Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 934 ggr
monstermash
2014-03-19 22:07

Jag är en vanlig människa.

För mig är det inga svårigheter att stå för att jag är Bisexuell. Jag skäms inte och jag är inte rädd för folks reaktioner. I och med det känner jag ett ansvar att faktiskt våga ta debatten om HBT, sprida kunskap och ta död på fördomarna. Just eftersom det finns så många som inte kan gå ut med sin läggning, som inte vågar ta platsen, och då känner jag att vi som vågar bör göra det. Någon måste föra även de tystas talan. Självklart är det varje individs individuella val, men har man möjlighet tycker jag man ska stå upp för HBTQ-personers rättigheter. Oavsett om man vill göra det genom att vara aktiv i en hbt förening, delta i pride tågen, argumentera mer eller mindre anonymt på internet etc. 

Det är därför jag som Sajtvärd försöker vara öppen med vem jag är, jag skäms inte över min läggning. Om min öppenhet kan bidra det minsta till att det avdramatiseras, så har jag på sätt och vis lyckats även om kampen är långt ifrån vunnen. Jag är en vanlig människa, och jag kan förändra bara genom att våga vara öppen med min läggning. Om alla som vågade vara öppna med sin läggning tog mer plats och kämpade för hbt-rättigheter, så skulle vi tillsammans avdramatisera det. Vi skulle sprida kunskap, tillsammans. 

Hur ser ni på detta?

Annons:
Grodan
2014-03-19 22:09
#1

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

monstermash
2014-03-19 23:42
#2

❤️

vallhund
2014-03-20 00:17
#3

Tack söta du.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Wony
2014-03-20 07:50
#4

Ju fler som står för det, ju fler som kämpar för allas rättigheter, desto bättre! 👍

JustRobin
2014-03-21 02:38
#5

Couldn't agree more! :) det behövs för de som inte kan eller orkar möta fördomarna som finns varje dag

nlinds
2014-03-21 12:34
#6

Bra skrivet ! Jag håller fullständigt med. Jag är också väldigt öppen med min läggning, och försöker så gott jag kan ge råd och stöd till de tysta ❤️

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
monstermash
2014-03-21 12:50
#7

Tillsammans skapar vi en förändring! ❤️

[::Vera::]
2014-03-23 21:04
#8

Bra tråd! 🙂Jag är en av de som inte alls trivs att stå i rampljuset, debattera, prata om min homosexualitet i alla möjliga sammanhang, gå i pridetåg osv. Jag har nog inte heller tänkt att jag kan tillföra något betydande i de lite större sammanhangen kanske. Är nog lite mer åt det inkännande hållet och trivs bäst med att hålla mig i bakgrunden. Det är bara så jag är som person.

Jag är helt öppen med min läggning, och om någon undrar eller när det naturligt kommer på tal så säger jag som det är. Lite medvetet gör jag inte en stor grej av det, för när jag avdramatiserar det hela, så ser andra det på det viset med. Och för mig känns det då bra.

Jag vill tro att det kan vara bra att visa att även vi är unika med olika behov. Att vi inte är objekt , utan människor med behov, känslor, svårigheter, glädjeämnen, mångfasetterade som vem som helst. Än idag hör jag alltså…uttalanden att Hen är ju homosexuell. Punkt. Det är liksom förklaringen på allt! Det gör mig så arg. Och nu är jag ju den personen som blir stum av förvåning, och som inte kommer på vad jag ska säga förrän efter en halvtimma. Och då sitter ju personen på statoil och käkar korv. Och så blir jag arg för det med.

Som många andra så har även jag haft en kämpig resa med mig själv, min familj och andra, pga min läggning. Idag när jag är cool med mig, så kan jag ibland känna att jag skulle vilja göra mer för de som tycker att det är jobbigt, inte orkar stå upp för sig själva när det behövs, kämpar för acceptans osv. Eftersom det inte är speciellt tydligt med mig, så inbillar jag mig att andra som kanske behöver stöd inte förstår att jag kan vara ett.

Har funderat på vad jag KAN göra…?

monstermash
2014-03-23 21:11
#9

Just din frågeställning i slutet tycker jag du ska skapa en egen tråd om. Så är chansen större att du får fler svar på din fråga. Det finns massor man kan göra.

[Tuulikki]
2014-03-23 22:28
#10

Jag gör som du. Är öppen om min läggning utan att skrika ut den. Svarar på nyfikna frågor och slår hål på fördomar 😊

[WiresInABox]
2014-03-24 00:32
#11

Jag tror också det är bra att vara öppen men har samtidigt respekt för att alla inte vill/kan. Jag har själv haft svårt med det och har det fortfarande om än inte i samma utsträckning. Jag har i och för sig svårt att vara öppen i största allmänhet även när det kommer till småsaker. Jag är transkille och under lång tid var mitt mål att leva helt som kille efter könskorrigeringen, "mörka" min bakgrund. Jag vill vara som vilken vanlig kille som helst. Det vill jag verkligen inte längre, har helt bytt inställning till mig själv, min könsidentitet och min bakgrund.

För det första vill jag inte ens genomgå hela processen, har stannat lite mitt i och är nöjd så! För det andra har jag inte mycket i livet att skryta med, så att mörka min största utmaning, något som gjort mig så stark, utvecklat mig, satt mig på prov, gett så ovärderliga erfarenheter känns som en skymf mot mig själv. Även de erfarenheter jag har att leva både som man och kvinna socialt sett känns dumt att bara kasta bort som om det inte betyder något. Nu vill jag att folk ska veta att jag inte är biologisk man, att jag på ett sätt är stolt över att vara trans och lite genderliquid som jag mer och mer känner mig.

Dock är jag en väldigt introvert, tystlåten och stängd person så jag går ändå inte och berättar för alla och envar och sprider mina budskap ändå, vilket jag på ett sätt kan ha dåligt samvete över att jag inte gör. Men när jag lär känna någon berättar jag, och på internetforum är jag helt öppen med det. Kanske kommer det tids nog spegla av sig även IRL. För det finns många sammanhang där jag inte vågar vara öppen eller där det inte känns aktuellt att berätta. Jag råkade avslöja mig på min kvällskurs att jag kan skriva med både vänster och höger hand, t o m DET kändes jättejobbigt! Som att jag blottat något som jag inte borde eller som att jag försökte göra mig märkvärdig. Så vågar inte tänka på hur det skulle vara att avslöja min könsidentitet. Eller sexuella läggning för den delen (är bi) men det kommer ofta lite i skymundan för min del.

Upp till toppen
Annons: