Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 1021 ggr
[MsHammer300]
2014-02-07 23:12

Osäker

Hej. Nu är det så att jag är ganska säker på att jag är Trans men ibland tvekar jag. (kom på det igår)

Vi har haft sexualitet-tema hela veckan i skolan och har då snackat om allt möjligt, bland annat HBTQ. Och vad de berättade borde jag vara en Transvestit? (stavning? XD). Det förklarar ju liksom en del av mitt liv. Sen 3:an har jag haft kort-klippt hår tills min pappa förbjöd det i slutet av 8:an (går i 9:an nu) då jag såg ut som en kille och alla kallade mig kille också. Sen har jag haft "kill" kläder större delen av mitt liv och eftersom jag har växt upp med 2 bröder beter jag mig även som en. Alla kompisar jag har mött trodde från början att jag var kille, både för beteende och utseende. Och jag trivs såklart att bli kallad kille, ibland XD. Har också ibland "glömt" att jag är tjej och fantiserat att jag är en kille. Men jag är tjej, och det trivs jag också som, fast jag sminkar mig inte, eller gör sådant som "normala" tjejer gör, men jag är tjej, och det vet jag om. jag är ju inte direkt "rädd" för att beté mig feminint ibland, men gör det sällan. Har alltid stuckit ut bland tjejer och andra personer, men som sagt framför allt tjejer.

Men min mamma säger att jag inte är Trans, för jag är inte så "extrem", hon tycker att jag betér mig tillräckligt kvinnligt för att inte vara det. Men var går gränsen, liksom?

Nu kan jag förstå att det kan vara svårt att bedöma eftersom ni inte har träffat mig, eller för att det kanske inte finns en speciell "gräns" för det hela. Men all hjälp är välkommen :)

Annons:
Tavern
2014-02-08 01:10
#1

Man måste inte vilja vara en macho-man bara för att man är tansa 🙂 Finns massor med olika typer av transor, som är väldigt olika i sin "extremhet". Man kan vara allt från androgyn, till att växla mellan att vara man eller kvinna, till att helt vilja byta kön och allt där emellan.

[MsHammer300]
2014-02-08 09:05
#2

#1 så man skulle kunna säga att jag är en Transa då? :)

Tack för svaret ^ ^

JenjenX
2014-02-09 22:32
#3

Du kanske bara kan identifiera dig som en "odefinierad transperson" 🙂 Man väljer ju helt själv vad man vill kalla och förklara sig själv som. Om man ens vill bli kallad för någonting annat än en människa.

En väldigt maskulin biologisk man som klär sig i "kill-kläder" och trivs i sin kropp kan ju vilja bli kallad för pronomenet "hon" (även om det är väldigt ovanligt och folk skulle bli väldigt förvirrade och/eller upprörda) för vem vet hur många olika anledningar. Jag menar…finns det några speciella drag som en "hen" måste ha för att bli accepterad som en "hen"? Om inte…vad är då skillnaden mellan Hen och han o hon?

Jag personligen ser alla identifieringar (transa, drag, intergender m.m.) bara som "hjälpmedel" att hitta personer med liknande identifiering som en själv och det blir ju lättare om man redan har ett bra ord och inte behöver förklara sin identitet grundligt varje gång. Det blir också enklare att kolla upp saker snabbt t.ex. på nätet om man vill hitta information om en specifik identitet (man måste ju veta vad man ska skriva i sökfältet liksom).

Nu blev det här ett ganska långt svar men jag hoppas du förstår ungefär vart jag ville komma och förlåt om det blev lite osammanhängande men jag är lite trött i huvudet 🤦‍♂️

P.s! Din pappa är en tönt som förbjuder dig att klippa håret! 😛 och om du har lust kan du berätta för din mamma att man inte behöver vara "extrem" för att vara kvinna och därför behöver man inte heller vara "extrem" för att vara Transvestit? ^^

Jag gillar spel, illustration och randomness! Galen

[MsHammer300]
2014-02-10 09:53
#4

#3 tack!!! :D Förstår det mesta, och jag har nu kommit fram till att jag är något emellan kille och tjej :3 men jag struntar nog i att försöka förklara för mamma, för hon verkade inte bry sig så mycket :P

Men tack så mycket för svar!!!! <333

[reunion]
2014-02-20 01:16
#5

Jag vet hur svårt det är att veta vem en är och vart man passar in. Gränserna är aldrig så tydliga som utomstående kan tro.

 Lycka till med alla funderingar kring allt och hoppas att din omgivning accepterar dig för vad du än vill eller inte vill definiera dig som! :)

[MsHammer300]
2014-02-20 16:16
#6

#5 tack ^ ^

Annons:
Upp till toppen
Annons: