Annons:
Etikettallmänt
Läst 2207 ggr
monstermash
2014-03-10 22:17

HBTQ inom Sexualkunskap kursen

Ni som har läst sexualkunskap i skolan, diskuterade ni mycket omkring HBTQ? Kändes det som att skolan tog det på allvar?

Annons:
monstermash
2014-03-10 22:18
#1

Min skola tar HBTQ-frågan på allvar när det gäller sexualkunskap, vi har pratat mycket omkring det och de bjöd in RFSL på sexualföreläsning. 

Andra året, gymnasiet.

[Tuulikki]
2014-03-10 22:26
#2

Ingen av mina skolor har gjort det. Ytterst pyttelite i 2an på gymnasiet, men annars ingenting. Trist att det är så!🤮

Fialialej
2014-03-10 22:51
#3

Vi hade väldigt lite sexualkunskap på högstadiet, och då enbart om kroppens fysiska funktioner och vart saker och ting sitter. 

I gymnasiet pratade vi inget om det på lektionstid men jag minns att vi hade en temadag som var bra. Bland annat en föreläsning om HIV och andra svåra sjukdomar som man idag kan leva med, men som fortfarande ses som pesten, typ. 

En annan om kvinnors könsorgan, att kvinnor också får reaktioner som liknar stånd ,utlösning osv - om kvinnors orgasm, om kvinnors sexualitet över lag (den här var väldigt bra!). Sen minns jag inte om vi pratade ur ett hetroperspektiv, men tror inte det var Såååå farligt med det som det kan (och brukar) vara när man pratar sex. Jag hade nog reagerat på det i så fall. Tyckte som sagt det var en bra temadag. :)

"På natten är alla katter svarta"

Hoseok
2014-03-11 00:16
#4

Blev så sjukt besviken på min skola som inte tog upp något om HBTQ, varken högstadiet eller gymnasiet. Vi fick skriva lappar och lämna till läraren på gymnasiet, med tips på vad vi ville snacka om på sexualkunskapen. Jag valde HBTQ-frågor, men nä..

Kimji
2014-03-11 10:21
#5

Gick ut gymnasiet för 10 år sedan och hbtq-frågor nämndes aldrig under min skolgång. Det hade verkligen behövts.

Rodentfreak
2014-03-12 12:21
#6

haha hum det ända på sexull kunskapen vi hade var en upgift vi fick en lektion där vi skulle skriva ett brev till en påhitad homsexul kompis där vi skulle påpeka att det inte var nåt fel att vara homo. Lol mer än så nämdes inte hbt what so ever.

Annons:
Wony
2014-03-12 16:41
#7

Vi hade inte så jättemycket information om HBTQ, tyvärr. Visst fanns det väl, men inte alls i den omfattningen som man hade önskat. Var nog mest konstaterandet att HBTQ finns.

Däremot hade vi något studiebesök i högstadiet till Ungdomsmottagningen, där var det väl lite mera om det.

Tavern
2014-03-12 23:31
#8

Vad jag kan minnas togs inte HBTQ upp alls någon av gångerna jag haft sexualkunskap. Det enda vi fick göra var att lära oss anatomin för vårat eget kön, titta på Bullen, titta på inplastade kondomer och lära oss hur länge man hade på sig att göra abort.

Stiw42
2014-04-01 06:31
#9

Det enda som togs upp då jag hade sexualkunskap i högstadiet om HBTQ var att homosexuella fanns, punkt. Ingenting om de andra inriktningarna i HBTQ (tror inte ens de nämde ordet hbtq). Istället lärde vi oss om könsorganens olika delars namn och namnen på könssjukdommar, allmänt kunskap som endast en gynokolog skulle behöva.

Praefatio
2014-04-01 11:43
#10

Vi hade sexualkunskap i högstadiet och pratade aldrig om HBTQ, utan enbart om könsorganen, sjukdomar och skydd. Dumt. I gymnasiet hade det nästan varit överflödigt att ha undervisning om det, vi hade procentuellt sätt väldigt många lärare som var öppet gay och gärna svarade på frågor om det var något, så för den som gick på den skolan var homosexualitet ett väldigt "okonstigt" inslag liksom. Vi hade inte en enda elev som tyckte det var någon skillnad på folk och folk eller att det var något att prata om, grymt skön stämning. I och för sig hade det nog varit nyttigt att tala om transdelen av HBTQ.

Entjejärjag
2014-04-05 12:25
#11

Vi hade mest det på samhellskunskapen men blev inte så mycket, annars lite på svenska lektionen :(

ChristineL
2014-04-05 12:27
#12

Nu är det ju typ 15 år sedan jag hade sexualkunskapen, men minns att vi gick igenom betydelsen av homo, bi, hetero, Transsexuell, Transvestit?, men inte så mycket mer ingående.

Upp till toppen
Annons: