Annons:
Etikettallmänt
Läst 993 ggr
KaiPon
11/30/13, 9:56 PM

Blev kallad homofob

Nu är det så här att jag av någon anledning vid flera olika tillfällen blivit kallad homofob.

Jag förstår inte riktigt hur folk får ihop det, men tydligen så är man homofob om man som tjej trivs bäst att vara tillsammans med en kille. Även om den killen är FtM transgender. Och ja, jag räknar FtM som killar och MtF som tjejer.

Sen blev jag kallad homofob för den enkla anledningen att jag hade en pojkvän och därför inte gillade när en annan tjej flörtade med mig.

Listan kan göras lång på tillfällen jag blivit kallad homofob, really. Och jag fattar inte varför denna hetero-rädsla blivit så stor.

Varför verkar det vara så FEL att vara heterosexuell nu för tiden?! Har stött på flera som säger 'Jag är hetero, men asså jag har en syster/bror/mamma/kompis/kusin/hund som är gay/bi/trans.'

Varför är det så FEL att vara heterosexuell och STOLT över det?

Hade jag varit hetero hade jag fan varit stolt över det. Jag hade inte gått runt och sagt att min bästa vän var gay, eller att jag känner flera trans personer, eller att min kusins hund kanske är bi.

Jag skulle vara lika stolt över att vara heterosexuell som jag är över att vara Pansexuell.

Varför är det så svårt för heterosexuella att vara stolta över sin sexuella läggning, när vi som är HBTQ är stolta över våra sexuella läggningar?

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Annons:
Tavern
11/30/13, 10:44 PM
#1

Jag skulle gissa att det beror på samma sak som det som orsakat att man inte får vara stolt över att vara Svensk tex, alltså en svart och vit syn på allt.

Passar man in i en kategori på ett vis, ja då måste man ju passa in i den på alla andra sätt med!

Jag har inget emot att jag är svensk, och jag gillar sverige men har många gånger blivit kallad rasist pga detta… Ja, tills personen i fråga får reda på att det skulle betyda att jag hatar mig själv, min familj och de flesta jag känner…

KaiPon
11/30/13, 11:26 PM
#2

#1 Grejen är ju bara den att jag är nästan så jävla långt ifrån heterosexuell man kan komma! Jag är för tusan Pansexuell! Så vilket fack jag skulle passa in i vet jag inte.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Tavern
12/1/13, 12:05 AM
#3

#2 Kanske inte de heller gör, och de därför slänger in dig i första kategorin de kommer på som de faktiskt förstår? 😛

Rodentfreak
12/1/13, 11:14 AM
#4

Hum första gången jag hör en icke helt straight person bli kallad homofob, kan det inte bara vara nåt som folk kastar ut sig utan att riktigt tänka efter?

KaiPon
12/1/13, 4:02 PM
#5

#4 Jag börjar nästan tro att ordet homofob har blivit lite som orden bög och lebb; skällsord man slänger ur sig för att förolämpa någon. Sen tror jag det är lite beroende på just Heterorädslan. Folk skäms över att vara heterosexuella, för är man heterosexuell måste man vara trångsynt och inte acceptera andra sexuella läggningar.

… Eller?

För det är lite så det känns. Hur ordet homofob används samt att så fort sexuella läggningar kommer på tal hör man alltid "Jag är straight, men asså min bror/syster/mamma/kusin/hund är gay/bi/trans.", men jag hör aldrig "Jag är bi/gay/pansexuell, men alltså min bror/syster/mamma/kusin/hund är straight."

Varför får man inte bara vara heterosexuell utan att tillägga att man känner någon som är HBTQ? Varför är det en sån stor skam i att vara heterosexuell?

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

iWontBite
12/3/13, 9:37 AM
#6

Tror inte det är någon skam i att vara heterosexuell i ett samhälle somär till 98% heterobaserat och där alla antas vara hetero tills motsatsen bevisats. Jag skulle tro att "min kusin är också …." kommer av två anledningar, 1) Det är en helt naturlig fortsättning på en dialog att koppla ämnet till personliga erfarenheter och 2) Det sänder ut en viss trygghet till den som i situationen är queer att "hej, jag är inte ett hot, att vara runt HBTQ människor är inte nytt för mig så jag kommer inte ställa märkliga/kränkande frågor (eller värre)". Varför skulle någon säga "Nej alltså jag är homo men min kusin är hetero" när alla automatiskt UTGÅR från att kusinen (och resten av familjennoch vänskapskretsen) är straight? Om någon kallar dig för homofob för att du avvisar dem tycker jag det låter som att de är skitungar som inte kan ta ett nej och kastar ur sig saker som egentligen inte har någon mening bakom, precis som cis hetero tjejer som kallar dig för "jävla bög" för att du avvisar dem och de kan inte fatta att man inte är intresserad. (Eller killar som kallat en för jävla lebb för exemplets skull)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Annons:
Upp till toppen
Annons: