Annons:
Etikettallmänt
Läst 669 ggr
[::Vera::]
3/23/14, 10:42 PM

Vad kan vi göra för varandra?

Jag själv är inte den som går i frontledet eller är den som utmärker mig speciellt när det gäller min läggning. Är homosexuell, men det varken syns eller hörs speciellt mycket. Jag är en person i bakgrunden så att säga, och trivs bra med att ha det så. Jag är inte alls rädd för att vara öppen, utan jag är bara så som person.

Men känner att jag skulle vilja kunna göra mer för oss som är HBT. Eftersom jag inte är så ”synlig” , kanske andra inte förstår att jag finns och kan vara ett stöd, lyssna eller stå upp för de som inte själva riktigt har ork eller mod.

Jag behöver lite tips …Kan jag göra något? Vad kan jag göra?

Som några personer skrev i en annan tråd, så behöver vi sprida mer kunskap och vi behöver slå hål på fördomar. Det verkar ibland hopplöst, som att fördomarna aldrig tar slut! Finns det något mer som vi kan göra för att få större respekt och acceptans? Hur?

Annons:
Anonym
Anonym
3/23/14, 10:46 PM
#1

Jag gör inte heller mycket. Håller mig mest för mig själv. Men har alltid ett pride-randigt skosnöre på min vänstra sko. Det står för mig för kärlek och respekt för alla, och jag hoppas att jag för någon som ser det kan skänka lite glädje. :) /Lou

[::Vera::]
3/23/14, 10:52 PM
#2

Ahh! Jag tänkte nyss tanken att jag skulle skaffa ett regnbågssmycke av något slag. Skosnöret är ju perfekt! Ja, jag skulle absolut bli glad om jag såg det. 🙂

Wony
3/24/14, 7:02 AM
#3

Jag står inte direkt och skriker ut det heller, den som frågar får svar, liksom. Jag har en tröja med regnbågstema som jag har ibland, annars är smycken, skosnören, små detaljer, jättebra. 

Jag försöker också vara ett stöd för de som vill ha ett stöd, oavsett läggning eller kön. Jag har också förklarat för en del bekanta vad det innebär att vara Genderfluid, och också berättat en del om transpersoners situation.

monstermash
3/25/14, 6:07 PM
#4

Informera folk, det behövs mer information ute i samhället om HBTQ. Räcker ju med att ta upp ämnet om man läser något i tidningen om HBTQ lite i förbifarten. Förhoppningsvis är det någon som svarar och vill forrsätta diskussionen. Kanske mer för den som är mer framåt dock… Dela HBTQ event/statusar på fb och andra sociala medier, regnbågsskosnören lät ju fantastiskt enkelt sätt att ta ställning på! #3 säger något viktigt där med, att hjälpa folk om man kan. Det behöver inte vara mer komplicerat än att svara på nyfiknas frågor här inne på forumet och/eller stötta de som behöver det i samband med att hitta sin läggning eller komma ut..

karin46
3/31/14, 11:12 AM
#5

Nu under våren och sommaren ordnas Pride-parader på flera orter i landet. Om du har möjlighet så gå med i en, det är många både HBTQ och hetropersoner som går med för att visa sitt stöd samt det är en rolig grej.

I de flesta län finns RFSL-föreningar, om du går in på www.rfsl.se så hittar du dem. Med att bli medlem i RFSL (100:-/kalenderår för vuxen) stödjer du också deras möjligheter att agera starkare i olika frågor samt som remissinstans. (Medlemskapet gäller både regionalt och lokalt).

Du kan också engagera dig i din närmsta lokalavdelning och deras aktiviteter. På flera orter i landet ordnar lokala RFSL regelbundna cafékvällar och ju fler som vill ställa upp och hjälpa till desto bättre. Dessa cafékvällar i egna lokaler ger hbtq-personer en möjlighet att träffas i en trygg miljö där de kan få "vara sig själva".

Själv är ja engagerad sedan många år i RFSL Värmland och vi har en lokal i centrala Karlstad. Våra onsdagscaféer är öppna för medlemmar och gäster, därutöver har vi olika aktiviteter för enbart medlemmar. Vår RFSL Ungdom har också varannan vecka Fredagsmys för medlemmar under 30 år.

[::Vera::]
3/31/14, 9:11 PM
#6

#5 Ja det är en bra sak att bli medlem i RFSL igen! Ska kolla upp om det behövs någon hjälp på lokalnivå med aktiviteter sen… När jag får någon ordning på mina egna praktiska saker och annat. Tack för tips. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: