Annons:
Etikettallmänt
Läst 1712 ggr
Rodentfreak
2014-05-18 14:05

Bröllop.. hjälp!!

I sommar ska min syrra gifta sig och jag har lite ångest, min syster ska nämligen ha ett äkta sago militär bröllop med svärd och duvor :O. Vad ska man som tjej som vägrar klänning ha på sig?, Nån som vett vad som är acepabelt på bröllop?. Vilka färger få man ha? Ni mer vad ska man säga maskulina tjejer outthere? vad brukar ni ha på er på bröllop?. Om jag fick välja själv skulle jag komma i pjamasbyxor och flanel skjorta men om jag känner min syster rätt blir det avrätting om jag kommer så. Nån som kan hjälpa en stackars tjej?;)

Annons:
monstermash
2014-05-18 16:30
#1

Pyjamas och flanellbyxor kan du givetvis inte komma i! Skulle halshugga den som vågade komma så på mitt bröllop, likadant med urtvättade t-shirtar. Det spelar ingen roll om man gillar att klä upp sig på bröllop, gör man inte det kanske man inte ska gå alls. 

Det är ju inte svårare än att du klär dig som du brukar på finare tillställningar, behöver inte vara klänning. Skjorta och kavaj duger utmärkt. Om det dessutom är militärtema passar det ju ännu bättre om du låter bli klänning och klär dig i något mer maskulint.

Eftersom det är militärtema bör du rimligtvis ha militärkläder eller färger som påminner om militärer. Svart är rätt socialt accepterat att bäras av män, så det funkar för dig också. 

När min syster gifte sig borgligt hade jag på mig jeans och en vanlig ny t-shirt och svart hoodie. Det dög fint eftersom endast familjen var bjuden och det var borgeligt. Hade hon gift sig i kyrkan hade jag klätt upp mig på allvar, men även brudparet hade vanliga kläder på sig i detta fallet.

ChristineL
2014-05-18 20:04
#2

Vad står det för klädsel i inbjudan? Tycker du kan köra på kostym. Helsvart är i regel inte accepterat på bröllop (begravningsklädsel), inte heller vitt då det är brudens färg, marinblått eller grått är att föredra. Rött innebär att man har haft ihop det med någon i brudparet. Bröllopstorget.se är en jättebra sida att läsa på, man har tillgång till det mesta utan att behöva registrera sig :)

Rodentfreak
2014-05-18 22:41
#3

#1 Um.. hehhe Men jag klär aldrig upp mig till att börja med..
Um det är inte rikitgt militär tema för någn annan den de som är militär alså min Systers fätsman och hans gossar som då ska komma i deras uniformer. ALLA andra ARE ON THEIR OWN!!
HAH grejen är också hehhe för att försvåra saken att jag inte få se för maskulin ut då det är något som min syster kommer störa sig på, haha låter sjukt att säga det men ska se så straight ut som möjligt utan att behöva ha klännning.
Å önskar att min syrra gifte sig borgligt.:(

2# heheh på inbjudan står det sommrigt kvinnor klänning kjol…
ÅÅ tack för färg svaret, ska inte ha röt eller hel svart då.
Får man ha en vit skjorta då?
Ska titta in på sidan som du nämde.

ChristineL
2014-05-19 08:33
#4

#3 - Vit skjorta tycker jag är okej, men din syster verkar ju blivit en riktig bridezilla ;) Man kan faktiskt inte tvinga någon gäst att ha på sig det ena eller andra.

VildaVittra
2014-05-19 12:00
#5

Matchande kavaj och byxor låter som det skulle passa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rodentfreak
2014-05-19 12:34
#6

bridezilla!! haha jöpp det är min syster det:OO any way tack för alla svar, vit skjorta och nå finare brallor blir det, hon får säga vad hon vill, nu har jag försökt i alla fall.

Annons:
VildaVittra
2014-05-19 12:38
#7

#6 Det kan se mer uppklätt ut om du har väst till byxorna och skjortan. Linnetyg anses som somrigt, så då kan hon inte klaga på det heller.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Knorran
2014-05-19 17:43
#8

eller så gör du en fin handling för din syster och tar på dig en klänning engång i ditt liv. så hemskt är det ju inte ;) :D

luddtott
2014-05-19 17:50
#9

Altså jag förstår din ovilja mot kjol mm om du inte gillr det men förhoppningsvis är det en gång i livet det händer och detta är rent krasst "hennes dag"…men som nån nämnde så linne…man kan juh säkert hitta ett par lite vida linnebyxor och en väst eller kavaj till…så blir det inte så puttenuttigt men endå inte jättemaskulint? Vit skorta brukar va ok det är mer att man ska undvika helvitt. lycka till…

Rodentfreak
2014-05-19 18:30
#10

Tack hah för tipsen, men… hehhe kjol blir det inte hahah det är en sak fråga tycker alla ska ha rätten att känna sig bekvämma som den man är. Hum väst är kanske ingen dålig ide.

Thaeri
2014-05-21 02:52
#11

#2, rött innebär inte det alls, det är ett rykte som har uppstått… För varför skulle eventuella ex som blir bjudna vilja skylta med att de är just ex? Eller före detta KK… Och varför skulle någon i brudparet vilja att de skyltar med det? Blir ju bara jobbigt för alla inblandade.

Sen är det kanske bra att undvika just rött på grund av detta rykte, för att ingen ska få för sig fel saker.

Afturelding
2014-05-21 11:27
#12

#2 Finner det lite roligt att du dels hänvisar till bröllopstorget, och dels tar upp en myt som många, många gånger har motbevisats på just den sidan 😃 (Jag befann mig mycket där förra året eftersom att vi gifte oss i fjol)

Men visst kan man undvika rött ändå om man känner sig obekväm, eftersom att så många tror så. Jag bar rött på mina föräldrars bröllop 2010, men det sa sig ju lite självt att det inte var så, liksom min farmor som bar rött både på det bröllopet och vårat inte hade haft ihop det med någon i brudparet. Jag ska ha vinrött på ett bröllop nu i sommar, för rött är helt enkelt en av mina favoritfärger.

Men så bra att du bestämt dig TS, det blir säkert jättebra 🙂 Klädkoder är inte ett måste att följa, men de ger ett förslag på vad man bör ha. Huvudsaken är ju dock alltid att man kommer!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

ChristineL
2014-05-21 14:22
#13

Myt att rött skulle innebära att man haft ihop med någon i brudparet? Alltså, det är ligger väl lika mycket sanning i det som att bruden måste bära vitt för att bevisa sin oskuld ;)

Annons:
Afturelding
2014-05-21 14:29
#14

#13 Exakt, för så är det inte heller 😃 Det är slöjan som symboliserar oskuld, och brudkrona. Därför får man sällan låna brudkrona från kyrkan om man varit gift förr. Den vita brudklänningen symboliserar rikedom istället, eftersom att den oftast bara kan användas en gång. Vita brudklänningar blev vanligt under 1800-talet bland överklass och kungahus eftersom att drottning Victoria i England hade det. Vanligt folk gifte sig fortfarande i svart eller någon annan mer praktik färg.

Men jag förstår vad du menar 🙂 Snart är väl myten så utbredd att det faktiskt får en symbolik officiellt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Rodentfreak
2014-05-21 22:43
#15

Hum ja oskuld är syrran min inte i alla fallXD Så jag får väll säga till henne att skippa alt det vita och köra svart i istället lol, hon skulle slå mig, kanske skulle säga det i en skål eller nåt sen springa snabbt som fan:) Gud vad jag lärt mig saker:O bröllop verkar så avancerat hehe själv kan jag inte förstå att det är en sån big deal.. men om det betyder nåt för andra så kan man ju försöka finna sig. tack för alla svar

Stiw42
2014-05-22 20:16
#16

Rodentfreak, det går att ge väst, byxa och skjorta en mer kvinnlig anknytning genom att välja figursnära och blus istället för skjorta. Men rekomenderar dig att i första hand bära det som känna bra och som kan bäras rakryggat. Till väst och byxa i linne skulle jag undvika en skjorta i ett för "fint" tyg då det kan skära sig med linnets lite grövre. En skjorta i vitt lin kan nog bli ett snyggt, säkert och sommrigt alternativ.

Saga85
2014-05-28 00:21
#17

Jag ska på mitt tredje bröllop nu, de första gångerna hade jag klänning. Men det var samma klänning bägge gångerna, och visst att den är fin, men det känns lite enformigt.

Så jag tänkte därför som du köra på byxor. Vet inte riktigt vad klädkoden är när det endast står "Kavaj". Men tänkte köra på mina kostymbyxor med väst och skjorta. Inte vit dock, utan lila eller grön.

Upp till toppen
Annons: