Annons:
Etiketttrans
Läst 3727 ggr
monstermash
6/17/14, 9:40 PM

Transvestit?

"Transvestit

En person som ibland eller alltid, helt eller delvis, iklär sig eller använder sig av ett annat köns kläder och/eller andra attribut."

står det på RFSL begreppslista. Men vad definerar du som en transvestit?

Personligen klär jag mig nästan uteslutande i killkläder (förutom nu på sommaren när det blir mycket urringade linnen) och använder inte smink, och har alltid definierat mig som tomboy som stämmer klockrent på mig. Men jag känner mig även träffad av förklaringen av transvestit. Skulle jag kunna definera mig som transvestit också? 🤔

(tomboy = tjej som klär sig och beter sig som killar förväntas göra, har oftast mer grabbiga personligheter och intressen)

Annons:
Wony
6/18/14, 10:51 AM
#1

Det är lite problematiskt med tanke på att det är accepterat att tjejer klär sig i killkläder, men killar som klär sig i tjejkläder är fortfarande sett som något konstigt.

Jag brukar tänka att man inte måste vara transvestit bara för att man klär sig i motsatta könets kläder, utan att det är något man själv liksom får känna huruvida man identifierar sig med. 

Jag t ex, ser mig inte som transvestit, inte heller tomboy, men jag klär mig i det jag har lust med. Kanske har det med att jag är Genderfluid som jag ser det som en helt självklar del av mig själv och den jag är att jag drar på mig kläder helt efter humör.

monstermash
6/18/14, 2:26 PM
#2

Ja, precis! Det blir mer tydligt om man är transvestit om det är en man. Intressant att läsa dina tankegångar!

Det är en svår fråga, finns nog inga rätt eller fel.

Wony
6/18/14, 2:32 PM
#3

Hm, en tanke jag slogs av… Kan det kanske vara så att de flesta som är transvestiter använder sig av motsatta könets kläder och/eller attribut gör det för att tillfälligtvis uppfattas som det könet? Lite som en roll man kliver i? 

Jag menar, dom flesta tomboys osv brukar ju vilja uppfattas som just tjejer, med en killig stil mera?

Jenny49
6/19/14, 3:20 PM
#4

Hej!

Jag är Transsexuell, alltså 100% tjej (tant) i tanken, men har snoppen kvar. Tänkte först operera mig men efter som jag är 64 år och har nyligen gått igenom en operation för prostata cancer så får det vara me det. Men går alltså så mycket det går i kjol och klänning den varma årstiden, men när det är svalare eller vinter ute så åker Jensen och dom gamle tröjorna på som jag hade innan jag kom på att jag egentligen är tjej, eller som vi säger i Skåne tös. Men jag är den kvinna som jag egentligen alltid har varit oavsett vad jag har för kläder på mig.

Så alla ni vad ni än kallar er för så är det inte klädsel som gör mannen eller kvinnan, det är ert indre, ert eget jag som har betydelse för vem ni är.

Ha en fortsatt bra sommar alla tjejer, påga, töser, tomboys transvestiter mm.

Puss och Kram

Jenny Gärdsell 

Skanetos_49@hotmail.se gardsell.se@gmail.com www.gardsell.se Södergatan 12a 275 75 Lövestad Skåne Sverige 076-779 57 43









Upp till toppen
Annons: