Annons:
Etikettallmänt
Läst 1651 ggr
Tavern
12/8/13, 12:27 AM

Behöver skjortor

Upptäckte idag, när jag rotade runt i garderoben här hemma, att jag inte har några finkläder alls att ha på mig till tillfällen då man behöver vara lite mer uppklädd…

Därför undrar jag om någon har nå tips på vart man kan hitta herrskjortor som kan passa en ftm med lite bredare höfter som inte skriker tält? Märkt att slimfit passar min överkropp riktigt bra, men det fungerar inte alls med höfterna och vanliga raka skjortor är alldeles för stora vid axlar och i ärmbredden men det går att hitta vissa modeller som passar höfterna 🤔

Om det underlättar så kan jag tillägga att jag har en överkropp i S-M och höfter i L (damstorlekar)…

Gärna inte allt för dyra, men lite roliga färger skulle kunna vara trevligt 👍

Annons:
monstermash
12/8/13, 4:03 PM
#1

Det skulle jag också behöva tips på!

Tjeja
12/8/13, 4:10 PM
#2

Leta efter slimfit skjortor som har slits i sidorna.

Vet inte hur modet är nu om det finns så många sådana nu. Men i annat fall kan man kanske hitta sådana i andrahandsbutiker i nu läget tills det kommer på modet igen.

Tips!

I annat fall kan man om man är händig sprätta upp sömmarna en bit på sidorna på skjortor man gillar och bara sy fast fållarna innanför kanterna nedanför delningen i sömmen. Personligen hade jag själv provat ut snygga slimfit-skjortor jag gillade i vanliga bra affärer och fixat slitsarna själv på det sättet. :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tavern
12/8/13, 4:13 PM
#3

#2 Bra idé 👍 I värsta fall får jag väll be någon som är mer händig än mig om hjälp annars!

Tjeja
12/8/13, 4:16 PM
#4

Ja precis! Det är ju ingen stor avancerad grej att göra egentligen heller så känner du någon person med bara en smula sykunnighet borde de absolut kunna hjälpa dig fixa en sådan sak! :D

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Wony
12/8/13, 4:20 PM
#5

Det är absolut inte svårt alls. Bra att tänka efter innan man börjar sprätta dock. Men det är jätteenkelt, och man kan ju göra det utan symaskin också.

Tavern
12/8/13, 4:54 PM
#6

Mina sykunskaper är näst intill obefintliga 😞 Klarar inte ens av att sy ett simpelt kuddfodral utan hjälp.

Annons:
Wony
12/8/13, 5:22 PM
#7

Det finns säkert massor med tutorials på nätet, t ex Youtube. 🙂

Jag själv vet hur man gör men är så fruktansvärt kass på att förklara… Särskilt utan bilder till hands. 😛

Tavern
12/8/13, 6:50 PM
#8

#7 Jag får leta lite helt enkelt 🙂

Men jag kom att tänka på en sak… Sprättar man upp skjortorna på det sättet, så borde väll det synas väldigt tydligt ifall man inte har stoppat in nederdelen innanför byxorna?

Wony
12/8/13, 6:56 PM
#9

Alltså, det blir ju en slits därnere då, eftersom du sprättar upp, och syr kanterna, det blir ju som på skjortor och tröjor som redan har slits. Så det blir ju inte att den "sitter ihop" nertill på samma sätt…

Rodentfreak
12/8/13, 8:36 PM
#10

Hum har alltid änvänd såna där biliga skjortor som finns att köpa på dressman, och sen ta en storlek störe, annars finns det ju tjej skjortor som ser lite mer maskulina ut.:) på typ HM

Tavern
12/8/13, 10:17 PM
#11

#9 Ah, tänkte mest om det skulle se konstigt ut ifall man inte stoppade in skjortan utan hade den fri för vinden så att säga 😛

#10 För att de ska passa mina höfter så måste jag ta 2-3 storlekar större och då ser det jättekonstigt ut vid axlarna tyvärr 😕

XxKimxX
12/9/13, 11:52 PM
#12

jag skulle rekommendera stadsmissionen eller myrorna. dom får in väldigt mycket bra och fina skjortor. skälv köper jag mina där och det där att man inte vill se ut som ett tält (varit med om just det) så handlar det mycket om modell, det finns tex mycket herrskjortor som sitter bra på mig (jag har höfter) och dom som sitter mindre bra. Orkar man leta så finns det mycket att hämta. :)

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Eftermiddag
12/20/13, 4:16 PM
#13

www.skjortfabriken.com beställer man skjortor efter sina egna mått. Det kostar från 400 kr tror jag. Min pojkvän har beställt därifrån, de blev jättefina!

Annons:
Tavern
12/20/13, 4:47 PM
#14

#12 Har faktiskt varit och rotat igenom myrorna hos mig ett par ggr nu, och tillslut hittade jag en skjorta som jag gillade för hela 80kr 😃 Måste bara skaffa knappar till den, sen blir den perfekt! Den sitter så bra att jag inte tror jag behöver sy om den heller 👍

#13 Lite över min prisklass, men kan nog vara värt att beställa en månad då man har lite extra skrammel så har man åtminstonde en finskjorta till dagen den kan behövas 🙂

Tjeja
12/23/13, 12:21 PM
#15

Ett passa på tips just nu i jul!

Det är du väl värd i julklapp till dig själv ändå va? 😉

http://skjortfabriken.com/p-776-gift-card-set.aspx

God Jul!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tavern
12/23/13, 12:27 PM
#16

#15 Det är nog dags att ta fram den gamla ekonomen från gymnasietiden känner jag 😮

På något sätt ska man nog lyckas luska fram 325kr 😉

Tjeja
12/23/13, 3:30 PM
#17

Tycker jag du gör rätt i!👍

En riktigt fin skjorta som sitter bra precis som du vill ha den är du allt värd att unna dig nu när du tagit steget in i herrekiperingens värld på riktigt! 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tavern
12/23/13, 5:09 PM
#18

#17 Kan jag hålla med om till viss del, problemet är att jag försöker spara ihop till att köpa binders så det som går till skjorta kommer bli från binderspengarna 😇

Försöker prioritera vilket som är viktigast, och landar oftast på binders men får tidspress från skjortorna Looser

Salish
12/31/13, 6:22 PM
#19

Behöver jag också tips på! XS passar utmärkt på överkroppen men alldeles för smala i höfterna. Kan man kanske lägga ut lite grann av skjortan längst ner utan att det blir en slits?

Wony
12/31/13, 6:39 PM
#20

#19 Det beror på hur pass mycket mån det finns i sömmen. Oftast är det ganska lite som man kan lägga ut när det är köpt i butiker som t ex H&M och så. Men det är bara att kolla. 🙂

Annons:
regskylt
1/1/14, 9:00 PM
#21

Jag brukar köpa mina skjortor på Carlings eller Dressmann. Jag är fmt, och har storlek 36 på överkroppen men 38/40 runt höfterna. Brukar ta de som sitter precis runt höfterna och så ser ändå överkroppen bra ut. På dressmann kör jag slimfit. Mitt största problem är dock att hitta en kavaj, passar inte alls..

[Ankan27]
4/11/14, 2:54 AM
#22

Jag köpte en från Kappahl förra året.

Från barnsidan på killarnas, i stl 170.

Är själv 174cm.

Passar hur bra som helst, brukade ha ungefär S/M i damtoppar och L i bikinitrosor (liksom höfterna som räknas i bikinitrosor).

Kostade bara 179kr 🥳

Lindex och Kappahl storlekar är mycket större än HM enligt mig.

Prova 🙂

[Ankan27]
4/11/14, 2:56 AM
#23

Oj!

Konstig texten blev ☺️

Sorry 😃

Upp till toppen
Annons: