Annons:
Etiketthbtq-inom-politiken
Läst 1405 ggr
monstermash
6/1/14, 9:15 PM

HBTQ synen i olika partier

Ni som är politiskt aktiva/insedda: Vilka partier tycker ni belyser HBTQ-frågorna bäst respektive sämst?

Annons:
molnflygare
6/1/14, 9:43 PM
#1

Jag tycker Miljöpartiet har ett bra fokus på HBTQ, i deras partiprogram står det klart och tydligt att de vill förlänga diskrimineringslagen till att omfatta transpersoner. Betyder att någon kollat igenom lagstiftningen ordentligt och sett vad som saknats utskrivet även om transpersoner omfattas via praxis 🙂 Sedan tycker jag att många partier generellt är väldigt progressiva, högersidan har ju till exempel avskaffat steriliseringskravet, så alla verkar ändå vilja framåt.

Men SD som i sitt partiprogram i enda andetaget anser att barn måste ha en mamma och en pappa, och i andra att homosexuella par inte ska diskrimineras… USCH! (referens för den intresserade; https://sverigedemokraterna.se/var-politik/familjen/)

Persifone
6/4/14, 4:07 AM
#2

Kanske inte så förvånande att SD med sin unkna människosyn är ett av de sämsta partierna när det gäller HBTQ-frågor. LÄNK

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Wony
6/4/14, 9:30 AM
#3

Som jag uppfattat det är Miljöpartiet ett av de bättre, och SD ett av de värre. Däremot är jag ärligt talat inte jätteduktig på de övriga. Om jag inte minns fel ligger i alla fall Piratpariet ganska bra till också.

Wellcraft
6/4/14, 3:39 PM
#4

Tycker F! belyser det bäst.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

monstermash
6/4/14, 5:48 PM
#5

#4 - Varför? Vad är det som gör att de är bra?

Wellcraft
6/4/14, 8:23 PM
#6

Är väldigt insatt i F! och deras idé grundar ju på att alla ska ha de lika oavsett läggning, kön, ursprung blablabla, orkar inte skriva en uppsats om detta nu men kolla runt på deras facebook sida exempelvis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
monstermash
6/6/14, 1:12 PM
#7

Jag läser sällan olika partiers parti, just eftersom de självklart förskönar allting där.

Men jag är ärligt nyfiken på varför f! har så bra hbtq-politik, du behöver inte svara om du inte vill. Hellre frågor från någon som är insatt i politiken än att bara läsa partiets ståndpunkter :)

Wellcraft
6/6/14, 1:25 PM
#8

F! kämpar för att alla ska ha lika rättigheter oavsett kön, etnicitet, religion, funktionsnedsättning eller sexuell läggning. De vill bekämpa Heteronormen, fördomar, gamla ideal. De anser att det ej finns någon naturlig sexualitet eller könstillbehörighet & ingen har rätt att döma dig. Här kan du läsa bättre & mer ;) http://www.fria.nu/artikel/89114

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

monstermash
6/6/14, 1:28 PM
#9

Tack för länken! Återkommer när jag läst igenom det. :)

Stiw42
6/22/14, 8:21 PM
#10

8# vilken underbar artikel!

Upp till toppen
Annons: