Annons:
Etikettdiskriminering
Läst 1944 ggr
Anonym
Anonym
2013-12-16 22:52

Hur ska jag göra? (Kompisproblem)

Hej, först och främst! (Sätter in ett extra X) I min skola är vi ett kompis gäng som alltid hänger ihop. Det är "jag" "S" "i" "D". Det är så att "D" har precis upptäckt att han är Bisexuell. Det är bara vi som vet om det (i gänget). "I" har hittat på någon grej att alla som är attraherade av motsatt kön är äckliga utomjordingar som tycker att det bara är fel?? Själv är jag glad för hans skull att han T o m vågar berätta det. Men nu vill inte "i" vara med D längre för att hon helt plötsligt bestämmer sig för att han tillhör en "lägre art". Jag och "S" tycker synd om "D", han känner sig jätte dum och dålig nu bara för det. Jag vet att jag inte borde lägga mig i men jag har känt dom båda sen barnsben så vi är väldigt nära. Det har t o m gått så långt att han börjar skolka ifrån skolan. Vilket inte är okej! Vi vill inte dra in en massa andra eftersom att "D" vill hålla det hemligt. Idag på NO såg vi en film om det, jag lämnade ett önskemål till läraren för att "i" skulle få en uppfattning av hur det ligger till. Men hon vägrade att låta allt bli som vanligt ändå. Under hela lektionen satt "D" med en bok över ansiktet. "I" kan kläcka ur sig nästan vad som helst i stil med: bögjävel, homonörd gaygrabben mm. Snälla hjälp jag liter med honom, hur ska allt bli som vanligt igen?? /kompis

Annons:
Wony
2013-12-17 08:33
#1

Hm, först och främst är det ju inte okej att bete sig på det viset. Kanske är det tvunget att "dra in" t ex skolkurator, någon lärare man litar mycket på eller så?

Har ni sagt till henne vad ni tycker om hennes beteende, att det inte är okej? Markerat var gränsen är? Ibland räcker det inte med att antyda snällt utan man måste liksom vara tydlig med det.

Till slut måste man sätta ner foten och visa på att man inte tolererar sådant. Särskilt inte om det går ut över hans skolgång!

Anonym
Anonym
2013-12-17 08:39
#2

Tack så mycket Wony men som sagt så är det "D" sommar bestämmer vilka som han vill ta hjälp av. Om han är i skolan idag ska jag prata med honom. /Kompis

Anonym
Anonym
2013-12-17 15:04
#3

Idag var "i" sjuk men "D" var i skolan. Han vill HELST inte dra in andra människor i det hela. Någon som har någon annan idé? /Kompis

Wony
2013-12-17 15:13
#4

Hur har ni själva gjort? Har ni konfronterat "i" om vad ni tycker?

Anonym
Anonym
2013-12-17 15:16
#5

#4 vi har pratat med henne om att det är fel att göra så osv i säkert 2 månader. /kompis

Wony
2013-12-17 15:22
#6

#5 Hur reagerar hon då? Har ni markerat tydligt att ni inte accepterar det beteendet? Jag tror nämligen att det måste bli någon form av konsekvens för att visa på hur allvarligt ni ser på det. 

För att t ex säga "det är fel det du gör" och sedan inte visa att det händer något när man går över gränsen är ganska meningslöst, då tappar gränsen/regeln tyngden. 

Om inte annat så kanske D borde prata med någon vuxen, för man ska inte behöva offra sina skoldagar för att man blir illa bemött av någon. Det är allvarligt!

Annons:
Anonym
Anonym
2013-12-17 15:32
#7

#6 okej tack:) hon säger bara att: jag tycker vad jag vill och håll den där bögjäveln borta ifrån mig! I varje mening om honom nämns något sånt. Tycker inte alls att det är Schysst, visst hon får väl tro och tycka så men att förolämpa honom så är inte alls okej… /kompis

Tavern
2013-12-17 15:51
#8

Kanske är dags att sluta vara vän med henne om hon inte kan acceptera andra. Visst, är inte kul att "göra slut" med sin kompis men är inte heller kul att umgås med någon som får en själv och dem man bryr sig om att må dåligt…

Wony
2013-12-17 16:15
#9

#8 Bra formulerat! Var lite i de banorna jag tänker med konsekvenser av sitt handlande.

Eftermiddag
2013-12-18 15:02
#10

Om du fortfarande vill umgås med I föreslår jag att du tar upp följande två argument för att få henne att sluta:

1. Självklart har I rätt att ha sina åsikter, även om de är homofoba. Däremot har hon inte rätt att alltid ge uttryck för dem och inte på vilket sätt som helst. Du kanske kan fråga henne vad hon skulle tycka om någon förolämpade henne på grund av något hon är intresserad av, någon åsikt hon har, religion eller utseende.

2. D har inte valt sin sexuella läggning. Han kommer inte ändra sig bara för att hon mobbar honom, vare sig han vill eller inte. Fråga henne vad hennes poäng med mobbingen är. Vill hon göra D ledsen, är det hennes mål? Vill hon bara att alla ska veta vad hon tycker, varför är det så viktigt för henne i så fall?

Jag tycker inte att D ska ta diskussionen med I utan att du ska göra det, om du vill förstås.

monstermash
2013-12-20 19:11
#11

Vi använder inte "X" på HBT, tänk på en bättre rubrik nästa gång! :)

Anonym
Anonym
2013-12-20 19:50
#12

#11 sorry gjorde så eftersom att "i" är så taskig och vissa kanske blir ledsna/sura… /kompis

Sukram
2013-12-22 02:20
#13

En liten tanke bara, kan det vara så att "I" är/ har varit attraherad av "D" och känner en viss avundsjuka eller svek när D kommer ut???

Annons:
Anonym
Anonym
2013-12-22 17:29
#14

#13 hon var kär i honom för 7 år sen /kompis

Praefatio
2013-12-28 13:24
#15

Sätt ner foten ordentligt, det är troligen det enda som kommer att hjälpa. Jag förstår verkligen att det känns skitjobbigt, men det kommer kännas rätt och bra efteråt. Säg inte bara "Nu får du inte vara med oss längre," utan ge I en sista chans att välja rätt:

"Det där du säger är verkligen inte okej. Antingen lägger du ner din attityd gentemot homosexuella, eller så får du hitta andra vänner. Vi gillar inte haters!"

Upp till toppen
Annons: