Annons:
Etikettallmänt
Läst 1304 ggr
Rodentfreak
2013-12-01 11:20

Hen?

urgh har på sista tiden blivit kallad Hen en del, irriterar mig lite men sen insåg jag wait en sekund!! jag har ingen aning om vad Hen är.
Nån som kan förklara lite noggrannare för en (liten) host tjej vad Hen innebär så att jag kan förklara till vänner, familj och ev husdjur varför jag inte är det. 
hittills har jag fattat det som att Hen är det tredje könet…
eller..?

Annons:
Blodfot
2013-12-01 11:25
#1

Hen är när man inte vet om det är en hon eller han. Tex så kallar många Yohio för en Hen. Vet inte om detta var begriplit men jag hoppas det!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

ingvarisbjorn
2013-12-01 11:30
#2

Hen kan också användas när könet inte är relevant, fast man vet. Ex: "Jag var hos läkaren idag"
"Jaha, vad sa Hen då?"

Hen är ett könsneutralt pronomen precis som orden: du, jag, vi, oss, de och dem. 🙂

Rodentfreak
2013-12-01 11:59
#3

hahaha okej så Hen är när man inte riktigt fattar om det är en hon eller han, tack för svar har bara lite svårt att fatta.
Men jag som är lite små Butch råkar ju ofta ut för att folk tar mig för kille, blir jag Hen då? eller är jag bara Hen för dem?
urgh så förvirande!!

Salish
2013-12-01 15:48
#4

Att bli kallad för Hen behöver inte betyda att de som kallar dig det inte vet vad du är för kön, det kan ju också vara så att de helt enkelt inte tycker att att det är relevant att benämna dig vid kön, även fast de vet att du är tjej.

Rodentfreak
2013-12-01 18:28
#5

ja så kan det nog vara även fast jag anar att när det säger Hen menar de det som något dåligt.
men hej och hå, tack för svar vi lever i en konstig värd.

monstermash
2013-12-01 20:00
#6

Jag tror inte någon springer runt och kallar dig Hen för att göra dig sur, tvärtom är det fortfarande inte så vanligt att många använder ordet och vet vad det betyder.

Har du testat att berätta vad du definerar dig som till de som kallar dig Hen istället?

Annons:
Rodentfreak
2013-12-01 20:10
#7

jöpp, har sagt till att jag är en tjej men de menar att jag inte kan vara en tjej, ska till lägga att det är ganska inskränkta människor som har problem att se en maskulin tjej som en riktig tjej. suck…

monstermash
2013-12-01 20:12
#8

Okej.

Säg att det mest korrekta vore att kalla dig man eller butch isåfall, och inte Hen, för det passar inte i sammanhanget. Det kanske inte är så kul heller men stör man sig så mycket på Hen är det ju ett alternativ.

Rodentfreak
2013-12-01 20:34
#9

sant, kloka ord.
men blir nog hällre kallad Hen den man;).
Hen har inget att göra med en feminin man eller maskulin kvinna?

Tavern
2013-12-02 00:17
#10

#9 Hen beskriver alla, oavsett kön, läggning, stil eller annat 🙂 Det är totalt neutralt.

Wony
2013-12-02 10:33
#11

Hen kan användas i massor med sammanhang, och beskriva precis vilken person som helst. Antingen för att man inte vet, när det är irrelevant, när någon uttryckt önskan om att kallas det osv. 🙂

Gronstedt
2013-12-03 19:29
#12

Jag är en Hen, helt enkelt för att min eventuella könstillhörighet aldrig har varit relevant för mig. Mitt namn och min kroppsform placerar mig i ett av de traditionella facken han/hon, och när jag var liten fanns "hen" inte på kartan och jag har inte ont av att kallas för det ena. Även om "hen" skulle vara mer rätt, eftersom jag anser att min eventuella könstillhörighet inte borde vara relevant för någon annan än möjligen dem jag ligger med.

Men om man nu (vilket jag hoppas kommer att ske) införde 3 kryssrutor på alla officiella blanketter, så man kunde välja mellan Man, Kvinna och Annat, så skulle jag kryssa för "Annat".

Jenny49
2013-12-04 00:27
#13

Hej!

Jag är Transsexuell (mtk) men kom tyvärr lite sent ut med det.  Har egentligen vetat om det under hela min uppväxt att jag var mer tjej en kille, men har trott hela tiden att det  var maj det var fel på. blev mobbad i skolan bl.a. blev kallad för pågatös, (är skåning). Började min process så sent som 06, och dumt nog flyttade him igen från Kiruna mitt i processen så det drog ut mer på tiden. Dess utom så nyligen var jag tvungen att ta bort min prostata för där var cancer i  den. Så den andra operationen får helt enkel vara, är snart 64. Fortsätter sminka mig, klär mig i klänningar och kjolar och i bland bara byxor och t-tröja. Hade önskat att jag hade haft större bröst för att bära upp vissa klänningar. Så för min del hade det varit perfekt om jag hade kunnat registrerat maj som Hen.

Men du som e tjej och vill förbli tjej är det och inget annat.

Jenny Gärdsell 

Skanetos_49@hotmail.se gardsell.se@gmail.com www.gardsell.se Södergatan 12a 275 75 Lövestad Skåne Sverige 076-779 57 43









Annons:
Upp till toppen
Annons: