Annons:
Etikettallmänt
Läst 1019 ggr
Castiel.
3/24/14, 9:43 AM

Synen på homosexualitet under 1800-talet

Jag håller på att träna inför nationella provet i Svenska 3 och jag har fått i uppgift att välja ett ämne som jag tycker är intressant och så ska jag skriva en essä om det. Jag har valt att skriva om homosexualitet, vad Bibeln säger om det osv. Jag har Googlat runt en del men kan inte hitta information om hur det var med homosexualitet under 1800-talet och under 1960-talet. Om det är någon här som växte upp under 1960-talet och som fortfarande minns hur det var, kan ni dela med er till mig? Lite svårt att få information om homosexualitet under 1800-talet, men jag får fortsätta leta.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
JustRobin
3/24/14, 12:35 PM
#1

Jag är inte uppväxt under 60-talet är 23 år gammal, haha, men skrev själv ett arbete en gång och intervjuade min granne som är uppväxt då och ställde bland annat frågan hur man såg på homosexualitet. Hon gav inget superutförligt svar, för det fanns inte så mycket att säga enligt henne, utan man levde som att det "inte existerade" enligt henne. Åtminstone majoriteten. Och att om man trodde någon var det så benämnde man det inte, utan sa att "han/hon är speciell" snarare. Det var svaret jag fick iallafall!

Sukram
3/24/14, 10:03 PM
#2

Man talade nog inte om homosexualitet då homo, bi, trans och andra benämningar inte fanns. Allt föll nog under "sodomi".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sodomi

Castiel.
3/25/14, 8:03 PM
#3

Okej, tack för svar. När tror ni allt hat mot homosexuella började? Jag har en känsla av att det är mer hat mot dom nu under 2000-talet, men jag vet inte hur det var under 70, 80 och 90-talet.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Upp till toppen
Annons: