Annons:
Etikettallmänt
Läst 1721 ggr
Zolah
2014-05-16 11:21

Asexuella - var hör dom hemma?

Jag satt och funderade var asexuella egentligen hör hemma?

Annons:
molnflygare
2014-05-16 11:26
#1

Hur menar du med "hör hemma"? Inom HBTQ-begreppet brukar asexualitet falla in under queer (där ligger även demisexualitet, pansexualitet, etc), annars är det ju en sexualitet som heterosexuell eller homosexuell, även om asexuell används av personer som känner ytterst begränsad till ingen sexuell attraktion.

: )) kram
2014-05-16 11:26
#2

Menar du på forumet?

Hjärta

Zolah
2014-05-16 11:29
#3

Jag menade om det hörde hemma någonstans under HBQT :) och om detta forumet var en plats man kunde isådanafall vända sig

molnflygare
2014-05-16 11:33
#4

Då förstår jag! 🙂Som sagt brukar det höra hemma under "Q". Jag skulle antingen vända mig till det här iFokusforumet, här finns det säkert många personer (mer än mig själv) som har lite erfarenhet eller kunskap. Annars har du också Nätverket Asexuell via RFSL (http://rfslstockholm.se/medlemsgrupper/natverket-asexuell/), även om du inte bor i Stockholm brukar de vara duktiga på att svara på frågor!

Zolah
2014-05-16 11:37
#5

#4

Jag bor i norrland så det är en bit, finner det lättare att prata öppet på ett forum också än via mail :)

Efter jag hittade en annan person som skrev att h*n var asexuell och länkade började jag fundera om jag själv också föll under den kategorin då - mycket av det som stog på sidan som hon länkade kände jag igen mig i.

: )) kram
2014-05-16 11:47
#6

Jag är också asexuell : )) känner INGEN annan som är det.

Hjärta

Annons:
molnflygare
2014-05-16 11:48
#7

TS, fullt förståeligt att du känner på det sättet. Tyvärr har jag i mina egna efterforskningar märkt att det finns väldigt få bra aktiva forum för asexuella (någon kanske kan motbevisa mig?). Så om du vill diskutera asexualitet med någon eller läsa om andras erfarenheter tror jag att detta forum eller denna tråd skulle vara bra.

ChristineL
2014-05-16 11:51
#8

Asexuella hör väl hemma bland alla andra? Jag tycker inte om att sätta folk i fack.

Zolah
2014-05-16 12:11
#9

#6

det finns nog en del, bara att det är som inte OK för dom flesta att inte vara intresserad av sexuell närhet så man berättar det inte?

#7

Jag har inte hunnit kolla så noga själv, det var den där sidan jag pratade om tidigare - tyvärr försvann länken då sajtvärden raderade meddelandet och hela tråden ( helt utan egentlig orsak också, vilket gjorde mig sur )

#8

tyvärr om man ska finna andra som har liknande problem/intressen osv så hamnar man i fack, annars skulle det inte gå så bra alls att finna information eller vad tror du själv?

Tja, personligen har jag aldrig haft direkt sexuell åtrå efter folk. har alltid haft problem med att förstå varför personer tycker vissa saker är sexigt eller liknande, jag har alltid varit med för personlig närhet.

Jag har varit kär kanske 3 gånger i mitt liv? och har haft sex, men ofta handlade det mer om att jag visste att min partner tyckte om det- jag gillade mer närheten. Jag är ju inte helt utan sexlust, men enligt sidan jag hittade så spelar det ingen roll. Kallades tydligen 'a-gray' då man hamnade på ett grå område då man inte helt avsaknade sexuell drift?

vet att jag räknade mig själv som asexuell när jag var i tonåren, men då jag fick min första pojkvän så antog jag att det inte stämde för folk hade som sagt " asexuell = celibat ".

monstermash
2014-05-16 21:55
#10

#3 Självklart är man som asexuell varmt välkommen att delta i och skapa diskussioner här på sajten! 🙂

Zolah
2014-06-03 11:38
#11

har nog hittat en bättre term - demisexuell :)

Upp till toppen
Annons: