas det lyckas för dom!

ettledigtnamn
2013-11-15 15:14
#4

Försökte få svar av RFSL men dom tyckte visst att man inte behövde svara?!

Skatteverket var en bra ide. Värt att testa.

monstermash
2013-11-15 17:24
#5

RFSL har fullt upp, så det är fullt förstående att de inte prioriterar att svara på denna frågan.

Om dem överhuvudtaget inte får gifta sig i Italien kommer inte äktenskapet gälla där så varför ska de gifta sig i Sverige? De kommer ju inte kunna leva som gifta i Italien menar jag. Dessutom tror jag inte migrationsverket ger uppehållstillstånd för att någon ska få gifta sig i Sverige heller.

ettledigtnamn
2013-11-15 19:48
#6

Givetvis kommer dom inte kunna leva som gifta i Italien. Men jag tror inte det handlar så mycket om det utan mer om att dom helt enkelt vill gifta sig. 

Givetvis kan man inte gå till migrationsverket och säga något sådant. Men det måste finnas andra lagliga sätt att lösa det på. 2 sätt som jag vet om men som inte är särskilt smidiga är att antingen studera i sverige eller att få ett jobberbjudande.

Annons:
monstermash
2013-11-16 12:59
#7

Men varför tacka ja till ett jobb eller studieplats och ta upp den platsen bara för att man vill gifta sig? 

Jag kan tänka mig hur svårt det är att inte få gifta sig, men har man inga planer på att bo i Sverige efter giftermålet tycker jag inte man ska gifta sig här heller egentligen, iallafall inte på falska grunder (som att fixa uppehållstillstånd bara för att få gifta sig).

Giberg
2013-11-16 23:13
#8

Det är verkligen en Kluring det här. Italien är ett EU-land så dom har uppehållsrätt i Sverige vid tex studier eller arbete. Dom behöver alltså inte söka tillfälligt uppehållstillstånd utan endast efter 3 månaders vistelse i landet söka uppehållsrätt. Uppfyller man inte kraven om uppehållsrätt kan man söka uppehållstillstånd. Som jag förstått det så saknar man uppehållsrätt om man inte kan försörja sig eller bli försörjd och det betyder med andra ord att dom behöver komma hit helt utan tillgångar eller möjlighet till att försörja sig. 

Uppehållstillstånd om än ett tillfälligt sådan är en grundlig, krånglig, långdragen process med lång handläggningstid. Är tanken att dom ska bo i landet när dom söker tillfälligt uppehållstillstånd? Att bo och bedriva deras verksamhet i Italien och samtidigt leva som medellös i Sverige i väntan på tillfälligt uppehållstillstånd blir nog väldigt svårt att få ihop.

Det ni kanske får undersöka är hur det ser ut med möjlighet att gifta sig i ett land man har uppehållsrätt i.

ettledigtnamn
2013-11-16 23:34
#9

Men varför svara på frågan hur man ska hjälpa dom genom att kritisera deras önskan?

Om du har några konkreta vettiga tips så är det jättebra. Det är dessutom fullt lagligt att gifta sig i sverige för utländska par, MEN Italiensk lagstiftning hindrar.

Om det går att lösa på ett vettigt sätt så är sådana tips välkomna, för jag vet inte hur. Men att kritisera deras önskan var inte det jag efterfrågade.

Giberg
2013-11-16 23:43
#10

#9 Mitt svar var absolut inte menat som någon kritik utan helt konkret efter dom regler som gäller och speglar inte mina värderingar eller tankar. Jag har själv gift mig i ett annat EU land men då bodde jag i landet i fråga. 

Efter som dom har uppehållsrätt vid både arbete eller studier så är det uppehållsrätten ni kanske ska undersöka när det gäller giftemål. Vart i min text upplever du det som jag kritiserar deras önskan? För det var definitivt inte meningen.

Hade jag varit er hade jag som sagt börjat undersöka vilka regler för hindersprövning som gäller vi uppehållsrätt. Är man folkbokförd i Sverige så borde hindersprövning endast baseras på svensklagstiftning. Enligt skatteverkets hemsida om hindersprövning är äktenskapscertifikat från landet man bor eller är skriven i endast om man just är skriven i landet. Är dom här under uppehållsrätt och folkbokförda här kanske det kan fungera. Att söka uppehållstillstånd är tyvärr nog inte ett alternativ rent praktiskt och få gifta sig här som utländska medborgare går inte som du själv säger med den italienska lagstiftningen.

Sukram
2013-12-17 00:58
#11

Man kan ju alltid gifta sig i Las Vegas, gaypar i USA gifter sig visst i Kanada där Partnerskap är lagligt om man vill ha ceremonin men det blir aldrig juridiskt bindande om inte hemlandet godkänner det. 

Italien är väldigt konservativt när det kommer till familjepolitik de tillåter visst inte ens samboförhållanden mellan samkönade.

Thaeri
2014-01-04 07:47
#12

Visst är det så att om de gifter sig i Sverige så räknas deras äktenskap i alla EU-länder som erkänner Samkönade äktenskap ingånget i annat land?

Alltså, även om inte Italien erkänner det, så om de reser till Portugal till exempel så räknas de som gifta där ändå?

Sukram
2014-01-04 16:41
#13

#12 det är jag inte alls säker på. Vet att media uppmärksammade för ett tag sedan att en svensk homosexuell tjänsteman vid EU-parlamentet (typ sekreterare åt någon eller översättare) inte kunde ha livförsäkring eller något åt sin partner då lagstiftningen i Belgien enbart gav efterlevnadsskydd åt gifta par med barn eller nåt. 

Om inte det juridiska regelverket erkänner en samkönad make/ maka så spelar inte giftermålet någon roll.

Annons:
Upp till toppen
Annons: