Annons:
Etikettallmänt
Läst 2855 ggr
nlinds
2013-11-26 16:26

könsneutrala omklädningsrum ?

Hade ni velat ha könsneutrala omklädningsrum ?
alltså att alla delar ett omklädningsrum/toalett ?
Eller att det ska vara som det är nu ?
Eller ska det var som det är nu + ett könsneutralt rum ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Tavern
2013-11-27 01:54
#1

Svårt fråga… Jag är en sådan som letat upp en toa att byta om i sedan mellanstadiet, inte för att jag bryr mig om ifall någon tittar på mig utan för att få byta om i lugn och ro och ta den tid jag känner för utan att ha en massa spring runt om.

Men spontant så tycker jag att det vore positivt med ett neutralt rum utöver hon/han, eller att man istället har omklädnadsbås där alla får byta om var för sig oavsätt kön. Tror inte det kommer bli så poppis bland allmänheten att slå ihop herr och dam 😛

Wony
2013-11-27 06:15
#2

Som det är nu plus ett neutralt. Det finns ju för övrigt på en del platser redan, i form av "familjeomklädningsrum". Men en idé jag haft länge är att man kunde ha bås i omklädningsrummet, som man får gå in i, typ som när man provar kläder. Det tror jag vore en bra grej oavsett. :-)

Jenny49
2013-11-27 11:29
#3

Hej nlinds!

För min del skulle jag mer än gärna se att det fans könsneutrala omklädningsrum. Jag är numera en Hen alltså lika mycket tjej som kille. Har varit Transsexuell (mtk) sen 2006 och på grund av min ålder och att det har dragit ut på tiden så har jag bestämt maj för att inte operera maj och definitivt nu när jag nyligen har tagit bort min prostata. Har till exempel inte velat gå på badhus som jag gjorde väldigt mycket för. Vad skulle dom biologiska tjejerna tycka när dom såg att jag var man mellan benen, jag för min egen del ville inte fortsätt att klä om  bland killarna, för håller man på att bli kvinna heter det att man ska värka och vara som kvinna 24 timmar om dygnet. Även offentliga toaletter på stan borde vara könsneutrala går alltid på tjejernas med stora ögon i naken känner jag. Kom ihåg när jag jobbade att jag fick klä om till arbetskläder hemma för tjejerna ville inte ha maj hos saj och jag ville inte klä om hos killarna. Så för min del som nu mera är en Hen vill jag att det ska finnas könsneutrala omklädningsrum och toaletter, men ha kvar för man eller kvinna för dom blyga.

Jenny Gärdsell 

Skanetos_49@hotmail.se gardsell.se@gmail.com www.gardsell.se Södergatan 12a 275 75 Lövestad Skåne Sverige 076-779 57 43









monstermash
2013-11-27 14:22
#4

Jag tror på att ha ett könsneutralt omklädningsrum utan att ta bort de vanliga. Jag tror samhället behöver varsitt omklädningsrum åt de olika könen.

Alla våldtäksoffer som inte vill se andra könet nakna, alla blyga, skolklasser (mycket som händer i kroppen så tror de flesta tonåringar är rätt tacksamma över att inte behöva ha delade omklädningsrum) osv…

Ett könsneutralt vore däremot bra för föräldrar som går med barn av motsatta könet och alla HBT-människor etc…

Kimji
2013-12-05 07:57
#5

Tycker att det beror lite på sammanhang. På mitt jobb (även på tidigare arbetsplatser) har vi ett gemensamt omklädningsrum av utrymmesskäl. Funkar väldigt bra. Är man blyg kan man gå in på toan men dom flesta bryr sig inte.
På offentliga platser och skolor kunde absolut tre alternativ vara bra.

VildaVittra
2013-12-06 18:32
#6

"men ha kvar för man eller kvinna för dom blyga. "

Det handlar inte om blyghet varför jag aldrig skulle gagna ett gemensamt ombytesrum, utan helt enkelt på att jag inte vill bli antastad när jag duschar och byter om.

Tycker det räcker med att få mina bröst klämda på och händer mellan benen när jag simmar, jag tycker även det räcker med slemmiga erbjudanden på gymmet.

Tyvärr ser verkligheten ut så för många fler tjejer än mig, hur det är för killar m.fl har jag ingen aning om.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
monstermash
2013-12-06 19:02
#7

#6 - Som jag skrev, "Alla våldtäksoffer som inte vill se andra könet nakna, alla blyga, skolklasser osv" - därmed inte sagt att alla måste vara blyga för att de inte vill ha ett gemensamt omklädningsrum. Om du inte vill byta om framför män borde du gilla mitt förslag, att behålla de traditionella omklädningsrummen men utöka med ett för båda könen. Eller anser du att det inte ska finnas ett tredje?

VildaVittra
2013-12-06 19:10
#8

#7 Har jag ens skrivit något i den stilen? Jag reagerade på "de som är blyga".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

monstermash
2013-12-06 19:51
#9

Men varför reagerar du på det? Det finns jättemånga blyga människor. Du kanske inte är det men problemet finns ju onekligen. Eftersom du tar upp att du blivit antastad etc tolkar jag det som att du inte vill ha ett gemensamt omklädningsrum för alla könen. Därmed undrar jag om du är emot att det finns eller om du själv bara inte vill använda det men tycker det kan finnas som tredje alternativ?

VildaVittra
2013-12-06 20:01
#10

#9 Varför? För att på uttrycket lät det som att man enbart skulle vilja ha könsuppdelade omklädningsrum för att man var blyg?

Varför tolkar du texten som att jag är av den åsikten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

monstermash
2013-12-06 20:16
#11

#10 - Varför undviker du mina frågor? Du tar inte upp något positivt med att ha gemensamma omklädningsrum utan tvärtom bara negativt. Meningen "Tycker det räcker med att få mina bröst klämda på och händer mellan benen när jag simmar, jag tycker även det räcker med slemmiga erbjudanden på gymmet." tolkar jag som att du inte gillar idén på gemensamma omklädningsrum. Sedan förstår jag inte hur du kan få meningen "Alla våldtäksoffer som inte vill se andra könet nakna, alla blyga, skolklasser (mycket som händer i kroppen så tror de flesta tonåringar är rätt tacksamma över att inte behöva ha delade omklädningsrum) osv…" som att bara blyga är anledningen till att ha separata omklädningsrum. Jag tar upp flera exempel på människor som inte skulle uppskatta det. Eller anser du att alla våldtäksoffer är blyga?

VildaVittra
2013-12-06 20:30
#12

#11 Undvikit? Nej men däremot har jag blivit tillskriven åsikter. Vill du bråka, hitta någon annan att göra det med. Eller så tar du av dig dina färgade glasögon.

"Det handlar inte om blyghet varför jag aldrig skulle gagna ett gemensamt ombytesrum, utan helt enkelt på att jag inte vill bli antastad när jag duschar och byter om."

Jag tror ingen annan tolkar det där som något i stil med: Självklart så gör alla andra precis som jag och gemensamma är helt onödigt. Jag skrev ju inte heller: Det handlar aldrig om blyghet, utan den orsaken jag har till att jag inte skulle gå in där gäller hela befolkningen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

monstermash
2013-12-06 20:37
#13

Jag har inte tillskrivit dig några åsikter alls. Jag har frågat om det är så du menar och besvarat dina inlägg såsom jag har tolkat dem, precis som du gör med mina. Dessutom svarar du inte på mina frågor, så inte konstigt att jag tolkar det som att du undviker dem. Om du överhuvudtaget vill ha en diskussion så besvara mina motfrågor, annars står vi bara och trampar på samma ställe och så kommer vi ingenstans. "Därmed undrar jag om du är emot att det finns eller om du själv bara inte vill använda det men tycker det kan finnas som tredje alternativ?" är en fråga du inte besvarar t.ex. Påhopp är förövrigt inte tillåtet på sajten, så jag vill inte se fler kommentarer om att "ta av färgade glasögon" och liknande från dig. Vi är vuxna människor och kan gott diskutera utan påhopp.

Annons:
Wony
2013-12-06 20:40
#14

VildaVittra, jag tror jag förstår vad du menar. Att just du inte skulle använda det, däremot skrev du inte att du inte ville att det skulle finnas, utan bara din åsikt kring det och huruvida du själv skulle tycka om ett sådant och vilja använda det. Har jag tolkat dig rätt då? 🙂

monstermash
2013-12-06 20:43
#15

Sedan vill jag bara tillägga att jag menar inte att du absolut inte vill se det utan tycker det är hemskt, men eftersom du inte skriver något positivt om det alls så undrade jag vad du tycker om det. Finns det något positivt eller är det bara negativt rakt igenom? Med tanke på att du bara tar upp det ur negativ aspekt.

Rodentfreak
2013-12-10 10:37
#16
Rodentfreak
2013-12-10 10:37
#17

Är det diskiminering om en homosexul kille tvingas bytta om själv mott sin vilja för att andra killar inte vill ha honom i omklädningsrummet?.
frågar åt én kompis.

nlinds
2013-12-10 11:49
#18

#17 ja, det tycker jag. Eller iallafall mobbing !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Wony
2013-12-10 11:55
#19

#17 Ja, det är inte okej!

Tavern
2013-12-10 13:42
#20

#17 Jag vet att det är fel att tvinga ut honom, men kan samtidigt förstå varför de andra killarna inte vill ha honom där. Blir ju lite samma sak som varför man har kill och tjej-rum från första början, för att slippa tänka på att någon kanske spanar in en.

Annons:
Wony
2013-12-10 13:57
#21

#20 Men om det finns flera homosexuella, ska de alla få egan omklädningsrum för att de också ska slippa bli inspanade? 

Jag tror att många generellt skulle behöva "tagga ner" lite. En människas sexualitet gör ju inte att det blir livsfarligt att byta om i samma rum som Hen.

Rodentfreak
2013-12-10 15:36
#22

håller med dig #21 för egen del,

Tavern
2013-12-10 16:04
#23

#21 Håller helt med, ville bara påpeka att det inte är en traditionellt konstig reaktion från de andra killarna då de flesta är uppvuxna med att man inte ska "visa upp sig" för någon som kan vara attraherad av en.

Wony
2013-12-10 16:07
#24

#23 Jag förstår ungefär vad du var ute efter, men samtidigt kändes det viktigt att peka på en sorglig attityd till andra människors identitet. Jag menar, det är såpass kort tid det rör sig om, och egentligen, man byter om, det är ju inte frågan om att spärras in i samma rum i åratal… 😉

Ett neutralt omklädningsrum som komplement vore bra. Där kunde vem som helst byta om oavsett anledning, oavsett könsidentitet, sexualitet eller vad man nu kan tänka sig vara en anledning. Utan att ifrågasättas.

CupcakeGod
2013-12-12 17:41
#25

Nej, tack… Jag föredrar att byta om med andra killar, helst vill jag ha ett helt omklädningsrum för mig själv.

Det får jätte gärna finnas 3 alternativ (killar, tjejer, båda).

I lågstadiet fick tjejer och killar byta om i samma rum, men när vi blev lite äldre så blev det lite konstig och akward för dem flesta.

Upp till toppen
Annons: