Annons:
Etikettdiskriminering
Läst 2980 ggr
Klebold
2014-02-08 20:34

Transfobi i melodifestivalen

Var det bara jag som hörde att en utav programledarna kläckte ur sig en transfobisk kommentar när han presenterade "Pink Pistols"? 
Blir så irriterad. Spelar ingen roll ifall det var ett skämt eller ej - det var vidrigt. Normalisering utav transfobiska skämt borde inte vara okej.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Annons:
molam
2014-02-08 20:38
#1

Jag rycker inte man ska säga i teven "inget jag stöttar men här kommer pink pistols" eller vad sjutton han sa…

Tänkte dock på en sak, var dom transvestiter eller hade dom bara peruk och klänning för att?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Klebold
2014-02-08 20:39
#2

#1 Definitivt inte! Vet faktiskt inte.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Mantissa
2014-02-08 20:40
#3

Meh, det var ju klart skämt (det var meningen efter som var skämtet som han sa med "hennes" röst) då han själv har en kvinnlig karaktär :)

Klebold
2014-02-08 20:42
#4

#3 Man ska ändå inte normalisera transfobi i ett program som väldigt många människor kollar på. Det kanske var ett skämt och så men när så många människor ser det och får för sig att det är okej kan det gå lite fel.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Alex
2014-02-08 20:43
#5

Han sa att han själv har lite svårt för sånt, och sen la till med dialekten till en av hans egna karaktärer (se videon), så ja, ett skämt eftersom han uppenbarligen inte alls har svårt för sånt. :) Sen kan man ju tycka att det är onödigt ändå, i såna sammanhang.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Klebold
2014-02-08 20:46
#6

#5 Då förstår jag lite mer. 

Men jag tog faktiskt ganska illa upp med tanke på att jag haft tidigare vänner som tagit liv av sig pga transfobi o.s.v. Och då bara känns det så fel att det finns folk som skämtar om det även fast de kanske inte var menat på ett elakt sätt.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Annons:
Wony
2014-02-08 20:53
#7

Jag kan tycka att vissa skämt inte platsar i en sådan sak som just Melodifestivalen. Det ska vara tolerant, öppet, familjevänligt osv. 

Även skämt kan såra!

Mantissa
2014-02-08 20:57
#8

#7 Men vad är mer hbt-vänligt än mellon?

Wony
2014-02-08 21:22
#9

#8 Man kan ju ifrågasätta bruket av skämt som inte platsar där. Just transpersoners tillvaro är dessutom inte den enklaste. Många möter mycket oförstående i samhället, och även hat och våld. 

Man kan ju faktiskt låta bli att dra skämt som matar de tendenserna.

Anonym
Anonym
2014-02-08 21:29
#10

Jag tycker att man ska kunna skämta om i princip allt. Människor kan ta illa vid sig, och rent av ta livet av sig, för allt möjligt. Människor som är feta, rödhåriga, homosexuella, mörkhyade, transsexuella, allt. Jag är lesbisk, och drar någon ett lesbiskt skämt tar jag inte illa vid mig, och jag tar inte livet av mig. Det ligger så mycket mer bakom folks självmord än allmänna, icke illa menade eller personligen riktade skämt.

Det måste finnas en gräns i hur tabu det ska vara att skoja om saker. Att skoja om hbt hjälper enligt mig att normalisera det, precis som vi skojar om allt annat.

Penmedown
2014-02-09 19:34
#11

Håller med #10. Det finns gränser, eller rättare sagt, rätt och fel tillfälle, men ibland gör vi en höna av en fjäder. Ett ämne är bara så känsligt som vi gör det.

Ska vi gå på tå runt en viss läggning, hudfärg, stil, osv, så är det svårare att normalisera den.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

62546
2014-02-10 19:31
#12

#10 #11 Jag bryr mig inte om vad ni har för könsidentitet eller för sexuell läggning. Det jag bryr mig om är att ni snackar skit. Ja, man kan skämta om allt. OM det är RÄTT person som skämtar om det, och vid RÄTT tillfälle. Och att skämta om transpersoner (som förövrigt är en väldigt utsatt grupp i samhället) under bästa sändningstid är inte okej. Och det är ännu mindre okej att säga att vi borde kunna ta det för vad det är, ett skämt. Som Transsexuell vet jag själv hur jävlig denna värld är. Förmodligen ser inte ni cis-människor detta på det sätt som vi trans* personer gör. För man ser oftast inte fören man bryter mot cis normen själv. Först då märker man alla transfobiska kommentarer, reklamer, artiklar mm som ständigt kastas omkring framför våra ögon. Vi får sträcka på ryggen och hålla huvudet högt varenda gång någon felkönar oss, vi får tåla att folk använder fel namn och vi ska fan inte gnälla om det bara finns herr/dam toaletter. Vi ska även ha förståelse för att folk kan bli provocerade av vår existens och vi måste förklara HELA tiden. vi måste även komma ut HELA tiden, på ett sätt som homo/bisexuella INTE behöver. I många län har vi inte rött till vård förrens vi är 18 år, och då tar en utredningen MINST 1 år innan vi kan få behanlding. Och Vi har PRECIS blivit av med steriliseringkravet (alltså bli tvångsteriliserade om vi vill byta juridiskt kön). Samtidigt så ska vi brottas med vårt självhat, och hatet till våra kroppar, och kämpa för att överleva. Bokstavligen. För en fjärdedel av oss har försökt ta sina liv, och hälften har övervägt det. Och då, mina kära vänner, är dte väl inte så jävla underligt om vi gör "en höna av en fjäder". För bägaren rinner över tillslut och orken varar inte för evigt. Och om sanningen ska fram (om ni inte vet det reda) så är homosexuella mer accepterande i samhället än transpersoner. (Kom igen, transsexualitet är till och med stämplad som en sjukdom. Fortfarande)

Anonym
Anonym
2014-02-10 20:11
#13

#62 Göta petter. Ja visst, det är synd om transsexuella. Jättesynd. Men det låter på dig som om det är mest synd i hela världen om transsexuella. Som om det är det värsta man kan bli född som.

Det är också synd om flyktingar. Om svarta människor som ses ned på. Om barn som blir sönderskjutna i krig. Om homosexuella som blir mobbade. Och om ensamstående mammor och deras barn som i sverige lever på svältgränsen. Det är synd om alla barn som inte får vara med på allt i skolan för att deras föräldrar inte har råd. Det är synd om djur som blir vanvårdade, om våldtäktsoffer och alkoholister.

Lik förbannat är alla dessa grupper väl hörda i humoristiska sammanhang.

Att haka upp sig på att en man, som iklädd sin mycket älskade kvinnoroll, drar en mycket kort, mycket OPERSONLIG mening med inget ont menat, så pass att det blir ramaskri, det ÄR att göra en höna av en fjäder.

För hur det än är så VET man att detta var INTE elakt menat, detta var INTE riktat till någon av er personligen, och ändå grips det tag i varenda liten fjäder som går att få tag i och ruskas omkring så dunen yr i ilskan.

Det är jättehemskt att folk tar livet av sig. Det är jättehemskt att i många situationer är inte transsexuella accepterade. Men kom inte och börja jämföra för vem det är mest synd om.

Du vet inte vad jag, eller någon annan homosexuell har varit med om. Du vet inte om jag, eller någon annan homosexuell har försökt ta livet av sig. Du vet inte var vi är och inte är accepterade i våra små samhällen.

Varje persons helvete är DENS helvete, och att börja väga vems helvete som är värst, det är att ta det alldeles för långt ner i sandlådan.

Jag får sträcka på mig varje dag. Jag får komma ut varje dag. Jag får stå ut med heteronormer, blickar, antydningar och rena vidrigheter jag också. Och det gör de inte mindre jobbiga än vad du får stå ut med. Skillnaden är att när jag tar illa vid mig, när det gör ont i mig, då är det inga skämt som dras, och då är de personliga.

Det finns en stor skillnad mellan det som hände på melodifestivalen, och det liv du beskriver i ditt inlägg. Det som hände på melodifestivalen hade ingenting med dig eller någon annan att göra.

Ingen ska stå ut med att bli nertryckt, men lägg krutet där sådant faktiskt sker i stället.

/#10

Annons:
Penmedown
2014-02-10 20:34
#14

#12

Jag skrev: "Det finns gränser, eller rättare sagt, rätt och fel tillfälle,"

Du skrev: "Ja, man kan skämta om allt. OM det är RÄTT person som skämtar om det, och vid RÄTT tillfälle."

Då e vi på samma sida, eller hur?  

Men nu är jag nyfiken. Vem är "RÄTT" person, och vem anser sig vara den rätte att utge "RÄTT person"?

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

[postmortum91]
2015-08-17 18:06
#15

Jag vill inte vara respektlös mot någon nu. Men folk blir för lättkränkta idag.
Med det menar jag INTE att det är okej att diskriminera etc. Ni har lika rättigheter som alla andra, jag tycker man ska få skaffa barn om man är något annat än hetero också såklart. Men ibland får man helt enkelt välja sina strider. Den här gången skojade han bara, det får man tåla. Annars skulle vi inte ha någon yttrande frihet alls. Det är många som blir lättkränkta av saker idag samtidigt som vi har riktiga problem inom samma område, men det gäller att fokusera på rätt saker. Hoppas ni förstår vad jag menar. Respekt till er, men även respekt till resten av befolkningen att kunna uttrycka sig utan att bli petat med pekpinne.

Upp till toppen
Annons: