Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 1411 ggr
monstermash
2014-02-14 15:50

Facebook tillåter 56 könstillhörigheter!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Facebooks nya funktion som gör det möjligt att definiera sig som en annan könstillhörighet än man och kvinna lanserades i dag. Inför lanseringen samarbetade Facebook med flera ledande HBTQ-organisationer för att ta fram en lista på totalt 56 könsidentiteter.

– För många betyder det här ingenting, men för det antal som berörs betyder det väldigt mycket, säger Facebooks mjukvaruutvecklare Brielle Harrison till nyhetsbyrån AP.

Harrison genomgår själv en könskorrigering från man till kvinna.

Välj vilka som får se

Användare som väljer en anpassad könstillhörighet kan ange vilka inom vänkretsen som kan se vilket val man har gjort.

"Vi vill att du ska känna dig bekväm med att vara ditt sanna jag", skriver Facebook på företagets Diversity-sida.

I dagsläget är det bara personer med språkvalet US English som kan ta del av de nya valmöjligheterna.

Sajten Slate har listat de 56 könsidentiteter användare kan välja mellan. Androgyn, Transsexuell och genderqueer är några av alternativen."

Källa

Jag bifogar en bild på hur det ser ut, med bara några av valen som finns, från in egen facebook.

Annons:
Tavern
2014-02-15 02:52
#1

Riktigt trevligt! Nu måste man bara komma ut för folk så att man vågar ändra på inställningarna

ChristineL
2014-02-15 11:05
#2

#1 - Om du känner dig bekväm med det, ändra ändå ;) Jag skulle nog gjort det, jag menar, jag har ju inte "kommit ut" som heterosexuell kvinna, ändå står det att jag är kvinna intresserad av män där ;) Men jag kan tänka mig att det tyvärr är annorlunda om man är t/q tex.

monstermash
2014-02-15 13:18
#3

Grymt bra ändring tycker jag!

Wony
2014-02-15 13:38
#4

Jag använder själv inte alls Facebook, men det är ett bra initiativ.

iWontBite
2014-02-15 18:16
#5

Jag kan lägga till att "Cis ……" finns som alternativ också om man bara vill visa sitt stöd för transpersoner (Y)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Salish
2014-02-17 18:53
#6

Hoppas att de gör det globalt också. De flesta av mina vänner har det inställt på svenska och jag UK English. Skönt också att kunna välja vilka som får se vad man valt för kön.

Annons:
Upp till toppen
Annons: