Annons:
Etikettallmänt
Läst 1265 ggr
nlinds
12/13/13, 8:54 AM

Vad betyder queer enligt dig?

använder ni uttrycket "queer" ? Isåfall, när använder ni det och i vilka sammanhang ?
Vad betyder Queer enligt dig ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Praefatio
12/28/13, 2:57 PM
#1

För mig betyder det "ej heteronormativ" och är ett samlingsord för allt som inte är hetero. Eftersom ordet just betyder lite olika för olika personer så undviker jag det. Använder hellre mer specifika uttryck, eller varför inte HBTQ.

Språk/ord går ju (på all!) genom ett slags "intellektuellt filter" i hjärnan innan det når delarna i hjärnan som "talar i känslor". Mitt intellektuella filter säger egentligen till mig att queer har sin ursprungliga betydelse: udda, originell, lite underlig - fast på ett bra sätt. Får ta ett extra omedvetet steg för att "översätta det" till dagens betydelse.

Lite off topic, men bilder/synintryck passerar inte det intellektuella filtret. Det är därför bilder väcker så många fler känslor och tankar, de talar direkt till "hjärtat i hjärnan". Det är bra att veta om man vill göra intryck på människor, t.ex. homofobiska människor. Att prata runt saker är ofta svårare än att visa. Då tänker man först och känner sedan. När man visar så känner man först och tänker efter sedan.
Reklammakare utnyttjar detta. Har man druckit Arla-mjölk hela livet så kommer Arla-kon alltid väcka en känsla av igenkänning och trygghet och troligen väljas över Skånemejeriers prästkrage, och tvärtom.

Eftermiddag
12/30/13, 11:42 AM
#2

Jag använder inte ordet så ofta men om jag gör det är det i betydelsen ej heteronormativ eller möjligtvis ifrågasätter (hetero)normen.

Tavern
12/30/13, 4:51 PM
#3

Tror aldrig jag använt ordet queer, eller att några i min omgivning gjort det, så för mig har ordet ingen direkt betydelse alls.

Tjeja
1/2/14, 8:34 PM
#4

Förenklat skulle jag säga att queer för mig är

sexuellt "icke-normativ" helt enkelt.

Men då oftast med tanke på hbt-läggningar och lagliga annorlunda läggningar som tex polyamori eller kär i ting (vad det nu heter, minns inte).

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Wony
1/2/14, 9:25 PM
#5

För mig är nog ordet ett samligsbegrepp för "icke-normativa" företeelser, t ex sexuell läggning, könsidentitet, könsuttryck osv. Använder det dock rätt sällan.

nlinds
1/5/14, 5:43 PM
#6

Jag har samma åsikt som #5 :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Upp till toppen
Annons: