Annons:
Etikettallmänt
Läst 1026 ggr
Wony
2013-11-24 17:41

Vem räknas som respektive?

En tanke slog mig. När det står t ex att en aktivitet är "för anställda med respektive" menar man ju oftast den anställde samt dennes partner. Men hur blir det om man har flera partners? 

Finns det någon med flera partners som "råkat ut" för denna situation vore det spännande att höra hur det funkade. Själv har jag inget att göra med det egentligen, då jag bara har en partner och så kommer det förbli. Men blev nyfiken!

Annons:
ChristineL
2013-11-26 14:02
#1

Intressant fråga! Vore ju bättre om det stod "Den anställde +1" då får man ju även om man är singel ta med sig någon. När det står "respektive" antar jag iaf att det är EN respektive man får ha med sig, så då får man väl helt enkelt välja en av dom man har :)

Wony
2013-11-27 08:41
#2

Det vore bra! Men man kanske förutsätter att de flesta har en partner. Vilket ju vore dumt att göra.

monstermash
2013-11-27 14:17
#3

När man skriver "med respektive" så är det oftast något större event som ofta innefattar middag t.ex. Så skulle jag anordna något event och skrev så på inbjudningskortet så hade jag förväntat mig att de med fler än en partner väljer ut en som de tar med sig. Lite surt om man står där med tre stycken som har tre partners var och maten inte räcker till, utan att de ens meddelat… Det ska ju även finnas plats för andra osv.

Jag utgår från att alla har en partner, däremot reagerar jag inte om personen istället rättar mig med flera partners utan försöker komma ihåg det till framtiden. Så å andra sidan hade jag nog skrivit "+1" om jag visste att personen hade fler partners - å andra sidan hade jag inte velat att alla singlar tar med sig vem som helst heller så det hade stått "med respektive" på de andra inbjudningskorten.

Tjeja
2013-12-03 19:09
#4

Bra fråga! 👍 Ha ha… jag är Poly men har faktiskt aldrig tänkt på saken. Har aldrig varit bjuden på något med "respektive" när jag haft fler! ha ha…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: