Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 912 ggr
Anonym
Anonym
12/7/13, 9:03 PM

Att leva med skammen?

Hej! Jag är en kille på 20år som bor i Borås med min pojkvän. Redan som barn visste jag att jag var gay. Men som säkert dom allra flesta så förnekade jag det. När jag fyllde 18 så kom jag ut till mina föräldrar. Alla kompisar och släkt vet nu om att jag är gay. Och helt otroligt nog så har alla accepterat det. Och det är jag verkligen oerhört tacksam för. Men jag har fortfarande inte accepterat mig själv. Allt känns bara så himla fel. Jag vet inte hur många gånger jag har frågat min mamma, varför jag? Och varje gång får jag svaret att jag är underbar och älskad precis som jag är och blablabla… Men är det någon som har något bra tips på hur man kommer ut för sig själv? Förstår ni? Eller hur man lär sig acceptera den man är. Jag avskyr verkligen att vara sån här. Jag äcklas av mig själv. 

peace and love!

Annons:
Wony
12/7/13, 9:19 PM
#1

Hmm… Ja, att acceptera sig själv kan vara svårt. För mig kom det "med tiden" så att säga. Gradvis, kan man säga. 

Men du kanske kan fråga dig själv varför du känner som du gör? Vad är det som är så hemskt och som du avskyr?

För min del var det nog hela grejen med att vara så "udda" och "konstig" som satte käppar i hjulet. En vacker dag satt jag i datorsalen på komvux och då "trillade poletten ner" kan man säga. Hade vetat om att jag var Genderfluid i flera år men så en dag insåg jag det. Och förstod att jag är ju jag, oavsett vad jag är… 🙂

Sukram
12/17/13, 12:47 AM
#2

Skam tror jag är något som kommer för att man känner att man bryter mot normen och andra människors förväntningar. 

Men varför ska du ha skamkänslor och känna skuld för något du inte valt? Du är accepterad av din familj och dina nära så varför känns det fel?

Upp till toppen
Annons: