Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 3270 ggr
monstermash
3/22/14, 12:04 PM

Måns: Homosexualitet är en avvikelse

– Jag tror att mannen föds med en automatisk dragningskraft till honan, och kvinnan likaså, säger Måns medan de andra middagsgästerna blir tysta.

– Så måste det väl vara någonstans, förtydligar han medan Miriam snabbt kontrar med en motfråga:

Så du menar att homosexualitet är en avvikelse då helt enkelt?

– Ja, det menar jag. Jag menar inte att det är något fel överhuvudtaget. Men jag tror, det naturliga är ju att det är man och kvinna som gör barn ihop och därmed får hela arten att fortplantas, säger Måns.

"En grundläggande tanke"

De andra gästerna reagerar med att ställa motfrågor - ännu en gång.

– Det är väl fullt lika naturligt att man och man vill ligga med varandra, eller kvinna med kvinna? säger Miriam.

– Nej, det är inte lika naturligt, om vi ser till… I och med att de inte skapar barn ihop, säger Måns Zelmerlöw i programmet.

Miriam Bryant:
– Det är inte lika vanligt skulle jag kanske säga?

– Naturligt är det ju definitivt, säger Pluras sidekick Adrian Modiggård.

– Någonstans måste det vara så att det finns en grundläggande tanke i oss från födseln att vi ska föra arten vidare, det tror jag finns i alla arter, säger Måns Zelmerlöw.

"Homofobi i sin renaste form"

"Idol"-profilen Alexander Bard blir rasande arg när han fått höra vad Måns Zelmerlöw säger i programmet i morgon.

– Det är för jävligt av honom ärligt talat. Förbannade jävla skithög säger jag bara. Tönt. Han borde veta bättre vid det här laget 2014 och vara lite bättre upplyst och ha bättre kunskaper om saker. Det är som att höra en röst från 1800-talet, säger han till Expressen.se.

Hur rimmar det med att han varit programledare för QX Gaygalan tycker du?

– Det stinker, det stinker lång väg. Det där är homofobi i sin renaste form, säger Alexander Bard till Expressen.se.

Men det finns också dem som står på Måns sida. En av dem är den kände gayprofilen Lars-Åke "Babsan" Wilhelmsson, som tar Måns Zelmerlöw i försvar.

– Jag kan bara säga utifrån när jag jobbat med honom redan långt innan han var programledare för "Allsång på Skansen" att han är väldigt accepterande och inte alls tycker att det är något fel. Okej, han menar väl att det är onormalt för vi kan inte få barn själv, och det kan ju jag säga också, att det är så, säger Lars-Åke Wilhelmsson till Expressen.se.

Hela den långa artikeln hittar ni här.

Annons:
Wony
3/22/14, 12:19 PM
#1

Tja. Rent krasst är det ju så att man och kvinna fortplantar sig och för arten vidare. Det går inte att komma ifrån hur man än vrider och vänder på saken, trots allt. Rent krasst är majoriteten av världens befolkning heterosexuella. Det går inte heller att komma ifrån.

Sedan kan jag tycka att man borde konstatera att en majoritet föds med en dragning till det motsatta könet, istället för att alla gör det.

Tavern
3/22/14, 4:20 PM
#2

Jag attraheras av mitt motsatta kön men inte har jag någon vilja att föra arten vidare för det 😂

Kimji
3/23/14, 1:32 AM
#3

Som biolog blir jag lika förfärad varje gång jag hör folk använda evolution som ursäkt för att berättiga sina fula åsikter. Evolution och individens val har ingenting med varandra att göra.

Sukram
3/23/14, 1:39 AM
#4

Jag brukar uppfatta Måns som en sympatiskt person och med tanke på att han ledde QX-galan och bjöd mkt på sig själv så tror jag han hade otur när han tänkte…

Många har svårt att skilja på naturligt och vanligt. Det är naturligt att vara homosexuell (det förekommer naturligt bland flera hundra arter). Men det är inte lika vanligt att vara gay för trots allt är heterosexualitet vanligare och det krävs rent biologiskt att ägg och spermier är inblandade för att fortplanta sig. Sen kan vi idag ändå få barn men det var ju inte så arten utvecklades. 

Måns insåg nog själv att han hade trasslat in sig i ett konstigt resonemang och ville ju att det inte skulle sändas.

Praefatio
3/28/14, 10:08 PM
#5

Jag har svårt för folk som slänger sig med begreppet "naturligt" överhuvudtaget, i alla möjliga sammanhang. Det kan vara ett av världens mest överanvända, ursäktande och luddiga ord. Vaddå "naturligt"? Vad menar personerna som använder detta?

Naturligt i bemärkelsen att det förekommer i naturen? För det det homosexualitet. Det finns gott om djurarter bortsett från människan som har sex med individer av samma kön.

Naturligt som i "evolutionärt fördelaktigt"? Jamen, säg det då för fasiken. Då kan vi nämligen börja diskutera hur evolutionärt fördelaktigt vi människor lever idag i övrigt. Diskutera typ shoppande, godisätande och hobbyutövande som också är rätt värdelöst ut ett evolutionärt perspektiv men många njuter av ändå. Och som inte är fel bara för att det inte för den mänskliga rasen framåt.

Naturligt som i hälsosamt för individen?

Eller naturligt som i vad då? Nej. Tycker man nu att homosexualitet är fel och känner att man måste uttala sig om det så kan man för fasiken åtminstone sluta stödja sig på luddiga ord och bestämma sig för vad man faktiskt tycker. Argumentera för sin sak istället för att bara kräkas ur sig bekväma fraser och sedan inte ens kunna stå för vad man just sagt.

Morphogenesis
3/29/14, 3:21 PM
#6

#5. Jag stör mig också på det luddiga i att hävda att någonting är "naturligt". Bra skrivet!

Annons:
kastrullhund
3/29/14, 7:39 PM
#7

#5 Detta var bland det bästa jag läst på länge! :)

monstermash
4/1/14, 2:00 AM
#8

Intressant att läsa hur ni resonerar! :)

Upp till toppen
Annons: