Annons:
Etikettallmänt
Läst 1293 ggr
monstermash
2/22/14, 6:22 PM

Hör BDSM in i HBTQ?

HBTQ <3 BDSM är en medlemsgrupp i RFSL, RFSL har även informerat mycket om BDSM. Undrar därför om ni tycker BDSM ska inkluderas, eller överhuvudtaget inte sammankopplas med HBTQ?

Notera att jag inte frågar om det är samma sak - det är det inte.

Annons:
Sjöstjärna
2/22/14, 6:34 PM
#1

Personligen tycker jag inte alls att de hör ihop. HBTQ handlar om sexuell identitet, alltså vem man är, medan BDSM handlar om om sexuella preferenser, dvs vad man tänder på. Helt olika saker enligt mig.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Tjeja
2/22/14, 6:41 PM
#2

kanske borde höra till queer… men personligen tycker jag inte att det är en sexuell läggning i den bemärkelsen som när man talar om vilka människor man attraheras av.. 

för vem som helst kan ju klä  ut sig liksom.. men vem som helst blir inte man eller kvinna homo, hetero, bi eller trans hur som helst..

Men det är min personliga åsikt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Wony
2/22/14, 6:49 PM
#3

Hm. Det är en knivig fråga. Precis som du säger, TS, så är det ju inte samma sak. Däremot kan jag väl också tycka att det inte är fel att informera om det osv. Däremot känns det mer som något för RFSU, inte RFSL.

Sukram
2/22/14, 8:32 PM
#4

Hur många BDSM-utövare är heterosexuella? Känner inte att det har någon koppling alls med sexuell läggning.

Wony
2/22/14, 8:58 PM
#5

#4 Tror som du. Det finns utövare av BDSM inom alla sexualiteter, vågar jag påstå. homo, hetero, och allt däremellan!

monstermash
2/22/14, 8:58 PM
#6

Om man vänder på det, hur passar HBTQ in i BDSM? Jo, många bdsm-utövare är inte straight…

Eftersom RFSL/RFSU lyfter fram HBTQ och försöker få bort alla fördomar, anser jag att det är bra att de gör samma sak med BDSM, och att BDSM får plats någonstans.

Annons:
Wony
2/22/14, 9:19 PM
#7

#6 Fast det finns ju ändå ganska många som är hetero också.

I grund och botten är det ju ändå en slags fetisch, och det finns ju massor av andra sådana, som borde få plats nånstans i så fall.

Jag tycker att det är en viss skillnad på HBTQ och BDSM/fetischer. Men jag är inte negativ till att dessa får plats, men det kan ju vara på flera ställen, både för straighta, icke-trans, liksom för HBTQ-personer.

Tavern
2/22/14, 9:29 PM
#8

Jag skulle nog säga att de inte hänger ihop.

Själv ser jag hbt som något man är, medans bdsm är något man väljer att uttrycka precis som folk skrivit tidigare. Jag har själv lite bdsm-tendenser men känner att de har helt andra värden jämfört med hbt.

monstermash
2/22/14, 9:50 PM
#9

#7 - Straighta har ju dock ingen direkt förening som vi i HBTQ har, så även om det finns många straighta som utövar BDSM så har de ingen självklar plats att lära sig mer om ämnet på. Därför är det bra att RFSL och HBTQ-världen välkomnar information om BDSM enligt mig. 

Intresserar det straighta så kan de lära sig även genom RFSL om ämnet, och intresserar det inte HBTQ-personer behöver de inte fördjupa sig. :)

Wony
2/22/14, 10:32 PM
#10

#9 Dock så har ju RFSU viss info. Åtminstone överskådligt. 

Frågan är om det inte vore det optimala om BDSM-världen informerar? Nu är jag inte så insatt i vad det finns på den fronten, för det jag kan har jag lärt mig genom böcker och sajter, men eftersom det ändå är relativt vanligt i olika grader så kan jag tänka mig att man inte nödvändigtvis måste blanda in RFSL. Även om jag inte är varken för eller emot att de välkomnar det. Men det bör inte stanna där. 

En sak som jag tror haft en del inverkan på BDSM's framgång är populärkultur, såsom litteratur och film. Tyvärr finns det fortfarande en del misstänksamhet kan jag tänka mig, så på så sätt är väl HBTQ-världen "vana" att så att säga, vara i underläge. Men samtidigt tänker jag, att RFSL ju handlar om just HBTQ-frågor, och BDSM känner inte jag hör dit riktigt. Som sagt, då känns RFSU rimligare.

kII (kent Inge Ingalillsson)
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hej Hopp!

Ganska många HBTQ:are har sex.

En del har BDSM-sex.

Bamsekramar

/kII

kent Inge Ingalillsson

[WiresInABox]
3/2/14, 12:29 AM
#12

Tycker inte att BDSM hör ihop med begreppet HBTQ eller ska kopplas till sexuell läggning/identitet, men jag tycker inte heller det är konstigt att det inkluderas och informeras om det i HBTQ-kretsar liksom!

Av vad jag tagit del av RFSL (Ungdom) så handlar mycket om information om sex, säkrare sex, sex på schyssta villkor och så vidare. Där finns också en öppenhet för olika sexuella praktiker, att det inte antas att alla bara har "vaniljsex" eller vad man kallar det, att alla sätt att ha sex är okej så länge alla inblandade är med på det osv. Så tänker jag på det är det klart BDSM kommer in där på ett hörn, och om man ändå informerar om sex så kan man ju ta BDSM när man ändå håller på.

Jag tror också att om man vill utöva BDSM kan det kanske kännas bra att få vara i ett sammanhang med andra HBTQ-personer, för BDSM-världen är väl säkert påverkad av trista heteronormer som överallt annars som kanske inte känns så välkomnande.

Upp till toppen
Annons: