Annons:
Etiketttrans
Läst 711 ggr
monstermash
2/6/14, 1:38 AM

TV6 anklagas för transfobi

"Tv-kanalens trailer för ett avsnitt av "Two and A Half Men" väcker känslor i sociala medier och den anklagas för att vara transfobisk.

En av männen i serien ligger nämligen med en kvinna som tidigare varit man och i serien ses det som något äckligt och humoristiskt."

"Men TV6 kommer inte att byta ut eller ta bort trailern.

– ”Two and a half men” är en av världens mest framgångsrika sitcoms och vi har inte för avsikt att gå in och censurera vare sig humorn i programmet eller dess trailers. Deras signum är att de driver med allt och alla, säger MTG TV:s presschef

Max Lagerbäck till Dagens Media.

Han fortsätter: 

– Alla har inte samma typ av humor och humor provocerar ibland. Jag ser ingen anledning att be om ursäkt."

Källa

Annons:
kastrullhund
2/6/14, 2:36 PM
#1

Personligen reagerade jag starkt negativt när jag såg den nämnda scenen i serien men iom att sexan sänder andra starkt provocerande serier som Family guy m.m. så har jag viss förståelse till att de inte tar bort scenen i reklamsnutten. Visst är det tråkigt att man ska fortsätta blåsa liv i myten att transpersoner är mindre kvinnor eller män jämtemot cis personer men om alla serier som provocerar skulle tas bort från sexan så undrar jag vad som skulle bli kvar. Trots allt så är det ju långt ifrån bara transpersoner man driver om, speciellt i two and a half men… (hint: könsroller, blondiner etc)

Wony
2/6/14, 5:42 PM
#2

Jag blev fundersam när jag såg reklamen, men tänker lite som #1. Man kan inte censurera och ta bort allt, särskilt i serier som bygger på att driva med stereotyper. Däremot kan jag hålla med om att det inte gynnar transpersoner.

iWontBite
2/7/14, 11:19 AM
#3

Reagerade också, men det jag reagerade på mest var inte klippet från själva serien där karaktären säger att han legat med en transkvinna (för helt ärligt är väll hela serien byggd på sexism och potthumor, vilket inte är okej men en annan debatt) utan att tv6 kallar det för "den värsta dejten du kan råka hamna på" eller något sådant. Klippet de visade från programmet var ignorant som väntat, men TV6's kommentar var transfobisk så det skrek om det

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

kastrullhund
2/7/14, 2:50 PM
#4

#3 Grymt bra sagt

Upp till toppen
Annons: