Annons:
Etikettoff-topic
Läst 950 ggr
muivdni
2014-04-13 21:12

transpersoner som stänger ute

Hej,

jag är trans* och har alltid haft en transkönad social roll. 

Detta har gjort att jag missat "viktig" undervisning i skolan om sex och samlevnad, mest för att jag själv blivit illamående av att malplaceras och lära mig om saker som jag själv finner onaturliga. (Då undervisningen ofta handlar om att ALLA vill ha en partner, ALLA är cis* och antingen kvinnor och män, blabla…) 

Inte förrän nu (jag ska börja gymnasiet) så kom frågan "hur blir ett barn till?". Jag hade inte en aning!  Jag hade nog alltid stängt öronen som mindre för heteronormativ information, eftersom jag kände mig kränkt av sådan information som var så "fysiskt könad" eller hur man nu ska uttrycka det. Dessutom så är jag inte särskilt sexuellt intresserad överhuvudtaget, så sådana frågor och tankar har inte kommit naturligt hos mig, utan kommit utifrån. 

Är det någon annan som har upplevt samma sak?

Annons:
monstermash
2014-04-13 21:15
#1

Jag har aldrig hört talas om en 17 åring som inte vet hur barn blir till. Tror knappast det är vanligt.

Sjöstjärna
2014-04-13 21:24
#2

Ärligt talat låter det ganska otroligt hur någon i 17 år skulle kunna undvika att snappa upp hur barn blir till. Är du säker på att det var det du menade att skriva?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

muivdni
2014-04-13 21:45
#3

#2 jag syftar på att man stänger ute heteronormativ information och därför missar olika saker, exempelvis transsexuella pojkar som får mens och blir chockade, förstår ingenting och tror att de har blivit sjuka eller nåt. 

Sexualkunskap i skolundervisningen handlar mycket om att man ska se sig själv, jämföra informationen mot sig själv, identifiera sig med den osv. 

I och med att min omgivning ofta misstog mig för att vara flicka och tog därför för givet att min kropp och sexualitet var på ett särskilt vis så trodde jag därför som mindre att flickor hade samma sorts anatomi som mig, vilket var fel. När jag blev äldre och flickorna i klassen, exempelvis, kom in i puberteten så insåg jag att det inte alls var som jag trott och jag ifrågasatte hela min omgivning, men på grund av att jag själv inte hade någon roll i detta och därför inte kunde applicera informationen på mig själv så förstod jag inte, blev äcklad och förvirrad och stängde ute. 

Jag är inte dum, det bara är samhället som är trångt.

BlackSpiritWolf
2014-04-14 08:13
#4

Been there, done that. Har varit äcklad av den kvinnliga anatomin (speciellt mensen) ända sedan jag "fick reda på" att jag är tjej och inte kille fast att jag sett mej som en kille hela livet. När puberteten kom och med den mensen så trodde jag att jag var sjuk och frågade pappa vad som var fel. Han lämpade dock över det ansvaret på mamma som sa "men du är tjej då är det helt naturligt att ha mens".

Förstår hur du tänker när du skriver att du har stängt ute information. Jag har också gjort det, har känt mej äcklad och diskriminerad för att dom inte la upp infon så att dom som ville kunde ta till sej den info dom identifierade sej med medan dom som inte ville ha den infon kunde skita i den. I högstadiet var det "Du är tjej därför kommer du få barn i framtiden". Minns att jag protesterade mot det. Alla är inte straighta, gay eller bi, men det verkade på dom som om att det bara fanns dom tre inriktningarna och att om det togs upp andra läggningar (trans exempelvis) så var det jobbigt och nåt som man inte skulle prata om.

Skulle ha behövt info om trans när jag gick i högstadiet. Det hade nog underlättat en del för mej då…

[Rumpstek]
2014-04-16 09:59
#5

Jag blir väldigt nyfiken nu, har ni inte sett att er kropp inte såg ut som andra flickors eller pojkar alls då? Ni som säger sig bli chockade över att vissa kroppsliga funktioner sker.

Upp till toppen
Annons: